Rith Skrevet 1. oktober 2010 Skrevet 1. oktober 2010 Devoldulltøyet mitt har fått masse huller, og jeg regner med det har vært møll på ferde. Har hørt om møllkuler, finnes det andre ting man kan bruke? Evt noe som er ufarlig for barn. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 1. oktober 2010 Skrevet 1. oktober 2010 Da jeg var barn for omtrent femti år siden, pakket moren min inn all ulltøyet i avispapir, det holdt møllen unna. 0 Siter
Rith Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter Skrevet 1. oktober 2010 Da jeg var barn for omtrent femti år siden, pakket moren min inn all ulltøyet i avispapir, det holdt møllen unna. Ja problemet er at jeg tror det meste skjer når jeg tørker dem på tørkestativet. 0 Siter
Rith Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter Skrevet 1. oktober 2010 Lavendel og såpestykker? Liker de ikke lavendel? Tror det skjer når dem tørkes på tørkestativet, holder det å legge såpestykker under stativet tro? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 2. oktober 2010 Skrevet 2. oktober 2010 Ja problemet er at jeg tror det meste skjer når jeg tørker dem på tørkestativet. Her var en nyttig link: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,1896:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:28560::1:5570:5:::0:0 Jeg har alltid trodd at det var larvene som spiste hull i klærne. 0 Siter
Rith Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter Skrevet 2. oktober 2010 Her var en nyttig link: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,1896:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:28560::1:5570:5:::0:0 Jeg har alltid trodd at det var larvene som spiste hull i klærne. Ja jeg kom over en link fra en annen side i går, og det er nok larver i klesskapet. Det har det tydeligvis vært i flere år. Og jeg som har byttet igjen ulltøy med masse huller i fordi jeg har trodd det har vært noe feil med plagget! Det var først når Devoldtøyet ble hullete jeg skjønte at det ikke hadde med kvaliteten på ullet å gjøre. Men de ser ut til å være vanskelig å bekjempe syns jeg. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 2. oktober 2010 Skrevet 2. oktober 2010 Ja jeg kom over en link fra en annen side i går, og det er nok larver i klesskapet. Det har det tydeligvis vært i flere år. Og jeg som har byttet igjen ulltøy med masse huller i fordi jeg har trodd det har vært noe feil med plagget! Det var først når Devoldtøyet ble hullete jeg skjønte at det ikke hadde med kvaliteten på ullet å gjøre. Men de ser ut til å være vanskelig å bekjempe syns jeg. Ja, det blir litt av en sjau, hvis klesskapet ditt er infisert av klesmøll, da må du vaske, rense eller ha alle klærne i fryseren og støvsuge godt i klesskapet, og husk å vaske bak på skapet og vegger og tak også.. http://www.bayergarden.no/no/Hus_og_Hageguiden/Skadedyr_i_huset/Txy-_og_pelsmxll.html Et år, hadde vi mange møll som fløy rundt i stua, gulvteppet er av 100% ull og vi ble redde for at møllene ville legge egg og sprøytet teppet og dermed avverget vi et møllangrep. Jeg trodde faktisk at moderne ullklær var behandlet mot møllangrep. 0 Siter
Rith Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter Skrevet 3. oktober 2010 Ja, det blir litt av en sjau, hvis klesskapet ditt er infisert av klesmøll, da må du vaske, rense eller ha alle klærne i fryseren og støvsuge godt i klesskapet, og husk å vaske bak på skapet og vegger og tak også.. http://www.bayergarden.no/no/Hus_og_Hageguiden/Skadedyr_i_huset/Txy-_og_pelsmxll.html Et år, hadde vi mange møll som fløy rundt i stua, gulvteppet er av 100% ull og vi ble redde for at møllene ville legge egg og sprøytet teppet og dermed avverget vi et møllangrep. Jeg trodde faktisk at moderne ullklær var behandlet mot møllangrep. Vet ikke om det er noen vits å gå så drastisk til verks, for klesskapet er falleferdig, om det skrus fra hverandre en gang til er det nok ingen vits å skru det opp igjen. Det er åpen vegg på et område bak det, så de kan snike seg inn overalt der. Dessuten er det to gedigne klesskap, og herlighet for en jobb! Jeg satser på at det hjelper å fryse ullklærne og legge de i poser. Jeg har kverka to møll som oppholder seg nær tørkestativet de siste dagene. Før har jeg trodd de er harmløse Enda godt dere fikk reddet det teppet, det er kjedelig om slike ting blir ødelagt. Jeg får være glad de holder seg unna møbler osv. men syns det er kjedelig når dyre ullklær blir ødelagt. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 3. oktober 2010 Skrevet 3. oktober 2010 Vet ikke om det er noen vits å gå så drastisk til verks, for klesskapet er falleferdig, om det skrus fra hverandre en gang til er det nok ingen vits å skru det opp igjen. Det er åpen vegg på et område bak det, så de kan snike seg inn overalt der. Dessuten er det to gedigne klesskap, og herlighet for en jobb! Jeg satser på at det hjelper å fryse ullklærne og legge de i poser. Jeg har kverka to møll som oppholder seg nær tørkestativet de siste dagene. Før har jeg trodd de er harmløse Enda godt dere fikk reddet det teppet, det er kjedelig om slike ting blir ødelagt. Jeg får være glad de holder seg unna møbler osv. men syns det er kjedelig når dyre ullklær blir ødelagt. Ja, du må få fjernet alle møll, larver og pupper fra klesskapet og områdene rundt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.