Gå til innhold

Tannlegen, sukkkkkk (

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et, etterhvert, stort problem. Det er å komme meg til tannlegen. Tror det er ihvertfall 5 år siden sist jeg var der. Jeg vet jeg har hull, spesielt etter å ha brukt AP i endel år så tror jeg det har forverret seg.

Jeg har ingen fast tannlege. Har bestilt time hos mange tannleger, men når dagen kommer så avbestiller jeg. Skylder på at jeg ikke har råd, har ikke tid, osv,osv.

Egentlige grunnen er jo at jeg er veldig redd hvilken som helst tannlege.. Dette pga endel erfaring i yngre år.

Jeg lurer på om man kan få refundert noe av regningen hos tannlegen når man har brukt AP lenge og man kan se mere skader på tennene pga dette?

Ellers vil jeg gjerne ha tips om hvordan jeg kan komme meg inn på et tannlegekontor og få gjort noe med disse hullene mine. Jeg har tannpine i perioder, men med litt ibux og paracet så lever jeg jo over.

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden.

Da tilhørte jeg DPS, og fikk da tannlege offentlig, gratis. Jeg fikk da en tannlege som var expert på redde pasienter, og jeg fikk flunipam, som er det sterkeste benzo - preparatet.

Ett par år etter, var det dags for ny tannbehandling, og da så fikk jeg ikke dekket det i det offentlige. Dette fordi kommunene rundt omkring har forskjellig ordning fra år til år etter hvordan økonomien er.

Enden på visa var att jeg gikk til tannlegen for 20 000,- kroner, jeg fikk dekket 10 000 igjennom trygdekontoret. Dette pga medisiner o.l.

MEN: for å få dekket deler av trygdekontoret, ser de helst att man går til tannlegen REGELMESSIG. Dette er de ganske strenge på.

I noen kommuner har også de som har kommunal sykepleier krav på gratis tannbehandlig da igjennom det offentlige, men dette varierer også fra kommune til kommune, fra år til år.

Skrevet

Ta kontakt med tannlegen og spør om det er mulig å få noe beroligende når du kommer dit. Det har redda meg.

Skrevet

Ta kontakt med tannlegen og spør om det er mulig å få noe beroligende når du kommer dit. Det har redda meg.

Takk for råd, skal testes.

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden.

Da tilhørte jeg DPS, og fikk da tannlege offentlig, gratis. Jeg fikk da en tannlege som var expert på redde pasienter, og jeg fikk flunipam, som er det sterkeste benzo - preparatet.

Ett par år etter, var det dags for ny tannbehandling, og da så fikk jeg ikke dekket det i det offentlige. Dette fordi kommunene rundt omkring har forskjellig ordning fra år til år etter hvordan økonomien er.

Enden på visa var att jeg gikk til tannlegen for 20 000,- kroner, jeg fikk dekket 10 000 igjennom trygdekontoret. Dette pga medisiner o.l.

MEN: for å få dekket deler av trygdekontoret, ser de helst att man går til tannlegen REGELMESSIG. Dette er de ganske strenge på.

I noen kommuner har også de som har kommunal sykepleier krav på gratis tannbehandlig da igjennom det offentlige, men dette varierer også fra kommune til kommune, fra år til år.

Tusen takk for opplysningene! Tror jeg skal finne meg en tannlege med tannlegeskrekk ja :-). Da hadde jeg faktisk følt meg tryggere.

Gjest Prøv igjen
Skrevet

Ap bruk gir ikke nødvendigvis tannskader tror jeg (har ikke hørt om det). Men man kan få munntørrhet av mange medisiner og det kan fort gi tannskader og masse hull. Jeg fikk munntørrhet av medisiner jeg brukte og da ble det raskt tannskader. Tannlegen kan måle munntørrheten og evt dokumentere denne. Sammen med erklæring fra lege om hvilket legemiddel du bruker kan man i disse tilfellene søke om støtte fra NAV. Du finner nok regelverket på NAV sine sider. Men de dekker ikke "gamle" skader på tennene. De stiller normalt krav om at man har gått jevnlig til tannlege.

I forhold til tannlege skrekken anbefaler jeg deg å ta opp dette med tannlegen før du bestiller time slik at dere kan snakke om hvordan du kan løse problemet. Jeg hadde også tannlege skrekk en gang men jeg bare bestemte meg for å gå til tannlegen uten noe mer om og men. Jeg syns det var verst de første timene så gikk det over.

I min komune får man ikke dekket tannpleie hvis man er i kontakt med DPS el. så det er ikke noe man normalt har krav på. Men det kan være unntak.

Skrevet

Tusen takk for opplysningene! Tror jeg skal finne meg en tannlege med tannlegeskrekk ja :-). Da hadde jeg faktisk følt meg tryggere.

Hei!

Ja man kan også få narkose ved tannbehandling. Vil bare opplyse om det.

Jeg fikk tilbud om dette, men tenkte det er bedre å være bevist hva som skjer, så jeg takket nei.

Men jeg har ikke skrekk sånn som en del har, men jeg tror jeg ville takket ja til et sånt tilbud hvis jeg var alt for engstelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...