Gå til innhold

Får ikke sykemelding

Anbefalte innlegg

Gjest Fattiglusa
Skrevet

Min 15 år gamle sønn skal opereres. Skal bo på pasienthotel og må ha med en pårørende.Jeg må ta fri fra jobb to dager, men har iflg fastlegen ikke krav på sykemelding som pårørende. Vet at de forskjellige legene har litt ulik praksis på dette. Er aleneforsørger, så to dager uten lønn er litt "katastrofe". Andre muligheter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke sykemelding du skal ha, men pleiepenger (tror jeg det heter). Du er ikke syk, barnet er.

Nå er det vel slik at en 15-åring regnes som voksen i sykdomssammenheng, men hvis sykehuset krever at du er med, er det de som må ordne med fri til deg.

Ta en telefon til avdelingen han skal opereres, de skal vite dette.

Skrevet

Det er ikke sykemelding du skal ha, men pleiepenger (tror jeg det heter). Du er ikke syk, barnet er.

Nå er det vel slik at en 15-åring regnes som voksen i sykdomssammenheng, men hvis sykehuset krever at du er med, er det de som må ordne med fri til deg.

Jeg har fått sykemld. i sånn sammenheng, dette syns jeg du kan få av fastlegen din ! Pga påkjenning av forskjellig art.

Om det ikke kan ordnes hadde jeg jammen brukt egendager !

Men er jo trasig å bruke dine dager på sånne ting da.Er pokker så irriterende at vi skal bruke tid og krefter på en sånn bagatell i tilegg til bekymringer ift barns helse.Vi snakker to dager her, er ett spes land vi bor,, med tanke på mye annet.

Nå skal sant sies at jeg er ytterst sjelden borte fra jobb da !

Men hadde brukt mine dager ja, og skiftet fastlege u\middelbart !

Skrevet

Hva med å spørre sjefen din om velferdspermisjon, eller om du kan bruke egenmelding. Kanskje det er nok at du bare følger sønnen din på operasjonsdagen? Og kommer etter jobb neste dag, kommer selvfølgelig ann på avstanden men...

Skrevet

Jeg har fått sykemld. i sånn sammenheng, dette syns jeg du kan få av fastlegen din ! Pga påkjenning av forskjellig art.

Om det ikke kan ordnes hadde jeg jammen brukt egendager !

Men er jo trasig å bruke dine dager på sånne ting da.Er pokker så irriterende at vi skal bruke tid og krefter på en sånn bagatell i tilegg til bekymringer ift barns helse.Vi snakker to dager her, er ett spes land vi bor,, med tanke på mye annet.

Nå skal sant sies at jeg er ytterst sjelden borte fra jobb da !

Men hadde brukt mine dager ja, og skiftet fastlege u\middelbart !

Jøss, for en reaksjon!

Sykemelding er for egen sykdom, og det er en annen ordning for barnas sykdom: Pleiepenger. Hva er så vanskelig med det? Sykehuset skriver ut bekreftelse på pleiepenger, ikke noe vanskelig i det heletatt.

Fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå?

Gjest knutemor
Skrevet

har du en ung eller gammel fastlege? Leste en undersøkelse hvor det viste seg at det var de unge som var mest restriktive når det gjaldt sykemeldinger osv.

Gjest velferdspermisjon
Skrevet

''Du kan ha rett til pleiepenger fra NAV hvis du har omsorg for barn under 12 år (18 år hvis barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet) som er eller har vært innlagt i helseinstitusjon, eller er behandlet poliklinisk i sykehus.(folketrygdloven § 9-10) ''

Barnet er vel ikke kronisk sykt eller funksjonshemmet?

Jeg ville søkt arbeidsplassen om velferdspermisjon.

Skrevet

''Du kan ha rett til pleiepenger fra NAV hvis du har omsorg for barn under 12 år (18 år hvis barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet) som er eller har vært innlagt i helseinstitusjon, eller er behandlet poliklinisk i sykehus.(folketrygdloven § 9-10) ''

Barnet er vel ikke kronisk sykt eller funksjonshemmet?

Jeg ville søkt arbeidsplassen om velferdspermisjon.

OK, jeg så ikke at dette var spesifisert i hovedinnlegget.

Skrevet

Det er korrekt at fastlegen din ikke vil sykemelde deg, men dårlig at han ikke har informert deg om at det kan finnes andre muligheter.

Gjest velferdspermisjon
Skrevet

OK, jeg så ikke at dette var spesifisert i hovedinnlegget.

Det var ikke spesifisert i hovedinnlegget, men det er vel det man mest logisk går ut ifra når det bare står at det skal opereres? Men for all del, det _kan_ være kronisk syk eller funksjonshemmet

Skrevet

Jøss, for en reaksjon!

Sykemelding er for egen sykdom, og det er en annen ordning for barnas sykdom: Pleiepenger. Hva er så vanskelig med det? Sykehuset skriver ut bekreftelse på pleiepenger, ikke noe vanskelig i det heletatt.

Fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå?

ikke vanskelig i det hele tatt å forstå ! Har jeg skrevet det?

Vet godt hvilke regler som gjelder!

Er bare litt irritert over dette, ellers brukes det penger over en lav sko, men når det kommer til dette så skal ting spares på, syns det er uendleig trist at foreldre som opplever sine barn syk, i tillegg skal bekymre seg ogå for økonomien, det er dette jeg mener er helt meningsløst!

Ha bare en egen mening, men det er min !

Hadde jeg en voldsom reaksjon ?

Huff, kansje d

Skrevet

Det var ikke spesifisert i hovedinnlegget, men det er vel det man mest logisk går ut ifra når det bare står at det skal opereres? Men for all del, det _kan_ være kronisk syk eller funksjonshemmet

Jeg tenkte at det måtte være noe slikt, siden en 15-åring måtte ha med pårørende. Jeg la mer i innlegget enn det sto, beklager.

Skrevet

ikke vanskelig i det hele tatt å forstå ! Har jeg skrevet det?

Vet godt hvilke regler som gjelder!

Er bare litt irritert over dette, ellers brukes det penger over en lav sko, men når det kommer til dette så skal ting spares på, syns det er uendleig trist at foreldre som opplever sine barn syk, i tillegg skal bekymre seg ogå for økonomien, det er dette jeg mener er helt meningsløst!

Ha bare en egen mening, men det er min !

Hadde jeg en voldsom reaksjon ?

Huff, kansje d

Jammen, det er jo ingen forskjell i utbetaling på sykepenger og pleiepenger, så da skjønner jeg ikke hva du snakker om i forhold til økonomiske bekymringer.

Gjest velferdspermisjon
Skrevet

Jeg tenkte at det måtte være noe slikt, siden en 15-åring måtte ha med pårørende. Jeg la mer i innlegget enn det sto, beklager.

Ingenting å beklage. Du kan jo forøvrig ha rett også.

Skrevet

Ingenting å beklage. Du kan jo forøvrig ha rett også.

:-)

Skrevet

''Nå er det vel slik at en 15-åring regnes som voksen i sykdomssammenheng, men hvis sykehuset krever at du er med, er det de som må ordne med fri til deg.''

Wow. En 15-åring regnes som voksen, i forhold til å skulle takle operasjon uten pårørende i nærheten? Hørtes litt drøyt ut, synes jeg.

Skrevet

''Nå er det vel slik at en 15-åring regnes som voksen i sykdomssammenheng, men hvis sykehuset krever at du er med, er det de som må ordne med fri til deg.''

Wow. En 15-åring regnes som voksen, i forhold til å skulle takle operasjon uten pårørende i nærheten? Hørtes litt drøyt ut, synes jeg.

Det kommer vel litt an på 15-åringen, vil jeg tro, hvorvidt det er viktig å ha pårørende der hele tiden. Jeg var mye på sykehus med skader etter jeg begynte på ungdomsskolen, og mine foreldre var aldri tilstede unntatt ved levering og henting. Uten at det betyr at det er slik for alle.

Ett eller annet sted må vel grensen gå for når man kan betraktes som barn med de rettigheter man da har som foreldre. Er det ikke 12 år som er grensa for når man kan være hjemme med sykt barn, tro?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...