Gå til innhold

Norges fantastiske velferdssystem.

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.na24.no/article2995714.ece

Det ønskes at vi betaler høyere skatter for å beholde dette velferdssamfunnet, men da burde det kanskje kunne fremsettes noen krav til hvordan det skal drives også? Slik det foregår her er ødeleggende både for moral og velstand synes jeg.

Videoannonse
Annonse
Gjest fra bergen
Skrevet

Nei, slikt er det ikke politisk korrekt å debattere. Derfor feier man det heller inn under teppet.

Skrevet

Nei, slikt er det ikke politisk korrekt å debattere. Derfor feier man det heller inn under teppet.

Ja, spent på hvor mange kommentarer som kommer her.

Men slik er det faktisk det fungerer.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Kjenner at jeg er veldig enig med deg.

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Ja det er mye å rydde opp i. Og man får jo ikke akkurat gode følelser for folk som snyter på velferdsgodene.

Skrevet

Ja det er mye å rydde opp i. Og man får jo ikke akkurat gode følelser for folk som snyter på velferdsgodene.

Nei, men systemet burde kanskje ikke vært slik at det er så lett å snylte på det heller. Kanskje et velferdssystem som først og fremst er basert på tillit har gått litt ut på dato.

Gjest ingen nick
Skrevet

''- Vår taushetsplikt hindrer oss fra å si fra overfor politi og UDI. Vi utbetaler store summer i trygd selv om vi vet at forutsetningen for deres oppholdstillatelse er brutt, sier de. ''

Dette hører ingen steder hjemme, NAV ansatte vet at de utbetaler ulike trygdeordninger til folk som ikke har krav på de, men får ikke lov til å si ifra.

Hvor finnes rettferdigheten oppi alt dette?

Er det vi som har betalt skatt i et langt liv, som må være med på å finansiere dette?

Skrevet

''- Vår taushetsplikt hindrer oss fra å si fra overfor politi og UDI. Vi utbetaler store summer i trygd selv om vi vet at forutsetningen for deres oppholdstillatelse er brutt, sier de. ''

Dette hører ingen steder hjemme, NAV ansatte vet at de utbetaler ulike trygdeordninger til folk som ikke har krav på de, men får ikke lov til å si ifra.

Er det vi som har betalt skatt i et langt liv, som må være med på å finansiere dette?

Ja, taushetsplikten kan man visst gjemme seg bak. Jeg er ganske sjokkert.

Ja, det er jo skattebetalerne som finansierer dette.

Skrevet

Jeg forstår ikke at de kan ha taushetsplikt når de "dekker over" lovbrudd. Norsk lov må da gå over taushetsplikten?

Gjest ingen nick
Skrevet

Jeg forstår ikke at de kan ha taushetsplikt når de "dekker over" lovbrudd. Norsk lov må da gå over taushetsplikten?

Her trengs noen handlekraftige politikere som tørr å skjære igjennom med en lov der gir NAV ansatte tillatelse til å si ifra om slike grelle forhold.

Skrevet

Her trengs noen handlekraftige politikere som tørr å skjære igjennom med en lov der gir NAV ansatte tillatelse til å si ifra om slike grelle forhold.

Ja, tror ikke det er noen slike som sitter og styrer i dag.

Skrevet

''Dette hører ingen steder hjemme, NAV ansatte vet at de utbetaler ulike trygdeordninger til folk som ikke har krav på de, men får ikke lov til å si ifra.''

Høres heilt utrolig ut, fatter ikke hvor disse jobber! NAV-ansatte er plikta til å melde fra om mistanke om trygdemisbruk, og å anmelde misbruket når dette er påvist.

Når det er sagt, er det ikke lett å avdekke misbruk i en travel hverdag når alt av dokumentasjon foreligger - det være seg norske statsborgere eller EØS-borgere. Da måtte NAV ansette dobbelt så mange saksbehandlere for å skrive / ringe / maile til aktuelle instanser. Dette gjøres ved mistanke, men dessverre er det ofte snakk om lugubre arbeidsgivere som til alt overmål ikke vil samarbeide med NAV.

Når en bruker er registrert i Folkeregisteret og kan dokumentere tap av arbeidsforhold, boutgifter, antall barn osv osv, gjelder likhet for loven - det være seg dagpenger eller sosialstønad. Ingen NAV-ansatt kan sette seg over lover og regelverk, heldigvis!

Det vil alltid finnes noen som utnytter et godt system, men det betyr ikke at rettighetene skal fjernes eller at man skal utestenge grupper av befolkninga. Da må man heller sette inn ressurser for å bidra til å minimere misbruket.

Skrevet

''Her trengs noen handlekraftige politikere som tørr å skjære igjennom med en lov der gir NAV ansatte tillatelse til å si ifra om slike grelle forhold.''

NAV-ansatte har da vitterlig regelverk og rutiner for å avdekke misbruk! NAV i mitt fylke ligger øverst i landet for antall avdekka misbrukssaker og påfølgende rettsaker. Understreker dog at disse sakene involverer alle "samfunnslag"...

Gjest ingen nick
Skrevet

''Her trengs noen handlekraftige politikere som tørr å skjære igjennom med en lov der gir NAV ansatte tillatelse til å si ifra om slike grelle forhold.''

NAV-ansatte har da vitterlig regelverk og rutiner for å avdekke misbruk! NAV i mitt fylke ligger øverst i landet for antall avdekka misbrukssaker og påfølgende rettsaker. Understreker dog at disse sakene involverer alle "samfunnslag"...

''NAV i mitt fylke ligger øverst i landet for antall avdekka misbrukssaker og påfølgende rettsaker.''

NAV i alle fylker bør ligge der!

Skrevet

''NAV i mitt fylke ligger øverst i landet for antall avdekka misbrukssaker og påfølgende rettsaker.''

NAV i alle fylker bør ligge der!

''NAV i alle fylker bør ligge der!''

Svært så enig, en slik statistikk burde ideelt sett vært unødvendig!

Gjest bølger
Skrevet

'' Vår taushetsplikt hindrer oss fra å si fra overfor politi og UDI. Vi utbetaler store summer i trygd selv om vi vet at forutsetningen for deres oppholdstillatelse er brutt, sier de''

Hvor er taushetsplikten når legene skal melde fra til helsetilsynet om

medisiner og diagonoser på pasienter?

Tror de setter taushetsplikten på det som passer de best.

Skrevet

Faktisk så var det så lite politisk korrekt å debattere dette at hele diskusjonen mellom meg og Sør ble slettet. Men takk til Webmaster for at ikke bare mine innlegg ble slettet, men også Sør sine!

Gjest fra bergen
Skrevet

Faktisk så var det så lite politisk korrekt å debattere dette at hele diskusjonen mellom meg og Sør ble slettet. Men takk til Webmaster for at ikke bare mine innlegg ble slettet, men også Sør sine!

Neppe temaet som førte til det. Var nok heller den endeløse sirkel-kveruleringen som var grunnen.

Skrevet

Neppe temaet som førte til det. Var nok heller den endeløse sirkel-kveruleringen som var grunnen.

"Neppe temaet som førte til det. Var nok heller den endeløse sirkel-kveruleringen som var grunnen."

Jeg ser dette i alle tråder hvor Sør er med. Nekter å gi meg og la han tro han har fått rett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...