Gå til innhold

Hvordan klare å tenke positivt?

Anbefalte innlegg

Gjest Frk. Negativ :o(
Skrevet

Jeg er 38 år. Har normalt utseende, litt rund, men ikke feit.

Har vel i oppveksten fått høre mest negativt (om utseende, hva jeg ikke klarer osv). Dette har også fortsatt i voksen alder. Folk er flinke til å kommentere hvordan jeg ser ut osv. (Både familie, arb.kollegaer etc).

Jeg har fått meg ny samboer. Har aldri før vært sjalu, men eksen hans (et kort forhold), tok litt plass i starten av vårt forhold.

Jeg klarer ikke legge dette vekk. - Det er en ting som sliter, at hun var bedre enn meg, at jeg ikke egentlig er den han vil ha, at hun skal komme og ta ham fra meg..

Jeg er nærmest folkesky, fordi jeg tror "alle" snakker dritt om meg.

Jeg klarer ikke å ta til meg positive komplimenter.. Blir nesten sur av slikt..

Hvordan skal jeg komme meg ut av den negative boksen? Klare å tenke positivt og være positiv..

Så "Knerten gifter seg" her en dag.. Der var det med en bilmekaniker, som så negativt på seg selv og alt.. Kjente meg igjen i henne.. Samboeren min sa det samme.. "dette kunne minne litt om deg"..

Bekymrer meg og tenker problemer om alt, isteden for å se stort og positivt på ting..

Hjelp meg!!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg beklager, men jeg tror ikke du greier å endre dette selv. Jeg mener at du trenger profesjonell hjelp for å endre på så grunnleggende ting i personligheten.

Skrevet

''Jeg er nærmest folkesky, fordi jeg tror "alle" snakker dritt om meg.''

Er bare litt interessert, for jeg opplever det samme... kan du utdype dette? Er det slik at du "hører" at fremmede snakker dritt om deg, selv om du innerst inne vet at de ikke vet hvem du er, og ikke bryr seg om deg? Er det slik at du "oversetter" det folk sier, til å handle om deg? Altså omtrent som om de skulle snakket i "koder"...

Skrevet

Jeg beklager, men jeg tror ikke du greier å endre dette selv. Jeg mener at du trenger profesjonell hjelp for å endre på så grunnleggende ting i personligheten.

Tenker du da Kognitiv terapi?

Hvor henvender jeg meg for å få hjelp uten at det "koster skjorta"?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

[quote name=Frk. Negativ :o(' timestamp='1285847158' post='4444728]

Tenker du da Kognitiv terapi?

Hvor henvender jeg meg for å få hjelp uten at det "koster skjorta"?

Ja, kognitiv terapi vil være naturlig. Det koster ikke mer enn opp til frikort per kalenderår.

Skrevet

Ja, kognitiv terapi vil være naturlig. Det koster ikke mer enn opp til frikort per kalenderår.

Jeg aner ikke hvor jeg skal henvende meg... På psyk-avdelingen her jeg bor? Familievernkontoret? Hvem gjør dette?

Skremmende å lese det du skriver om meg i første innlegget ditt, egentlig. Plutselig føler jeg meg psyk... :o(

Skrevet

''Jeg er nærmest folkesky, fordi jeg tror "alle" snakker dritt om meg.''

Er bare litt interessert, for jeg opplever det samme... kan du utdype dette? Er det slik at du "hører" at fremmede snakker dritt om deg, selv om du innerst inne vet at de ikke vet hvem du er, og ikke bryr seg om deg? Er det slik at du "oversetter" det folk sier, til å handle om deg? Altså omtrent som om de skulle snakket i "koder"...

Noen ganger vet jeg jo at andre snakker om meg.. Fordi min personlighet utad ikke passer inn der jeg bor (er i utg.pnkt. glad og sprudlende, fleipete.. noe som ikke godtas alltid..)

Hvis jeg er et sted og andre står i en klynge å snakker, eller noen begynner å fnise, er det jo meg de snakker om, eller fniser av.. (og i allefall, dersom en av de ser i min retning).

Jeg føler meg boikottet, og at andre boikotter ungene mine. Nå er den følelsen pga at jeg har ny kjæreste. Eksen og barna til kjæresten bor på samme sted som oss.. Selvsagt er alle imot at jeg er sammen med denne mannen, og lar det også gå utover barna mine...

Ingen besøker meg, fordi de ikke liker meg. + + +

Slik går tankene mine.. I negativ retning... Utrolig slitsomt!

Skrevet

[quote name=Frk. Negativ :o(' timestamp='1285848276' post='4444734]

Jeg aner ikke hvor jeg skal henvende meg... På psyk-avdelingen her jeg bor? Familievernkontoret? Hvem gjør dette?

Skremmende å lese det du skriver om meg i første innlegget ditt, egentlig. Plutselig føler jeg meg psyk... :o(

Kontakt fastlegen og be om henvisning til ditt lokale DPS.

Skrevet

[quote name=Frk. Negativ :o(' timestamp='1285848276' post='4444734]

Skremmende lesning skriver du...... Nå overdimensjonerer du litt. Alle har grunnleggende trekk i personligheten som kan være vanskelig å endre selv. Noen av disse grunnleggende trekkene er mer til plage for en selv og omgivelsene enn andre. Og dermed kan du ta i mot terapi, for å få hjelp til ikke ha så negative tanker om deg selv og tolke alt i omgivelsene i verste mening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...