Gå til innhold

Er jeg virkelig deprimert eller?

Anbefalte innlegg

Gjest deppa eller?
Skrevet

Er 50% sykemeldt, da jeg er totalt utslitt og ikke fungerer på jobb. Vet ikke om det skyldes depresjon eller generell utslitthet. Har tatt depresjonstester og scorer da relativt høyt. Men, kan man score høyt på disse pga at man er veldig sliten? Føler jeg har en del vonde tanker og følelser som ligger på lur, men prøver å ikke tenke på dette. Bør man bare gå videre og jobbe på, eller bør man bearbeide disse tankene og la de få komme frem? Vet jammen ikke hva som er best for å holde ut tilværelsen, føler meg nokså likegyldig til alt. Har hatt flere perioder hvor jeg har følt dette og kommet videre uten å gjort noe. Nå har det vart lengre enn det pleier, har aldri tidligere vært i kontakt med lege. Vil raskest mulig bare fungere greit igjen.

Skrevet

Du viser typiske tegn på utslithet og/eller depresjon. Det er nok ikke så lett å skille disse tilstandene. Ved utslithet vil en kunne få de tegnene som du beskriver med likegyldighet osv, men det vil en også kunne få ved depresjon. Det er nok viktig at du fortsetter å være delvis sykemeldt en god stund til. Å presse på vil bare kunne gjøre vondt verre. Har du noen mennesker rundt deg (familie, venner)? Er det noe du kan gjøre som får deg til å føle deg litt bedre på fritiden? Kan du f.eks lese bøker? Ta deg en varm kopp te? Finn noen rolige sysler, og tren gjerne i tillegg, om du går deg tur eller trener på treningssenter. Prøv å akseptere at du er sliten for tiden, at det er en tilstand du blir bedre av, men at du trenger å ta det litt med ro for å bli bedre. Hvis du oppsøker lege er det fint.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...