Gå til innhold

Flere bekrefter nå i helsevesenet at AS ikke er en psyk. diagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Her er noe jeg skrev på bakgrunn av hva WHO har ment om hva kan kalles en psykisk lidelse, de 3 punktene må være der.

Tror de står først i diagnosemanualen.

Psykisk lidelse

Omtalelser av psykiske lidelser skaper ofte forvirring. Begrepene vi bruker påvirker jo både vår måte og tenke på, samt gjør noe med hvordan vi møter dem det gjelder. Derfor er det viktig å ha begrepene klart for seg.

Jeg leter ofte etter fasiter, litt som i mattematikk, og kanskje finnes det ingen fasit på hva som er en psykisk lidelse, men det må finnes en felles oppfatning/forståelse eller definisjon.

Verdens helseorganisasjon sier at disse 3 kriterier må oppfylles for å klassifisere noe som en psykisk lidelse. Dette medfører dermed at asperger syndrom slett ikke trenger å være en psykisk lidelse. Eks. nobelprisvinner i matematikk Richards Borcherds sa for eksempel i møte med Tony Attwood at han klarte ikke å forstå seg på mennesker, men matematikk var mye enklere, han jobbet på Cambridge og fikk diagnosen asperger syndrom, men hadde det for øvrig bra med sitt arbeide og sin familie. Han trengte imidlertid bare svar på sin annerledeshet slik det er for mange av oss med asperger.

1) Statistisk uvanlig tanke eller adferd

For det første må atferden eller tankene være statistisk forskjellig eller mer alvorlig enn i gjennomsnittet av befolkningen og i den kulturen som personen tilhører. Det gjør det avgjørende å ha kunnskap nettopp om gjennomsnitt av det aktuelle symptomet eller atferden i den generelle befolkningen. I tillegg er det avgjørende å ha god kunnskap om utviklingspsykologi ettersom atferd og symptomer varierer mye i løpet av et menneskes utvikling.

Diagnosen tvangslidelse er et eksempel. Denne lidelsen viser til personer som har intense og hyppige gjentatte katastrofetanker om «Tenk hvis..».

2) Vesentlig funksjonsnedsettelse

Men som sagt er ikke tilstedeværelsen av en statistisk uvanlig tanke eller følelse i seg selv tilstrekkelig for å klassifisere noe som en psykisk lidelse.

For det andre må atferden medføre vesentlig funksjonsnedsettelse. Dette viser for eksempel til at man ikke klarer følge opp arbeid skole, vennskap eller kjærlighet. Dette punktet hører ofte sammen med det første. Dersom man for eksempel har angst, depresjon eller en spiseforstyrrelse vil det som regel medføre et fall i kognitive evner som konsentrasjon, hukommelse og abstrakt tenking. Det skyldes at organismen er så sterkt aktivert eller så preget av angstfullt eller depressivt tankeinnhold at de vanlige logiske funksjonene ikke blir opprettholdt.

3) Subjektiv lidelse

Det siste kriteriet som må oppfylles for å fylle kriteriene for en psykisk lidelse er at personen opplever sterk subjektiv lidelse. Med andre ord må symptomene ledsages av angst, intens fortvilelse eller ønske om å bli kvitt symptomene. For å si det enkelt; å ha en psykisk lidelse er forferdelig. Man føler maktesløshet, man er forvirret, man er skamfull, og følelsen er så overveldende at man ikke forstår hvordan man noen gang skal få det bedre.

(Det finnes unntak til dette siste kriteriet, for eksempel ved anorexia eller dyssosial personlighetsforstyrrelse/psykopati.)

Konklusjon:

Kun når samtlige tre kriterier er oppfylt kan man diagnostisere symptomene til å utgjøre en psykisk lidelse. Dersom symptomene er mindre intense eller kun er delvis oppfylt er det mer riktig å benevne det som psykiske vansker, plager eller problem eller som en del av normalvariasjonen hos mennesker. Jeg understreker at dette ikke er min personlige mening, men forsøkt beskrevet utfra de kriterier som er utarbeidet av Verdens helseorganisasjon (WHO) og nedfelt i innledningkapitlet til diagnosemanualene som skal benyttes for formålet.

Det som er litt tankevekkende for meg, er at slik du har beskrevet din situasjon her på dol, så har jeg oppfattet det som at du så avgjort i perioder har det på en måte som gjør at alle disse tre kriteriene er oppfylt.

Skrevet

Det som er litt tankevekkende for meg, er at slik du har beskrevet din situasjon her på dol, så har jeg oppfattet det som at du så avgjort i perioder har det på en måte som gjør at alle disse tre kriteriene er oppfylt.

Hei!

Ja da tenker du sikkert på sommeren, det er vanskelig når jeg først lurer på noe og min psykiater er for langt unna.

Heldigvis pleier ikke det å skje fordi jeg vet når min psykiater er hvor. Jeg trenger ikke nødvendigvis treffe eller snakke med min psykiater, men at jeg får oppklart ting andre sier og som jeg misforstår innen rimelig tid er nødvendig.

Det går bra når jeg har jevnlige samtaler, og ikke for mange uker mellom hver gang for det er ellers det hoper seg opp med tanker om ting.

Derfor må vi ikke være for sene med å sette opp timer, men nå er dette ordnet nettopp fordi jeg trenger disse avklaringssamtalene.

Men jeg oppfatter ikke alt selv, jeg forholder meg mest til det min psykiater sier, og pga av det er det først og fremst at jeg sier det jeg gjør verdørende psykisk lidelse.

Det er vist vanlig ved AS å lure på mye som for andre er rart, det er tross alt gjennom min psykiater at jeg får setninger og vendinger å si til andre mennesker, eller vi tenker dem ut sammen. Min mann skal ikke fungere som psykiater sier min psykiater.

Skrevet

Hei!

Ja da tenker du sikkert på sommeren, det er vanskelig når jeg først lurer på noe og min psykiater er for langt unna.

Heldigvis pleier ikke det å skje fordi jeg vet når min psykiater er hvor. Jeg trenger ikke nødvendigvis treffe eller snakke med min psykiater, men at jeg får oppklart ting andre sier og som jeg misforstår innen rimelig tid er nødvendig.

Det går bra når jeg har jevnlige samtaler, og ikke for mange uker mellom hver gang for det er ellers det hoper seg opp med tanker om ting.

Derfor må vi ikke være for sene med å sette opp timer, men nå er dette ordnet nettopp fordi jeg trenger disse avklaringssamtalene.

Men jeg oppfatter ikke alt selv, jeg forholder meg mest til det min psykiater sier, og pga av det er det først og fremst at jeg sier det jeg gjør verdørende psykisk lidelse.

Det er vist vanlig ved AS å lure på mye som for andre er rart, det er tross alt gjennom min psykiater at jeg får setninger og vendinger å si til andre mennesker, eller vi tenker dem ut sammen. Min mann skal ikke fungere som psykiater sier min psykiater.

Det du sier om virkningen av den behandlingen du får av din psykiater, vil svært mange andre mennesker som går i terapi også kunne si. Akkurat som deg kan de ha akutte kriser, men jevnt over så får de livene sine til med litt støtte fra behandlingsapparatet.

Skrevet

Det du sier om virkningen av den behandlingen du får av din psykiater, vil svært mange andre mennesker som går i terapi også kunne si. Akkurat som deg kan de ha akutte kriser, men jevnt over så får de livene sine til med litt støtte fra behandlingsapparatet.

Hei!

Ja ja det ble da også en liten avsporing kanskje.

Uansett er jeg ikke uenig i det.

Det saken gjelder er hvor vidt man har en psykisk lidelse når man har asperger syndrom, og det var det jeg var uenig i, altså utsagnet:

"Vi som ser det utenfra mener det".

Også må jeg forholde meg til min situasjon utfra de som kjenner meg, men generelt er det mulig å uttale seg og den uttalelsen er jeg uenig i, nå som jeg ser at enda flere i helsevesenet er av samme oppfatning hva angår AS.

Men jeg er fornøyd med svarene ellers. Takk.

Gjest lidelse/sykdom/syndrom/diverse
Skrevet

Men -- litt på siden -- ordet lidelse i medisinsk språkbruk betyr ikke nødvendigvis det samme som i dagligtale. Når jeg sier at en av mine pasienter har en hormonell lidelse feks, så betyr ikke det at han eller hun _lider_ og gråter og har smerter og plages så veldig av det nødvendigivis, det er et annet ord for "sykdom" eller evt også "syndrom".

Jeg har selv en bidevevs"lidelse" eller bindevevs"sykdom" eller en bindevevs"utviklingsforstyrrelse", men jeg syns ikke det er så veldig plagsomt at noen kaller det en "lidelse", for da vet jeg at de ikke dermed mener i fullt alvor at jeg lider så veldig fordi jeg har den... Jeg har plager som kan relateres til bindevevsproblemet, men jeg _lider_ ikke i dagliglivet sånn sett.

Man sier også at noen "lider av dårlig fordøyelse", men det betyr at man har dårlig fordøyelse, ikke at man _lider_ (i betydningen ikke har et bra liv, at man har smerter, at man plages osv, selv om det kan det jo også hende at man gjør hvis man lider av dårlig fordøyelse...) - hvis du skjønner forskjellen...

Dette var litt semantisk og litt på siden av din diskusjon med nhd, men det er nå sånn jeg ser det i hvertfall :-)

Skrevet

Men -- litt på siden -- ordet lidelse i medisinsk språkbruk betyr ikke nødvendigvis det samme som i dagligtale. Når jeg sier at en av mine pasienter har en hormonell lidelse feks, så betyr ikke det at han eller hun _lider_ og gråter og har smerter og plages så veldig av det nødvendigivis, det er et annet ord for "sykdom" eller evt også "syndrom".

Jeg har selv en bidevevs"lidelse" eller bindevevs"sykdom" eller en bindevevs"utviklingsforstyrrelse", men jeg syns ikke det er så veldig plagsomt at noen kaller det en "lidelse", for da vet jeg at de ikke dermed mener i fullt alvor at jeg lider så veldig fordi jeg har den... Jeg har plager som kan relateres til bindevevsproblemet, men jeg _lider_ ikke i dagliglivet sånn sett.

Man sier også at noen "lider av dårlig fordøyelse", men det betyr at man har dårlig fordøyelse, ikke at man _lider_ (i betydningen ikke har et bra liv, at man har smerter, at man plages osv, selv om det kan det jo også hende at man gjør hvis man lider av dårlig fordøyelse...) - hvis du skjønner forskjellen...

Dette var litt semantisk og litt på siden av din diskusjon med nhd, men det er nå sånn jeg ser det i hvertfall :-)

Hei!

ja jeg syns ikke det var på siden av diskusjonen.

Det var meget oppklarende!!

Ja for jeg tenker lidelse= man lider, har det vondt.

Og du kan sikkert tenke at når jeg har det så bra og har så snill mann, psykiater, LOS, autismeenhet m.m da lider jeg jo ikke noe særlig.

Hm har du pasienter, hvem er du?

Gjest lidelse/sykdom/syndrom/diverse
Skrevet

Hei!

ja jeg syns ikke det var på siden av diskusjonen.

Det var meget oppklarende!!

Ja for jeg tenker lidelse= man lider, har det vondt.

Og du kan sikkert tenke at når jeg har det så bra og har så snill mann, psykiater, LOS, autismeenhet m.m da lider jeg jo ikke noe særlig.

Hm har du pasienter, hvem er du?

Firbente pasienter, jeg er dyrlege :-) Fint det kunne være litt oppklarende! Jeg skjønner litt hva du mener, for jeg syns heller ikke at jeg _lider_ selv om jeg har endel plager på grunn av bindevevsproblematikken min, og jeg kan også kjenne litt irritasjon når det blir kalt bindevevssykdom, jeg er jo ikke _syk_ :-) Men det er bare sånn de kaller det.

Skrevet

Hei!

Jeg tror det har å gjøre med at jeg ikke føler meg syk og at jeg ikke føler jeg lider, også det som jeg skrev tidligere.

Dessuten er jeg opptatt av at definisjoner er riktige!

Men jeg har i denne saken tidligere skrevet og ment at hvis jeg ikke var så heldig og 1) fikk diagnosen så tidlig 2) samt får så god oppfølging, så kunne jeg nok vært disponert for å utvikle psykisk lidelse. Jeg vet man er sårbar for det når man har AS, og det tror jeg har å gjøre med at man misforstår så mye og det kan man jo bli sliten av hvis man ikke vet hva dette skyldes.

10% av de med asperger kan vokse av seg sin bokstavelige forståelse i noen grad, men de fleste gjør altså ikke det.

Å vite at man fortolker det andre sier på en asperger-måte er derfor nyttig og viktig fordi man da må lære seg den andre måten å høre/lese på.

For de fleste av oss er dette en livslang prosess av læring og feiling, men nå som jeg vet hvordan jeg oppfatter så kan jeg si i fra til mennesker at nå tror jeg ikke jeg forstår også forklarer de bedre eller jeg rett ut må si at jeg forstår så bokstavelig, da justerer mennesker vennlig etter det. De som i tillegg vet at jeg har asperger syndrom forklarer selv ting jeg godt kan forstå, men det gjør de for å være vennlige og imøtekommende.

Men - unnskyld meg hvis du synes jeg er frekk - du ser det slik og sånn, men andre ser det annerledes. Sånn er det bare, og det tenker jeg er en del av det du må trene deg på å tåle. Om du ikke opplever at du lider, er det helt greit. Likevel er det åpenbart for meg at du har ditt å slite med du også, selv om du velger å ikke kalle det en lidelse.

Denne diskusjonen har du holdt i live her på DOL veldig lenge, nå - har du satt deg ned og tenkt over hvor mange timer og hvor mye energi du har brukt på å få NHD til å endre standpunkt på dette? Kan du ikke bruke noe av den energien til å jobbe med å akseptere at noen av de lærde ikke nødvendigvis er enige deg?

For hver psykolog/psykiater du finner som er enige med deg, vil du trolig finne like mange som er enige med NHD. Jeg tror faktisk at du etter denne eventuelle aksepten vil se at du fremdeles har tid og energi igjen til å gjøre andre, mer lystbetonte ting.

Du kan ikke få verden til å bruke kun begreper og definisjoner som du til enhver tid kan relatere til. Det er en mye mindre jobb å akseptere at man kan være enige om å være uenige og så gå videre.

Skrevet

Hvorfor er det så viktig for deg om det er en psykiatrisk diagnose eller utviklingsforstyrrelse?

Skrevet

Men - unnskyld meg hvis du synes jeg er frekk - du ser det slik og sånn, men andre ser det annerledes. Sånn er det bare, og det tenker jeg er en del av det du må trene deg på å tåle. Om du ikke opplever at du lider, er det helt greit. Likevel er det åpenbart for meg at du har ditt å slite med du også, selv om du velger å ikke kalle det en lidelse.

Denne diskusjonen har du holdt i live her på DOL veldig lenge, nå - har du satt deg ned og tenkt over hvor mange timer og hvor mye energi du har brukt på å få NHD til å endre standpunkt på dette? Kan du ikke bruke noe av den energien til å jobbe med å akseptere at noen av de lærde ikke nødvendigvis er enige deg?

For hver psykolog/psykiater du finner som er enige med deg, vil du trolig finne like mange som er enige med NHD. Jeg tror faktisk at du etter denne eventuelle aksepten vil se at du fremdeles har tid og energi igjen til å gjøre andre, mer lystbetonte ting.

Du kan ikke få verden til å bruke kun begreper og definisjoner som du til enhver tid kan relatere til. Det er en mye mindre jobb å akseptere at man kan være enige om å være uenige og så gå videre.

Gjest profiler
Skrevet

Hei!

Jeg har skrevet en lang tekst om hva jeg legger i psykisk lidelse, men den blir vanskelig å lime inn her.

Men den tar utgangspunkt i definisjonen til Verdens helseorganisasjon, du kan søke på den, den sier veldig godt og tydelig hva psykisk lidelse er. Og den er jeg enig i.

Evt kan jeg prøve senere å lime den inn, men jeg har ikke tid akkurat nå.

Ja jeg mener at AS er en funksjonshemning, men det er det også delte oppfatninger om.

Min mann mener feks det ikke er det, men mye ser jo usynlig ut for han, han er jo ikke der i alle situasjoner som jeg opplever som vanskelige feks gå i butikker, det er mye lyd der som er slitsom, men ingen ser jo det på utsiden. Dessuten har jeg jo sov i ro og det løser jo saken.

Likevel jeg kjenner mange med AS som selv ikke føler at AS er en funksjonshemning.

Min psykiater mener nok det er en mild funksjonshemning men at den ikke er mye større enn å ha dysleksi, i vertfall brukte min psykiater dysleksi som eks en gang.

er dysleksi også en psykisk lidelse? bare lurer...

Skrevet

Hei!

Jeg opplever ikke at du er frekk.

Og jeg gjør mye lystbetont, jeg følger opp mine barn og studerer biologi m.m :) samt er gift med en fantastisk mann.

Og jeg er glad for at jeg nå ser at de som virkelig driver med diagnostikk og utredning samt oppfølging først og fremst av oss med autismespekterforstyrrelser er enig med min psykiater og ansatte ved Ullevål Sykehus, og autismeenheten .m.m. slik at jeg har fått mange nødvendige og gode avklaringer.

nhd anser jeg delvis for å være litt for sta og rigid, på en måte skremmer han meg, og jeg har aldri før møtt noen psykiater eller lege som har gjort det fordi jeg har bare gode erfaringer. Jeg er nok derfor mer nysjerrig på om han virkelig er sånn som jeg føler, men har vanskelig for å tro i mangel av dårlige erfaringer. Jeg venter vel kanskje på at min følelse skal vise seg å være feil for i så fall er han bare en psykiater jeg misforstår og som egentlig er snill og velmenende, jeg håper jo det for de pasientene han har med å gjøre. Men jeg ser jo her inne at mange langt fra har de gode erfaringene jeg har. Kanskje har jeg bare alltid vært heldig i møte med helsevesenet.

Skrevet

Hvorfor er det så viktig for deg om det er en psykiatrisk diagnose eller utviklingsforstyrrelse?

Hei!

Fordi de som har med meg å gjøre sier det, men nhd her inne sier noe annet.

Jeg vil at alle ting må stemme på en måte.

Skrevet

Hei!

Fordi de som har med meg å gjøre sier det, men nhd her inne sier noe annet.

Jeg vil at alle ting må stemme på en måte.

''Jeg vil at alle ting må stemme på en måte.''

Men det sier jo masse om deg, Madelenemie, og peker jo mot at NHD har rett. Spesielt med tanke på hvor mye tid/ressurser du bruker på dette, så virker det jo nesten som en slags OCD.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Firbente pasienter, jeg er dyrlege :-) Fint det kunne være litt oppklarende! Jeg skjønner litt hva du mener, for jeg syns heller ikke at jeg _lider_ selv om jeg har endel plager på grunn av bindevevsproblematikken min, og jeg kan også kjenne litt irritasjon når det blir kalt bindevevssykdom, jeg er jo ikke _syk_ :-) Men det er bare sånn de kaller det.

Hei!

Takk det virker beroligende på meg :) Jeg har forresten levd mange timer av mitt liv på veterinærhøyskolen. Jeg tilbrakte hver eneste dag etter skolen der, hjalp til med stell av dyr, mange gode minner.

Skrevet

''Jeg vil at alle ting må stemme på en måte.''

Men det sier jo masse om deg, Madelenemie, og peker jo mot at NHD har rett. Spesielt med tanke på hvor mye tid/ressurser du bruker på dette, så virker det jo nesten som en slags OCD.

Med vennlig hilsen

Hei!

Jeg bruker ikke mye tid på dette, jeg bruker mye tid på alt annet:)

Mange med asperger kan ha litt OCD, men jeg har ikke dette sier min psykiater.

Uansett jeg er som sagt glad nå slik at jeg avslutter denne saken for min del,

nhd har rett i mye, men tror ikke han har så mye erfaring med asperger syndrom noe han nevte en gang også.

Skrevet

er dysleksi også en psykisk lidelse? bare lurer...

Hei!

Tror min psykiater har helt rett. Skal man kalle asperger syndrom en psykisk lidelse er dysleksi det også, derfor mener min psykiater det blir feil. Siden min psykiater er en av Norges fremst eksperter på asperger syndrom tror jeg at jeg kan kjenne meg trygg i denne saken. Takk.

Skrevet

Hei!

Tror min psykiater har helt rett. Skal man kalle asperger syndrom en psykisk lidelse er dysleksi det også, derfor mener min psykiater det blir feil. Siden min psykiater er en av Norges fremst eksperter på asperger syndrom tror jeg at jeg kan kjenne meg trygg i denne saken. Takk.

Nei, for asberger kan åpenbart ha f. eks. en OCD-del, altså - man oppfører seg forskjellig.

Dysleksi er jo på et helt annet nivå. Det handler om hvordan man oppfatter signaler fra en av sensorene i kroppen.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...