Gå til innhold

Seponering av Sobril - NHD

Anbefalte innlegg

Gjest Håper på råd.
Skrevet

Leser både her og ellers på nettet at det kan være vanskelig å seponere Sobril. Dette forstår jeg er i forbindelse med lengere tids bruk. Men hvor lenge det er står det ikke.

Jeg har brukt ca 40 mg Sobril i ca 4 måneder men ønsker nå å seponere snarest. Første kveld tok jeg 30 mg og andre 20 mg. Men hvordan legge opp videre? Jeg tar de ikke grunnet angst. Jeg har epilepsi som jeg blir medisinert mot. Er det da fare for at rask seponering kan utløse anfall?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Rask dosereduksjon kan utløse nye anfall.

2. Ved bruk pga epilepsi, må ingen dosereduksjon gjøres uten etter råd fra nevrolog.

Gjest Håper på råd.
Skrevet

1. Rask dosereduksjon kan utløse nye anfall.

2. Ved bruk pga epilepsi, må ingen dosereduksjon gjøres uten etter råd fra nevrolog.

Den brukes kun for søvn. Bruker tegretol mot epilepsi. Kan du hjelpe meg med en nedtrappingsplan som ikke gir fare for epilepsianfall?

Takk

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Den brukes kun for søvn. Bruker tegretol mot epilepsi. Kan du hjelpe meg med en nedtrappingsplan som ikke gir fare for epilepsianfall?

Takk

Skaff deg 10 mg tabletter. Trapp ned med 10 mg hver 3. uke.

Gjest Håper på råd.
Skrevet

Skaff deg 10 mg tabletter. Trapp ned med 10 mg hver 3. uke.

Takk da skal jeg gjøre det.

Skrevet

Takk da skal jeg gjøre det.

Lykke til. Det går sikkert bra når du har gått på det bare i 4 mnd, men det er bra du tar tak i det før du får et stort problem. Selv gikk jeg på benzo i nærmere 10 år, litt fra og til, og da kan en slite da.

Gjest Håper på råd.
Skrevet

Lykke til. Det går sikkert bra når du har gått på det bare i 4 mnd, men det er bra du tar tak i det før du får et stort problem. Selv gikk jeg på benzo i nærmere 10 år, litt fra og til, og da kan en slite da.

Ja jeg har lest at mange sliter veldig med nedtrapping men har ikke helt forstått hva som legges i begrepet avhengighet. Det virker som det både er en fysisk avhengighet og en psykisk avhengighet. Jeg er ikke bekymret for forbigående ufarlige plager selv om de sikkert kan bli veldig plagsomme. Men jeg er redd for å få et nytt epilepsianfall. Så satt veldig pris på at NHD ga meg et opplegg for nedtrapping for å unngå det. Hadde håpet å kunne trappe ned raskere men tar ikke sjansen på å få anfall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...