Gå til innhold

Taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har legevakten lov til å ringe pårørende på grunn av dårlige blodprøvesvar når de ikke får tak i min fastlege eller meg? De sa at de ikke hadde mitt nr., men kan de ikke da søke opp det på nett?

Det er ting man ikke vil at foreldre skal vite, og i alle fall ikke få greie på via legevakten.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Om ditt nummer ligger lett tilgjengelig på nett (finnes på tlf.no / 1881.no etc) har legevakta brutt taushetsplikten. Men - står det derimot om livet for å få tak i deg, er vel ikke taushetsplikta det første hverken de eller du bør tenke på...

PS: Sjekket at det ikke er f.eks hjemmenummer til foreldrene dine som er lagret i journalen din hos legevakta fra gammelt av?

Skrevet

Om ditt nummer ligger lett tilgjengelig på nett (finnes på tlf.no / 1881.no etc) har legevakta brutt taushetsplikten. Men - står det derimot om livet for å få tak i deg, er vel ikke taushetsplikta det første hverken de eller du bør tenke på...

PS: Sjekket at det ikke er f.eks hjemmenummer til foreldrene dine som er lagret i journalen din hos legevakta fra gammelt av?

De har ringt mitt nr fra sykehuset tidligere, så det skal helt klart ligge inne. Er lett på søke opp på nett også.

Jeg oppfatter ikke situasjonen som livstruende i alle fall. Mulig de tenker det.

Saken er at det er ikke mye arbeid som skal til for å finne mitt nr.

Ellers, takk for svar:)

Skrevet

Hvor fikk de nummeret til dine foreldre fra? Var det det som sto i journalen din? I så fall var det ikke så rart om de ringte dit.

Selv om det ikke tar så veldig lang tid å søke et telefonnummer på nettet, vil det gå veldig mye tid om helsepersonell ofte måtte gjøre dette.

Om de ringte dine foreldre og i tillegg fortalte dem hva saken gjaldt, skal det svært tungtveiende grunner til at det ikke skal være et brudd på taushetsplikten.

I fremtiden kan det jo lønne seg å sjekke kontaktinformasjonen de har på deg når du er i kontakt med helsevesenet.

mvh

Skrevet

Hvor fikk de nummeret til dine foreldre fra? Var det det som sto i journalen din? I så fall var det ikke så rart om de ringte dit.

Selv om det ikke tar så veldig lang tid å søke et telefonnummer på nettet, vil det gå veldig mye tid om helsepersonell ofte måtte gjøre dette.

Om de ringte dine foreldre og i tillegg fortalte dem hva saken gjaldt, skal det svært tungtveiende grunner til at det ikke skal være et brudd på taushetsplikten.

I fremtiden kan det jo lønne seg å sjekke kontaktinformasjonen de har på deg når du er i kontakt med helsevesenet.

mvh

Mamma står som nærmeste pårørende så hennes nr ligger inne. Men det gjør mitt også, de har ringt meg flere ganger før. Men ja, gjort er gjort. Er bare litt kjedelig at foreldre skal få vite ting som ikke er så greit å få greie på fra sykehuset. Noen ting vil man jo si selv om og når det blir aktuelt.

Skrevet

Mamma står som nærmeste pårørende så hennes nr ligger inne. Men det gjør mitt også, de har ringt meg flere ganger før. Men ja, gjort er gjort. Er bare litt kjedelig at foreldre skal få vite ting som ikke er så greit å få greie på fra sykehuset. Noen ting vil man jo si selv om og når det blir aktuelt.

Kanskje en idé å gi dem en tilbakemelding på dette?

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...