Gå til innhold

Får ikke sykemelding

Anbefalte innlegg

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Hva med å spørre sjefen din om velferdspermisjon, eller om du kan bruke egenmelding. Kanskje det er nok at du bare følger sønnen din på operasjonsdagen? Og kommer etter jobb neste dag, kommer selvfølgelig ann på avstanden men...

Det stilles samme diagnostiske krav til sykemelding som egenmelding. Har du ikke rett til sykemelding, kan du heller ikke bruke egenmelding!

Videoannonse
Annonse
Gjest Fattiglusa
Skrevet

Hva med å spørre sjefen din om velferdspermisjon, eller om du kan bruke egenmelding. Kanskje det er nok at du bare følger sønnen din på operasjonsdagen? Og kommer etter jobb neste dag, kommer selvfølgelig ann på avstanden men...

Avstanden er desverre 25 mil:)

Gjest Fattiglusa
Skrevet

Det kommer vel litt an på 15-åringen, vil jeg tro, hvorvidt det er viktig å ha pårørende der hele tiden. Jeg var mye på sykehus med skader etter jeg begynte på ungdomsskolen, og mine foreldre var aldri tilstede unntatt ved levering og henting. Uten at det betyr at det er slik for alle.

Ett eller annet sted må vel grensen gå for når man kan betraktes som barn med de rettigheter man da har som foreldre. Er det ikke 12 år som er grensa for når man kan være hjemme med sykt barn, tro?

I dette tilfelle er SKAL det vere med en pårørende fordi gutten skal bo på pasienthotellet, ikke på sykehuset.

Skrevet

I dette tilfelle er SKAL det vere med en pårørende fordi gutten skal bo på pasienthotellet, ikke på sykehuset.

Ser over her at det er 25 mil til sykehuset, og da blir det jo en litt annen tur. Sjekk med sykehuset hva de mener du skal bruke av rettigheter for fri.

Gjest Fattiglusa
Skrevet

Jeg har fått sykemld. i sånn sammenheng, dette syns jeg du kan få av fastlegen din ! Pga påkjenning av forskjellig art.

Om det ikke kan ordnes hadde jeg jammen brukt egendager !

Men er jo trasig å bruke dine dager på sånne ting da.Er pokker så irriterende at vi skal bruke tid og krefter på en sånn bagatell i tilegg til bekymringer ift barns helse.Vi snakker to dager her, er ett spes land vi bor,, med tanke på mye annet.

Nå skal sant sies at jeg er ytterst sjelden borte fra jobb da !

Men hadde brukt mine dager ja, og skiftet fastlege u\middelbart !

Jeg har også fått sykepenger i en sånn sammenheng av en annen lege, derfor jeg ble litt overrasket. Og ja, ille med syke barn og måtte tenke penger i tillegg. Gutten er ikke kronisk syk, heldigvis. Ser at noen har tanker om det.

Men Mammaentil3 har sikkert rett ang pleiepenger, skal sjekke det på mandag. Da ordner det seg kanskje likevel:)

Gjest Fattiglusa
Skrevet

Jøss, for en reaksjon!

Sykemelding er for egen sykdom, og det er en annen ordning for barnas sykdom: Pleiepenger. Hva er så vanskelig med det? Sykehuset skriver ut bekreftelse på pleiepenger, ikke noe vanskelig i det heletatt.

Fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå?

Takk for tips om pleiepenger.

Skrevet

Jeg har også fått sykepenger i en sånn sammenheng av en annen lege, derfor jeg ble litt overrasket. Og ja, ille med syke barn og måtte tenke penger i tillegg. Gutten er ikke kronisk syk, heldigvis. Ser at noen har tanker om det.

Men Mammaentil3 har sikkert rett ang pleiepenger, skal sjekke det på mandag. Da ordner det seg kanskje likevel:)

Det ordner seg helt sikkert, siden sykehuset forlanger at du blir med. :-)

Skrevet

Det kommer vel litt an på 15-åringen, vil jeg tro, hvorvidt det er viktig å ha pårørende der hele tiden. Jeg var mye på sykehus med skader etter jeg begynte på ungdomsskolen, og mine foreldre var aldri tilstede unntatt ved levering og henting. Uten at det betyr at det er slik for alle.

Ett eller annet sted må vel grensen gå for når man kan betraktes som barn med de rettigheter man da har som foreldre. Er det ikke 12 år som er grensa for når man kan være hjemme med sykt barn, tro?

Jo, det er 12 år. Men det blir jo litt anderledes. Å være hjemme alene i 9 timer hvis man bare er vanlig forkjølet f.eks. er jo greit nok. Å være langt hjemmefra, på sykehus med en operasjon foran seg blir da litt forskjellig.

Det kommer selvsagt an på type operasjon, også. Uansett, en 15-åring er ikke spesielt voksen - inni hodet.

brilleslangen
Skrevet

for +-35 år siden lå jeg på sykehuset i flere omganger alene i forbindelse med operasjoner. 1. gang var jeg 1 år, siste gang 6. Dengang var det slik at foreldrene ikke fikk bli. dvs. da jeg var 4 og 6 fikk mora mi bli til jeg var lagt i narkose, men måtte være på et annet rom og snakket med meg gjennom den lukkede døra... godt det går fremover...

Skrevet

Jammen, det er jo ingen forskjell i utbetaling på sykepenger og pleiepenger, så da skjønner jeg ikke hva du snakker om i forhold til økonomiske bekymringer.

Ok, det vet jeg ikke noe om, da jeg får sykemelding av min fastlege ved hans sykdom(han har en medfødt sykdom).

Har bare trodd det var noe mer tungvint med pleiepenger, men som sagt, har ikke tatt det den veien.

Antar de betales ut ved lønn også da, siden du får det til å høres så lett ut, syns det er rart egentlig at ikke legen min innformerer om sånt.

Skal jammen snakke med han om det neste gang.

Skrevet

kan du ikke søke om velferdspermisjon med lønn ved barns sykdom? Jeg har av min arbeidsgiver fått velferdspermisjon med lønn i flere dager da jeg har vært nødt til å følge min gamle mor til sykehus. Det har blitt innvilget hver gang uten problemer. Men nå er jeg ansatt i fylkeskommunen, vet ikke om det gjelder andre regler her eller om de bare har vært snille.

Skrevet

Ok, det vet jeg ikke noe om, da jeg får sykemelding av min fastlege ved hans sykdom(han har en medfødt sykdom).

Har bare trodd det var noe mer tungvint med pleiepenger, men som sagt, har ikke tatt det den veien.

Antar de betales ut ved lønn også da, siden du får det til å høres så lett ut, syns det er rart egentlig at ikke legen min innformerer om sånt.

Skal jammen snakke med han om det neste gang.

Legen din opererer helt feil, og er det slik de fleste leger gjør, blir jo statistikken helt feil. Og dermed settes det ressurser inn på feil sted. I sisterunde er det de som trenger sykemelding som blir skadelidende.

Så du er smart om du snakker med legen din om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...