Gå til innhold

Skal man ikke få hjelp på timene??

Anbefalte innlegg

Gjest madlenemie
Skrevet

Dine ord referert: "Det er ingen fornuft i at folk skal få hjelp på timen unntatt i noen få tilfeller som akute psykoser. Kontakt bare for å lindre ubehag er antiterapeutisk og avlærer folk evnen til å tåle ubehag og utsette behovstilfredsstillelse. Det fremmmer umodenhet, avhengighet og uansvarlighet." Jeg forstår ikke hvordan du kan mene noe sånt, hva er det psykiatere driver med da? Eller bør drive med etter din oppfatning?

Skrevet

De skal selvsagt få hjelp under terapitimene!

Men ikke nødvendigvis få hjelp _på timen_.

Da lærer de ikke takle og holde ut ubehag og blir dårligere.

Skjønner?

Hvis man bestiller time hos fastlegen er det ikke sikkert man får time på dagen såfremt det ikke er veldig akutt, slik er det i psykiatrien også

Skrevet

Tror kanskje du har misforstått. "Å få hjelp på timen" betyr å få hjelp med en gang eller øyeblikkelig. Det å venne seg til at man kan få hjelp med en gang man har det vanskelig, fremmer ikke selvstendighet og vekst.

Å få hjelp i de avtalte terapitimene, er noe helt annet.

Skrevet

Jeg tror det handlet om legevakt og akutthjelp.

Timer hos en fast behandler skal være til hjelp. Det beste er å sammen tenke på hvordan man takler kriser og vonde følelser, og veiledning rundt dette. Hjelp til selvinnsikt, til å kjenne reaksjonene sine og eventuelt forandre på det som er negativet. Terapi er mye en slags veiledning.

Skrevet

De skal selvsagt få hjelp under terapitimene!

Men ikke nødvendigvis få hjelp _på timen_.

Da lærer de ikke takle og holde ut ubehag og blir dårligere.

Skjønner?

Hvis man bestiller time hos fastlegen er det ikke sikkert man får time på dagen såfremt det ikke er veldig akutt, slik er det i psykiatrien også

Hei!

Takk, som ikke uvanlig er misforstod jeg.

Det er altså ikke bare lyd som blir oppfattet anderledes i mine ører, men altså også det skrevne. Akkurat det skjer ikke så ofte, men jeg gjorde vel det nå da.

Beklager, men takk for oppklaringen.

Jeg forstår at jeg misforstod, men jeg forstår ikke helt formuleringen for jeg får jo nettopp hjelp på timene.

Skrevet

Hei!

Det er altså ikke bare lyd som blir oppfattet anderledes i mine ører, men altså også det skrevne. Akkurat det skjer ikke så ofte, men jeg gjorde vel det nå da.

Jeg forstår at jeg misforstod, men jeg forstår ikke helt formuleringen for jeg får jo nettopp hjelp på timene.

''Jeg forstår at jeg misforstod, men jeg forstår ikke helt formuleringen for jeg får jo nettopp hjelp på timene.''

Å "få hjelp på timen" er et begrep som betyr å få hjelp med en gang, umiddelbart - utenom avtalte behandlinger. Hvis ikke du er vant med denne formuleringen, er det jo ikke rart du misforstod.

:-)

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Hei!

Du får hjelp _i_ timene. De som trenger akutt hjelp, får det _på timen_. "På timen" brukes om ting som skal skje innen en time.

Skrevet

Jeg tror det handlet om legevakt og akutthjelp.

Timer hos en fast behandler skal være til hjelp. Det beste er å sammen tenke på hvordan man takler kriser og vonde følelser, og veiledning rundt dette. Hjelp til selvinnsikt, til å kjenne reaksjonene sine og eventuelt forandre på det som er negativet. Terapi er mye en slags veiledning.

Hei!

Ja det vet jeg. Jeg har nå skrevet 100 vis av sider til min psykiater som leser alt jeg sender, og som skjønner at nettopp det at jeg skriver gjør det lettere for meg å forstå/få oversikt/se tilbake/tenke gjennom på nytt,/analysere/sette i sammenheng/i perspektiv osv...

Jeg hadde imidlertid ikke klart det uten å skrive. Jeg har jo enda flere sider liggende som jeg aldri sender, bare det er en terapi har jeg merket.

Skrevet

Hei!

Min erfaring er at det er mye lettere å misforstå gjennom skriftlig kommunikasjon; man "mister" tonefall, ansiktsuttrykk, gester osv, samt muligheten til å stille direkte spørsmål tilbake.

Aner ikke hva foranledningen til spørsmålet ditt var, men om du misforsto, er du velkommen i klubben for de feiltolkende :-)

Skrevet

Min erfaring er at det er mye lettere å misforstå gjennom skriftlig kommunikasjon; man "mister" tonefall, ansiktsuttrykk, gester osv, samt muligheten til å stille direkte spørsmål tilbake.

Aner ikke hva foranledningen til spørsmålet ditt var, men om du misforsto, er du velkommen i klubben for de feiltolkende :-)

Uups, var litt rask til å svare :-/

Med skriftlig kommunikasjon meinte jeg kortere tekster som sms o.l, ikke e-poster / brev du sender til psykiateren din. Regner med at dere kjenner hverandre godt og at dette er en god kommunikasjonsform dere imellom.

Alt godt fra

Skrevet

Uups, var litt rask til å svare :-/

Med skriftlig kommunikasjon meinte jeg kortere tekster som sms o.l, ikke e-poster / brev du sender til psykiateren din. Regner med at dere kjenner hverandre godt og at dette er en god kommunikasjonsform dere imellom.

Alt godt fra

Hei!

Ja jeg er en svært skriftlig person, ikke muntlig!

Derfor foregår all terapi med utgangspunkt i skrevne tekster, da jeg bare på den måten får sortert mine tanker og min psykiaters råd, samt bearbeidet dette videre til et utfall og en løsning som fører til fremgang.

Takk

Skrevet

''Jeg forstår at jeg misforstod, men jeg forstår ikke helt formuleringen for jeg får jo nettopp hjelp på timene.''

Å "få hjelp på timen" er et begrep som betyr å få hjelp med en gang, umiddelbart - utenom avtalte behandlinger. Hvis ikke du er vant med denne formuleringen, er det jo ikke rart du misforstod.

:-)

Hei!

Ja den var helt ny for meg!

Tenkte det hadde med vanlige terapitimer, ja ja.

Jeg får notere meg det!

Skrevet

Jeg forstår godt hva NHD prater om her. Jeg gikk til en psykiatrisk sykepleier, der jeg fikk trøst og støtte. Men jeg kom meg ikke veldig mye videre. Hun hjalp meg selvsagt til å bekrefte meg selv og hjalp meg med min selvoppfatning. Men det var først når jeg begynte i kogntiv terapi at fremskrittene kom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...