Gå til innhold

Hva definerer dere som kunst?

Anbefalte innlegg

Gjest Er dette kunst?
Skrevet

Folk har mange rare påfunn som de definerer som kunst. En svensk dame iscenesatte sitt selvmordsforsøk for så å filme livet inne på psykiatrisk avdeling. Hun ble dømt til bøter men har likevel gjort seg kjent i kunstnerverdenen.

Andre tisser, driter og onanerer på scenen og kaller det kunst.

http://www.adressa.no/kultur/scene/article1532317.ece

Hva forbinder dere med kunst?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

10

• Sør

9

• determegdet

2

• Rhea Silvia

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Slike ting som du nevner er definitivt IKKE kunst, men utslag av alvorlig sinnslidelse spør du meg...

Vil bare si noe som jeg har bitt meg merker i at noen sa en gang: "Den vakreste kunsten, er kunsten å leve". Det synes jeg er sant.

Ellers forbinder jeg kunst med bilder. Enten med abstrakte eller konkrete motiver. Best liker jeg bilder som forestiller noe, f.eks landskap, mennesker, dyr, etc.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Kunst kan være så mangt.

Det snodige er at folk har det med å hyle mot manglende kunstferdigheter så fort de ikke forstår kunstneren. - Galskap! - sier mange om alt de ikke forstår.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Kunst kan være så mangt.

Det snodige er at folk har det med å hyle mot manglende kunstferdigheter så fort de ikke forstår kunstneren. - Galskap! - sier mange om alt de ikke forstår.

Enig. :-)

Gjest Er dette kunst?
Skrevet

Kunst kan være så mangt.

'' Galskap! - sier mange om alt de ikke forstår.''

Det er mye jeg ikke forstår. Jeg synes også det er ganske oppsiktsvekkende at Martha kan snakke med de døde. Det er mange rare regler i samfunnet jeg stusser over Men jeg ser ikke på det som kunst heller.

Hvis jeg setter meg ned og skiter midt på Karl Johan, er det da kunst eller ordensforstyrrelse? Begge deler kanskje? Er jeg da like mye kunstner som de som maler portrettbilder og de som tar penger for å underholde?

ShitDiddelyDo
Skrevet

'' Galskap! - sier mange om alt de ikke forstår.''

Det er mye jeg ikke forstår. Jeg synes også det er ganske oppsiktsvekkende at Martha kan snakke med de døde. Det er mange rare regler i samfunnet jeg stusser over Men jeg ser ikke på det som kunst heller.

Hvis jeg setter meg ned og skiter midt på Karl Johan, er det da kunst eller ordensforstyrrelse? Begge deler kanskje? Er jeg da like mye kunstner som de som maler portrettbilder og de som tar penger for å underholde?

''Hvis jeg setter meg ned og skiter midt på Karl Johan, er det da kunst eller ordensforstyrrelse''.

Det kan være begge deler, og avhenger litt av hvorfor du driter. Dritatreng etter en dårlig kebab gjør deg ikke til kunstner.

På samme måte trenger ikke en som maler portretter å være kunstner, og det kan utvilsomt diskuteres hvorvidt mange av dagens karaokesangere som kaller seg musikere er kunstnere.

Skrevet

Faglig er det ulike definisjoener på hva kunst er, og jeg tilhører dem som definerer kunst som aktivitet eller resultat av aktivitet kunstnere bedriver. Det betyr definitiv ikke at all kunst er kvalitativ god kunst, men det er i og for seg et helt annet spørsmål :)

Gjest er det kunst?
Skrevet

Faglig er det ulike definisjoener på hva kunst er, og jeg tilhører dem som definerer kunst som aktivitet eller resultat av aktivitet kunstnere bedriver. Det betyr definitiv ikke at all kunst er kvalitativ god kunst, men det er i og for seg et helt annet spørsmål :)

Så hvis jeg da står og spyr midt i Karl Johan som en del av et budskap jeg ønsker å formidle, kan det forsvares som kunst? Bot ville jeg vel fått likevel . Er det kunst?

Om det er bra kunst er jo subjektivt.

Skrevet

Så hvis jeg da står og spyr midt i Karl Johan som en del av et budskap jeg ønsker å formidle, kan det forsvares som kunst? Bot ville jeg vel fått likevel . Er det kunst?

Om det er bra kunst er jo subjektivt.

Er du utdannet kunstner - altså sertifisert?

Gjest er dette kunst
Skrevet

Er du utdannet kunstner - altså sertifisert?

nei, trenger jeg å være det? var forøvrig bare et eksempel tatt ut av det blå.

Skrevet

Ja jeg tilhører dem som argumenterer for at det er forskjellen.

La meg gi deg et annet eksempel som kan belyse dette: Det er jo ulovlig å si at "arbeidet er utført av en elektriker" dersom du har latt noen som ikke er sertifisert få koble det elektiske anlegget ditt også, selv om vedkommende gjør akkurat det samme som en sertifisert fagmann ville gjort.

Gjest er dette kunst?
Skrevet

hvilke kriterier er det for å være sertifisert? er kunstner en beskyttet tittel?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja jeg tilhører dem som argumenterer for at det er forskjellen.

La meg gi deg et annet eksempel som kan belyse dette: Det er jo ulovlig å si at "arbeidet er utført av en elektriker" dersom du har latt noen som ikke er sertifisert få koble det elektiske anlegget ditt også, selv om vedkommende gjør akkurat det samme som en sertifisert fagmann ville gjort.

Det er et dårlig eksempel. En elektriker er en beskyttet tittel, og du kan ikke uten fagbrev kalle deg en elektriker.

Skrevet

Slike ting som du nevner er definitivt IKKE kunst, men utslag av alvorlig sinnslidelse spør du meg...

Vil bare si noe som jeg har bitt meg merker i at noen sa en gang: "Den vakreste kunsten, er kunsten å leve". Det synes jeg er sant.

Ellers forbinder jeg kunst med bilder. Enten med abstrakte eller konkrete motiver. Best liker jeg bilder som forestiller noe, f.eks landskap, mennesker, dyr, etc.

''Ellers forbinder jeg kunst med bilder. Enten med abstrakte eller konkrete motiver. Best liker jeg bilder som forestiller noe, f.eks landskap, mennesker, dyr, etc.''

Musikk?

Ballett?

Dans?

Skrevet

Det er et dårlig eksempel. En elektriker er en beskyttet tittel, og du kan ikke uten fagbrev kalle deg en elektriker.

Sant nok. Burde sånn sett sagt arkitekt, designer eller ingeniør istedefor. Alle disse og flere til er er ubeskyttede titler. Ville du tatt heisen til toppen av en skyskraper konstruert av en autodidakt arkitekt, eller ville du foretrukket at en arkitekt MNAL stod bak? :)

Poenget mitt var imidlertid at det finnes ulike måter å definere kunstner på, og jeg tilhører altså den gruppen som forholder meg til at dette er en profesjon med utdannelse fra et godkjent studiested.

Skrevet

Sant nok. Burde sånn sett sagt arkitekt, designer eller ingeniør istedefor. Alle disse og flere til er er ubeskyttede titler. Ville du tatt heisen til toppen av en skyskraper konstruert av en autodidakt arkitekt, eller ville du foretrukket at en arkitekt MNAL stod bak? :)

Poenget mitt var imidlertid at det finnes ulike måter å definere kunstner på, og jeg tilhører altså den gruppen som forholder meg til at dette er en profesjon med utdannelse fra et godkjent studiested.

Men det er en vesensforskjell mellom arkitekt (som må ha fagkunnskap innen matematikk, strukturberegning, lover og regler), og en person som "komponerer musikk" eller "lager en skuptur" eller "maler et maleri".

En arkitekt er, forresten, på mange måter faktisk en blanding av kunstner (formene på bygningen) og "ingeniør" (bygningen faller ikke ned).

Ingeniørdelen kan kvalitetssikres (bygningen faller ikke ned), men hvorvidt formen på bygningen er "godkjent kunst" er jo et helt annet spørsmål.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men det er en vesensforskjell mellom arkitekt (som må ha fagkunnskap innen matematikk, strukturberegning, lover og regler), og en person som "komponerer musikk" eller "lager en skuptur" eller "maler et maleri".

En arkitekt er, forresten, på mange måter faktisk en blanding av kunstner (formene på bygningen) og "ingeniør" (bygningen faller ikke ned).

Ingeniørdelen kan kvalitetssikres (bygningen faller ikke ned), men hvorvidt formen på bygningen er "godkjent kunst" er jo et helt annet spørsmål.

Med vennlig hilsen

Ja de som ikke tenker som meg i forhold til hvordan man skal definere kunstner argumenterer som deg, og mener at også autodidakte kan benevnes som kunstnere. Jeg finner det mer formålstjenelig å skille mellom god og dårlig autodidakte bidrag og god og dårlig kunst. :)

Skrevet

Med vennlig hilsen

Og bare for å svare på det du sier i forhold til arkitekter: Arkitekt er en ubeskyttet tittel, mens arkitekt MNAL ikke er det. For å få rett til å bruke MNAL (eller MNIL for interiørdesignere og MNID for industridesignere) må din utdannelse godkjennes av medlemsorganisasjonene til de respektive profesjonene.

Med andre ord: Dersom du får en arkitekt til å tegne for deg er det ikke sikkert h*n har den kunnskapen om estetikk og konstruksjon du skisserer og dermed forventer, men det kan du derimot være sikker på om du velger en arkitekt MNAL.

Skrevet

Kunst er en ytring som gir meg noe: Det kan være et bilde, et musikkstykke, en danseopptreden, teater, en bok, en handling.

Den skal være original, bevisst, men trenger ikke å være vakker. Den kan gjerne provosere, få meg til å tenke eller føle.

Pene smørerier av pene landskap gir meg lite, mens det finnes moderne kunstutrykk kan gjøre meg grinete og aggressiv, andre ganger føler jeg sorg eller håpløshet.

Den beste kunsten er den som vokser når den blir gjentat/du møter den flere ganger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...