Gå til innhold

Galskapen kjenner ingen grenser

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skremmende lesning!

Det er veldig leit at slike personer har stor påvirkningskraft på mennesker som er i en sårbar situaisjon Ekstra ille er det når denne predikanten / menigheten skjuler seg bak "Guds ord".

Har ei venninne som er aktiv innen alternativbransjen som jeg har diskutert mye med. Fikk bl.a noen bøker av "forfatteren" Louise Hay(s) av typen "Tenk deg frisk / rik" osv. Grunntanken var at man man tenker på seg sjukdommer, og ved hjelp av "positive affirmasjoner" kan man tenke seg ut av dem.

Dette er vel noe av filosofien i den populære "The Secret" også - tanker man sender ut i verdensrommet kommer tilbake og manifesterer seg.

Orka ikke å lese heile boka, men nekter å tro at f.eks barn med leukemi eller barn født i ytterste nød har tenkt så mange negative tanker at det slår tilbake på dem :-(

Gjest Philliphus

Skremmende lesning!

Det er veldig leit at slike personer har stor påvirkningskraft på mennesker som er i en sårbar situaisjon Ekstra ille er det når denne predikanten / menigheten skjuler seg bak "Guds ord".

Har ei venninne som er aktiv innen alternativbransjen som jeg har diskutert mye med. Fikk bl.a noen bøker av "forfatteren" Louise Hay(s) av typen "Tenk deg frisk / rik" osv. Grunntanken var at man man tenker på seg sjukdommer, og ved hjelp av "positive affirmasjoner" kan man tenke seg ut av dem.

Dette er vel noe av filosofien i den populære "The Secret" også - tanker man sender ut i verdensrommet kommer tilbake og manifesterer seg.

Orka ikke å lese heile boka, men nekter å tro at f.eks barn med leukemi eller barn født i ytterste nød har tenkt så mange negative tanker at det slår tilbake på dem :-(

Har en sånn venninne jeg også. Bikkja mi tenke på seg kreft stakkar.. Eller kanskje det var mine negative tanker som gjorde det...

Jeg synes i grunnen det er helt flott at de tilkjennegir sine holdninger, så vet man hvor man har dem.

Det finnes mange overordnede forståelsesrammer av funksjonshemming. Å se det som en form for straff som følge av forfedres synder, har ikke vært så uvanlig historisk sett.

Annonse

Jeg antar det også denne gangen dreier seg om _mødrenes_ synder. Siden dette er religion, antar jeg også at det er sterkt fokus på de syndene som har noe med sex å gjøre. Av en eller annen grunn er slike synder spesielt populære blant mannlige predikanter.

Det har vært mange varianter av dette gjennom tidene. Kalde mødre fikk autistiske barn, leppespalte skyldtes at mor ikke holdt seg unna harer under svangerskapet, og Downs syndrom kunne ramme barnet hvis moren var anspent under unnfangelsen.

Verden går nok framover, men så uendelig sakte...

Jeg antar det også denne gangen dreier seg om _mødrenes_ synder. Siden dette er religion, antar jeg også at det er sterkt fokus på de syndene som har noe med sex å gjøre. Av en eller annen grunn er slike synder spesielt populære blant mannlige predikanter.

Det har vært mange varianter av dette gjennom tidene. Kalde mødre fikk autistiske barn, leppespalte skyldtes at mor ikke holdt seg unna harer under svangerskapet, og Downs syndrom kunne ramme barnet hvis moren var anspent under unnfangelsen.

''leppespalte skyldtes at mor ikke holdt seg unna harer under svangerskapet''

Wow,- den var jo pussig,- var det noe skikkelige kvinner holdt seg borte fra? Eller som var veldig fristende? :-)

Wow,- den var jo pussig,- var det noe skikkelige kvinner holdt seg borte fra? Eller som var veldig fristende? :-)

Husker du ikke Markens grøde - der kona til Isak (husker ikke hva hun het) så en hare mens hun var gravid. Hun selv hadde gane/leppespalte og var blitt mobbet mye for det.

Da hun fødte barnet sitt, hadde jenta leppe/ganespalte. Mor tok livet av barnet og begravde det i skogen. Hun mente det hadde skjedd fordi hun så haren, og ønsket ikke barnet sitt så mye fælt som hun selv hadde opplevd.

20 år siden jeg leste boka, men jeg tror det var omtrent slik....

Leppe-/ganespalte blei jo kalt "hareskår" før i tida, kanskje fordi lidelsen kan minne om harens "snute"?

Snakka med ei eldre dame for litt siden som var veldig beskjemma over at barnebarnet hadde fått "fallesjuken". Skjønte etter hvert at ho meinte epilepsi og at dette var forbundet med skam i hennes ungdom.

Godt at tidene forandrer seg i takt med vitenskapen :-)

Tror man generelt skulle unngå å bli skremt eller oppskaket.

http://www.skolenettet.no/moduler/templates/Module_Article.aspx?id=43342&epslanguage=NO

ShitDiddelyDo

Lederen for tv-kanalen, han det står i teksten at nå er på reise i Israel, Jan Hanvold, sa følgende etter tsunamien i 2004.

'' «...Gud tillot flodbølgekatastrofen slik at folk skulle vende seg i retning kristendommen. Det var de mest ekstreme muslimske områdene som ble rammet i Indonesia. (...) Og det er jo ingenting å legge skjul på at Thailand er et stort horehus, det er sex-industriens mekka.»''

Så dette passer nok i kanalens profil. :)

Isj. Det var et helt sinnssykt barnetvinnslag fra den kanalen der som lå på youtube for noen måneder siden, men jeg ser at det nå er fjernet. Synd videoen er borte. Hvis ikke skulle dere fått sett noe langt morsommere enn det der, og det på barnetv.

Men for alt jeg vet er den å finne på denne dvd-en. ;)

Annonse

Gjest en mor med et barn for lite

Skremmende lesning!

Lillegutten min på 2 1/5 måned tenkte på seg krybbedød, enda moren hans aldri hadde hørt om krybbedød før.

Lillegutten min på 2 1/5 måned tenkte på seg krybbedød, enda moren hans aldri hadde hørt om krybbedød før.

Føler så inderlig med deg!

Nettopp pga av slike og liknenede tilfeller provoserer denne "filosofien" meg så kraftig!! Det er en hån mot mennesker som opplever sjukdommer, nød og katastrofer :-(

ShitDiddelyDo

Føler så inderlig med deg!

Nettopp pga av slike og liknenede tilfeller provoserer denne "filosofien" meg så kraftig!! Det er en hån mot mennesker som opplever sjukdommer, nød og katastrofer :-(

Og gærningene har mye makt også i den vestlige verden.

''Men i USA er det å tjene gode penger på showbiz ikke forenlig med å være ateist. Der borte takkes nemlig Gud i hytt og vær, for den minste lille musikkpris og plateutgivelse. Samtidig hylles kristne verdier og er i tillegg obligatorisk for innpass i en rekke TV-kanaler. Intet kristent syn, intet intervju. Dermed kan dette være en «beef» som gir en aldri så liten skrape i lakken for selveste Jay-Z. For om Jay-Z får ateist stemplet i panna, vil nok de store TV-selskapene og talkshowene kvie seg for å booke han. Og hva gjør Live Nation mon tro? De har jo casha ut enorme summer til Jay-Z allerede i en såkalt 360-avtale. Får vi en uttalelse fra Jay-Z snart kanskje?''

http://www.nyemeninger.no/alle_meninger/cat1000/subcat30/thread100318/

''Downs syndrom kunne ramme barnet hvis moren var anspent under unnfangelsen.''

Dette burde vel strengt tatt karakteriseres som mannens "skyld"! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...