Gå til innhold

Flere bekrefter nå i helsevesenet at AS ikke er en psyk. diagnose

Anbefalte innlegg

Gjest madlenemie
Skrevet

Hei! Dette sier denne psykologen som er enig med min psykiater: "I det diagnostiske systemet som brukes i Norge, ICD-10, står diagnosen Aspergers syndrom oppført under kapittel V som omhandler psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser. Her er den kategorisert under utviklingsforstyrrelser, nærmere bestemt gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Tilstanden anses dermed som en utviklingsforstyrrelse, og ikke en psykisk lidelse. Dermed vil jeg si meg enig i det din psykiater sier, at du ikke har en psykisk lidelse. Håper dette var et svar du kan slå deg til ro med, lykke til videre. Med vennlig hilsen Lars I. J. Psykolog" Og nå syns jeg virkelig Dr Nils Håvard Dahl bør ta innover seg det andre i helsevesenet mener om AS.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes ditt innlegg om "på timen" bekrefter mine synspunkter.

Skrevet

Jeg synes ditt innlegg om "på timen" bekrefter mine synspunkter.

Hei!

Ja vi med asperger misforstår nettopp ord og formuleringer, det har jeg aldri benektet.

Det hører med til utviklingsfortyrrelsen det.

Jeg var mere generell også da du jo oppfatter AS som en psykisk lidelse, det var det jeg nå forsøkte å tilbakevise.

Ved at ikke bare de på voksenhabiliteringen samt autismeenheten mener noe annet enn deg.

Og til slutt er det jo de som kjenner meg/oss med AS best.

Skrevet

På hvilken nettside har du hentet det?

Hei!

Jeg trengte å høre med noen som ikke kjenner meg, en uteforstående som verken vil trøste eller si noe jeg ønsker å høre.

Derfor spurte jeg generelt på www.spørpsykologen.no

Og jeg fikk altså et langt og fint svar.

Skrevet

Hvorfor er det så viktig for deg hvordan AS kategoriseres?

Hva legger du i begrepet "psykisk lidelse" siden du mener at AS ikke hører hjemme der?

Skrevet

Hvorfor er det så viktig for deg hvordan AS kategoriseres?

Hva legger du i begrepet "psykisk lidelse" siden du mener at AS ikke hører hjemme der?

Hei!

Jeg er opptatt av det fordi jeg liker å ha ting helt klart for meg.

Det gjør det enklere.

Jeg er også litt opptatt av definisjoner på ord da jeg jobber mye med å bli flinkere sosialt. Begreper utenfor den faglige terminologien er derfor nyttige og viktige å ha på plass.

Da jeg oppdaget at jeg misforstår en god del og at det som for mine barn dreier seg om en veldig bokstavelig forståelse. Derfor må man lære seg på en annen måte hva det feks betyr når noen sier; "en billig vaskemaskin går i stykker i morgen".

Personen mener, "En billig vanskemaskin har dårlig kvalitet" dette er et ex på en vanlig formulering, upresis, men vanlig, derfor må man godta at slik er betydningen. Ikke betydningen man får i ørene når lyden blir omdannet/fortolket, men man må tolke dette en gang til og slik forstår man hva som blir sagt.

Trening er tingen.

Skrevet

Hei!

Jeg er opptatt av det fordi jeg liker å ha ting helt klart for meg.

Det gjør det enklere.

Jeg er også litt opptatt av definisjoner på ord da jeg jobber mye med å bli flinkere sosialt. Begreper utenfor den faglige terminologien er derfor nyttige og viktige å ha på plass.

Da jeg oppdaget at jeg misforstår en god del og at det som for mine barn dreier seg om en veldig bokstavelig forståelse. Derfor må man lære seg på en annen måte hva det feks betyr når noen sier; "en billig vaskemaskin går i stykker i morgen".

Personen mener, "En billig vanskemaskin har dårlig kvalitet" dette er et ex på en vanlig formulering, upresis, men vanlig, derfor må man godta at slik er betydningen. Ikke betydningen man får i ørene når lyden blir omdannet/fortolket, men man må tolke dette en gang til og slik forstår man hva som blir sagt.

Trening er tingen.

Det er forståelig at du ønsker å forstå hva som menes med ord og utsagn. Men hvorfor blir det så vanskelig for deg at noen mener at AS kan kategoriseres som en psykisk lidelse eller evt. er en diagnose som ligger inn under psykiatrien?

Skrevet

Det er forståelig at du ønsker å forstå hva som menes med ord og utsagn. Men hvorfor blir det så vanskelig for deg at noen mener at AS kan kategoriseres som en psykisk lidelse eller evt. er en diagnose som ligger inn under psykiatrien?

Hei!

Jeg tror det har å gjøre med at jeg ikke føler meg syk og at jeg ikke føler jeg lider, også det som jeg skrev tidligere.

Dessuten er jeg opptatt av at definisjoner er riktige!

Men jeg har i denne saken tidligere skrevet og ment at hvis jeg ikke var så heldig og 1) fikk diagnosen så tidlig 2) samt får så god oppfølging, så kunne jeg nok vært disponert for å utvikle psykisk lidelse. Jeg vet man er sårbar for det når man har AS, og det tror jeg har å gjøre med at man misforstår så mye og det kan man jo bli sliten av hvis man ikke vet hva dette skyldes.

10% av de med asperger kan vokse av seg sin bokstavelige forståelse i noen grad, men de fleste gjør altså ikke det.

Å vite at man fortolker det andre sier på en asperger-måte er derfor nyttig og viktig fordi man da må lære seg den andre måten å høre/lese på.

For de fleste av oss er dette en livslang prosess av læring og feiling, men nå som jeg vet hvordan jeg oppfatter så kan jeg si i fra til mennesker at nå tror jeg ikke jeg forstår også forklarer de bedre eller jeg rett ut må si at jeg forstår så bokstavelig, da justerer mennesker vennlig etter det. De som i tillegg vet at jeg har asperger syndrom forklarer selv ting jeg godt kan forstå, men det gjør de for å være vennlige og imøtekommende.

Skrevet

Hei!

Jeg tror det har å gjøre med at jeg ikke føler meg syk og at jeg ikke føler jeg lider, også det som jeg skrev tidligere.

Men jeg har i denne saken tidligere skrevet og ment at hvis jeg ikke var så heldig og 1) fikk diagnosen så tidlig 2) samt får så god oppfølging, så kunne jeg nok vært disponert for å utvikle psykisk lidelse. Jeg vet man er sårbar for det når man har AS, og det tror jeg har å gjøre med at man misforstår så mye og det kan man jo bli sliten av hvis man ikke vet hva dette skyldes.

10% av de med asperger kan vokse av seg sin bokstavelige forståelse i noen grad, men de fleste gjør altså ikke det.

Å vite at man fortolker det andre sier på en asperger-måte er derfor nyttig og viktig fordi man da må lære seg den andre måten å høre/lese på.

For de fleste av oss er dette en livslang prosess av læring og feiling, men nå som jeg vet hvordan jeg oppfatter så kan jeg si i fra til mennesker at nå tror jeg ikke jeg forstår også forklarer de bedre eller jeg rett ut må si at jeg forstår så bokstavelig, da justerer mennesker vennlig etter det. De som i tillegg vet at jeg har asperger syndrom forklarer selv ting jeg godt kan forstå, men det gjør de for å være vennlige og imøtekommende.

Hei!

Jeg tror ikke jeg har sagt at det ikke er en utviklingsforstyrrelse, jeg snakket om psykisk lidelse.

Men det er mange med AS og behandlere som til og med mener at det heller ikke er dette.

Jeg syns kanskje det er å gå litt langt, jeg vet ikke, for vi trenger jo ofte både litt mer oppfølging i barnehage, samt på skole og noen i voksenlivet, slik at helt på skinner (som man sier) slik livet går for andre, går jo ikke et AS-liv. Min ene sønn trenger feks litt skjerming for støy, men det går seg til, men den lille tilretteleggingen gjør at han feks er den beste i alle fag unntatt gym i klassen. Jeg vet ikke hvordan han klarer norsk, men jeg tror det har å gjøre med at så langt er det mye gramatikk og det kan jo være gøy. Videre kan man pugge oppskrifter på analysetekster og komme godt ut av det.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

Jeg tror ikke jeg har sagt at det ikke er en utviklingsforstyrrelse, jeg snakket om psykisk lidelse.

Men det er mange med AS og behandlere som til og med mener at det heller ikke er dette.

Jeg syns kanskje det er å gå litt langt, jeg vet ikke, for vi trenger jo ofte både litt mer oppfølging i barnehage, samt på skole og noen i voksenlivet, slik at helt på skinner (som man sier) slik livet går for andre, går jo ikke et AS-liv. Min ene sønn trenger feks litt skjerming for støy, men det går seg til, men den lille tilretteleggingen gjør at han feks er den beste i alle fag unntatt gym i klassen. Jeg vet ikke hvordan han klarer norsk, men jeg tror det har å gjøre med at så langt er det mye gramatikk og det kan jo være gøy. Videre kan man pugge oppskrifter på analysetekster og komme godt ut av det.

Nhd sier at dette er hans _synspunkter_ og derfor behøver du ikke å forholde deg til det, hvis du har fått svar på at det er feil.

Skrevet

Hei!

''Jeg tror det har å gjøre med at jeg ikke føler meg syk og at jeg ikke føler jeg lider, også det som jeg skrev tidligere.

''

Du sier at AS ikke er en psykisk lidelse, men har ikke svart meg på hva du legger i begrepet "psykisk lidelse"?

Ikke alle begrep lar seg presist utlegges eller defineres.

Hvordan tenker du i forhold til begrepet funksjonshemming. Er AS en funksjonshemming?

Skrevet

''Jeg tror det har å gjøre med at jeg ikke føler meg syk og at jeg ikke føler jeg lider, også det som jeg skrev tidligere.

''

Du sier at AS ikke er en psykisk lidelse, men har ikke svart meg på hva du legger i begrepet "psykisk lidelse"?

Ikke alle begrep lar seg presist utlegges eller defineres.

Hvordan tenker du i forhold til begrepet funksjonshemming. Er AS en funksjonshemming?

Hei!

Jeg har skrevet en lang tekst om hva jeg legger i psykisk lidelse, men den blir vanskelig å lime inn her.

Men den tar utgangspunkt i definisjonen til Verdens helseorganisasjon, du kan søke på den, den sier veldig godt og tydelig hva psykisk lidelse er. Og den er jeg enig i.

Evt kan jeg prøve senere å lime den inn, men jeg har ikke tid akkurat nå.

Ja jeg mener at AS er en funksjonshemning, men det er det også delte oppfatninger om.

Min mann mener feks det ikke er det, men mye ser jo usynlig ut for han, han er jo ikke der i alle situasjoner som jeg opplever som vanskelige feks gå i butikker, det er mye lyd der som er slitsom, men ingen ser jo det på utsiden. Dessuten har jeg jo sov i ro og det løser jo saken.

Likevel jeg kjenner mange med AS som selv ikke føler at AS er en funksjonshemning.

Min psykiater mener nok det er en mild funksjonshemning men at den ikke er mye større enn å ha dysleksi, i vertfall brukte min psykiater dysleksi som eks en gang.

Skrevet

Nhd sier at dette er hans _synspunkter_ og derfor behøver du ikke å forholde deg til det, hvis du har fått svar på at det er feil.

Hei!

Takk.

Ja men han sa også: " vi som ser det uten i fra er av oppfatning at det er en psykisk lidelse".

Hadde han vært tydelig med at det er hans oppfatning så hadde det vært en annen sak.

Jeg har sittet i autismeforeningens utvalg, vært aktiv i grupper arrangert ut fra autismenheten på Rikshospitalet, samt at jeg jo ble utredet på Ullevål universitets sykehus og jeg vet jo hva andre psykiater, psykologer og andre fagmennesker mener, også utenlandske, det var derfor det opplevdes litt arrogant når han trakk inn, "Vi som ser dette uten i fra"....

Det var altså ikke bare hans egen oppfatning!

Den må han gjerne ha, jeg ville mere vise til hva andre mener, samt håpet jeg jo at han kunne nyansere sitt syn litt,

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

Takk.

Ja men han sa også: " vi som ser det uten i fra er av oppfatning at det er en psykisk lidelse".

Hadde han vært tydelig med at det er hans oppfatning så hadde det vært en annen sak.

Jeg har sittet i autismeforeningens utvalg, vært aktiv i grupper arrangert ut fra autismenheten på Rikshospitalet, samt at jeg jo ble utredet på Ullevål universitets sykehus og jeg vet jo hva andre psykiater, psykologer og andre fagmennesker mener, også utenlandske, det var derfor det opplevdes litt arrogant når han trakk inn, "Vi som ser dette uten i fra"....

Det var altså ikke bare hans egen oppfatning!

Den må han gjerne ha, jeg ville mere vise til hva andre mener, samt håpet jeg jo at han kunne nyansere sitt syn litt,

''Ja men han sa også: " vi som ser det uten i fra er av oppfatning at det er en psykisk lidelse''

Det er hans oppfatning, så det blir feil å si "vi".

Det virker som du tenker mye på dette, men det viktigste for deg må jo være at du føler du selv ikke lider. Nå har du jo også fått svar på hva som er riktig og kan forholde deg til det istedenfor å irritere deg over personlige synspunkter.

Skrevet

''Ja men han sa også: " vi som ser det uten i fra er av oppfatning at det er en psykisk lidelse''

Det er hans oppfatning, så det blir feil å si "vi".

Det virker som du tenker mye på dette, men det viktigste for deg må jo være at du føler du selv ikke lider. Nå har du jo også fått svar på hva som er riktig og kan forholde deg til det istedenfor å irritere deg over personlige synspunkter.

Hei!

Det var han som skrev "vi" ikke jeg, i en tidligere diskusjon.

Det var egentlig det som sjokkerte meg mest ved det han sa.

Ja jeg har fått svar, mange svar, fra utenforstående og fra de som kjenner meg, så jeg er glad for det.

Jeg må legge til dette selv om jeg egentlig leser nå at:

" Jeg tror jeg føler meg funksjonshemmet mer enn andre med AS noen ganger også fordi jeg lever ikke et så isolert liv som en del asperger-venner som bare holder på med sitt, jeg må jo være mamma og litt mer fleksibel. Jeg sammenligner meg jo med min mann og mennesker som ikke syns feks lyd er plagsomt og sånn opplever nok jeg oftere at jeg blir hemmet i min funksjon. Hvis jeg derimot bare kunne sitte å lese bøker, dra på stjernetitting m.m så er det jo ikke sikkert jeg hadde opplevd AS som en funksjonshemning heller.

Derfor har det nok litt med hvor i livet man er og hvordan man lever livet sitt.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

Det var han som skrev "vi" ikke jeg, i en tidligere diskusjon.

Det var egentlig det som sjokkerte meg mest ved det han sa.

Ja jeg har fått svar, mange svar, fra utenforstående og fra de som kjenner meg, så jeg er glad for det.

Jeg må legge til dette selv om jeg egentlig leser nå at:

" Jeg tror jeg føler meg funksjonshemmet mer enn andre med AS noen ganger også fordi jeg lever ikke et så isolert liv som en del asperger-venner som bare holder på med sitt, jeg må jo være mamma og litt mer fleksibel. Jeg sammenligner meg jo med min mann og mennesker som ikke syns feks lyd er plagsomt og sånn opplever nok jeg oftere at jeg blir hemmet i min funksjon. Hvis jeg derimot bare kunne sitte å lese bøker, dra på stjernetitting m.m så er det jo ikke sikkert jeg hadde opplevd AS som en funksjonshemning heller.

Derfor har det nok litt med hvor i livet man er og hvordan man lever livet sitt.

Ja, jeg vet det var han som skrev "vi"

Jeg kan ikke nok til å ha noe særlig mening om dette, men jeg føler nok også at funksjonhemming passer bedre på AS. Det er forskjell på deg og de som virkelig lider av en psykisk lidelse.

Skrevet

Ja, jeg vet det var han som skrev "vi"

Jeg kan ikke nok til å ha noe særlig mening om dette, men jeg føler nok også at funksjonhemming passer bedre på AS. Det er forskjell på deg og de som virkelig lider av en psykisk lidelse.

Hei!

Ja jeg tenkte nettopp på det samme når jeg kjørte nå.

At for de som sliter med feks angst, depresjon, tristhet, tvang, forfølgelsestanker m.m så er det nesten heller ikke riktig å si at AS er en psykisk lidelse.

De fleste er glade og greier seg fint med bare litt tilrettelegging og hjelp. Det er da også poenget til min psykiater og andre. Men derimot som jeg selv merker, så har jeg en reell hemning i min normale funksjon siden jeg feks ikke like lett vet hva jeg skal svare eller hvor jeg skal se, og hvor lenge jeg skal holde blikket festet på noen osv... Disse tingene faller ikke like lett for meg, slik at uten diagnosen skjønner jeg godt at mange med asperger til slutt nettopp utvikler psykiske problemer.

Men det kan man avverge med litt oppfølging og støttesamtaler for nettopp ved dem kan man få svar på alt det rare man lurer mer på enn andre mennesker, det min mann kaller, selfølgeligheter.

Skrevet

Hei!

Jeg har skrevet en lang tekst om hva jeg legger i psykisk lidelse, men den blir vanskelig å lime inn her.

Men den tar utgangspunkt i definisjonen til Verdens helseorganisasjon, du kan søke på den, den sier veldig godt og tydelig hva psykisk lidelse er. Og den er jeg enig i.

Evt kan jeg prøve senere å lime den inn, men jeg har ikke tid akkurat nå.

Ja jeg mener at AS er en funksjonshemning, men det er det også delte oppfatninger om.

Min mann mener feks det ikke er det, men mye ser jo usynlig ut for han, han er jo ikke der i alle situasjoner som jeg opplever som vanskelige feks gå i butikker, det er mye lyd der som er slitsom, men ingen ser jo det på utsiden. Dessuten har jeg jo sov i ro og det løser jo saken.

Likevel jeg kjenner mange med AS som selv ikke føler at AS er en funksjonshemning.

Min psykiater mener nok det er en mild funksjonshemning men at den ikke er mye større enn å ha dysleksi, i vertfall brukte min psykiater dysleksi som eks en gang.

Jeg finner ingen definisjon på psykisk lidelse fra WHO. Kan du gi meg en link til den teksten du refererer til?

Skrevet

Jeg finner ingen definisjon på psykisk lidelse fra WHO. Kan du gi meg en link til den teksten du refererer til?

Hei! Her er noe jeg skrev på bakgrunn av hva WHO har ment om hva kan kalles en psykisk lidelse, de 3 punktene må være der.

Tror de står først i diagnosemanualen.

Psykisk lidelse

Omtalelser av psykiske lidelser skaper ofte forvirring. Begrepene vi bruker påvirker jo både vår måte og tenke på, samt gjør noe med hvordan vi møter dem det gjelder. Derfor er det viktig å ha begrepene klart for seg.

Jeg leter ofte etter fasiter, litt som i mattematikk, og kanskje finnes det ingen fasit på hva som er en psykisk lidelse, men det må finnes en felles oppfatning/forståelse eller definisjon.

Verdens helseorganisasjon sier at disse 3 kriterier må oppfylles for å klassifisere noe som en psykisk lidelse. Dette medfører dermed at asperger syndrom slett ikke trenger å være en psykisk lidelse. Eks. nobelprisvinner i matematikk Richards Borcherds sa for eksempel i møte med Tony Attwood at han klarte ikke å forstå seg på mennesker, men matematikk var mye enklere, han jobbet på Cambridge og fikk diagnosen asperger syndrom, men hadde det for øvrig bra med sitt arbeide og sin familie. Han trengte imidlertid bare svar på sin annerledeshet slik det er for mange av oss med asperger.

1) Statistisk uvanlig tanke eller adferd

For det første må atferden eller tankene være statistisk forskjellig eller mer alvorlig enn i gjennomsnittet av befolkningen og i den kulturen som personen tilhører. Det gjør det avgjørende å ha kunnskap nettopp om gjennomsnitt av det aktuelle symptomet eller atferden i den generelle befolkningen. I tillegg er det avgjørende å ha god kunnskap om utviklingspsykologi ettersom atferd og symptomer varierer mye i løpet av et menneskes utvikling.

Diagnosen tvangslidelse er et eksempel. Denne lidelsen viser til personer som har intense og hyppige gjentatte katastrofetanker om «Tenk hvis..».

2) Vesentlig funksjonsnedsettelse

Men som sagt er ikke tilstedeværelsen av en statistisk uvanlig tanke eller følelse i seg selv tilstrekkelig for å klassifisere noe som en psykisk lidelse.

For det andre må atferden medføre vesentlig funksjonsnedsettelse. Dette viser for eksempel til at man ikke klarer følge opp arbeid skole, vennskap eller kjærlighet. Dette punktet hører ofte sammen med det første. Dersom man for eksempel har angst, depresjon eller en spiseforstyrrelse vil det som regel medføre et fall i kognitive evner som konsentrasjon, hukommelse og abstrakt tenking. Det skyldes at organismen er så sterkt aktivert eller så preget av angstfullt eller depressivt tankeinnhold at de vanlige logiske funksjonene ikke blir opprettholdt.

3) Subjektiv lidelse

Det siste kriteriet som må oppfylles for å fylle kriteriene for en psykisk lidelse er at personen opplever sterk subjektiv lidelse. Med andre ord må symptomene ledsages av angst, intens fortvilelse eller ønske om å bli kvitt symptomene. For å si det enkelt; å ha en psykisk lidelse er forferdelig. Man føler maktesløshet, man er forvirret, man er skamfull, og følelsen er så overveldende at man ikke forstår hvordan man noen gang skal få det bedre.

(Det finnes unntak til dette siste kriteriet, for eksempel ved anorexia eller dyssosial personlighetsforstyrrelse/psykopati.)

Konklusjon:

Kun når samtlige tre kriterier er oppfylt kan man diagnostisere symptomene til å utgjøre en psykisk lidelse. Dersom symptomene er mindre intense eller kun er delvis oppfylt er det mer riktig å benevne det som psykiske vansker, plager eller problem eller som en del av normalvariasjonen hos mennesker. Jeg understreker at dette ikke er min personlige mening, men forsøkt beskrevet utfra de kriterier som er utarbeidet av Verdens helseorganisasjon (WHO) og nedfelt i innledningkapitlet til diagnosemanualene som skal benyttes for formålet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...