Gå til innhold

å være kontaktlærer for sitt eget barn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trodde man fremdeles hadde en klasseforstander som hadde hovedansvaret for tilrettelegging for hele klassen i tillegg til spesialiserte faglærere jeg, men aner som sagt ikke. Selv bor jeg i by, mulig det er annerledes på mindre videregående skoler også.

Kontaktlærerere på vgs har samme funksjoner som i grunnskolen.

Jeg er lærer/kontaktlærer på vgs. Det er ikke aktuelt å ha mitt eget barn som elev når den tid kommer. Og det kommer ledelsen til å gjøre sitt ytterste for å unngå også.

På små skoler er det ikke så lett å unngå, og jeg har sett at i de laveste klassetrinnene (1.-3.) vanligvis går greit, men at det blir vanskeligere når elvene blir eldre.

I dette tilfellet så er vedkommende lærer i et fag på VGS hvor de mangler kvalifiserte lærere på feltet.

Det er jo også aktuelt på små grendeskoler hvor man ikke har så mange valgmuligheter.

Jeg lurer også på hvordan det er å være trenger for et lag hvor ditt barn er med. Om det barnet sitter ekstra mye på benken for vise at man ikke forskjellsbehandler positivt.

vanskelig det her...

Vedr. trener: Barneidretten er stort sett foreldredrevet, men i disse årene skal alle uansett spille like mye, dersom man følger de norske reglene. Dermed burde det ikke være noe problem akkurat når det gjelder benken eller banen. Noen foreldre klarer nok uansett ikke å behandle sitt eget barn som de andre, men det skal ikke få konsekvenser for spilletid eller laguttak, for det skal være likt. Det finnes både foreldre og andre trenere som ikke følger barneidrettsreglene, men det er en annen sak.

Det er først fra 13 år at lagsinndeling og spilletid skal foregå avhengig av nivå / ferdigheter. I den alderen forsøker de fleste klubber å ha trenere som ikke bare er foreldre, eller i hvert fall å bruke de som har trenerkurs.

Min eldste går første året på videregående nå. Klassen har to kontaktlærere, de har ansvar for hver sine elever. Så vi har fått navnene på dem og vet hvem av dem som er kontaktlærer for vårt barn.

Kjekt å høre. Den gang jeg gikk var det overhode intet samarbeid mellom skole og hjem på vg skole, og vi hadde heller ingen kontaktlærere. Vi hadde klasseforstandere, og kan ikke huske at vi gikk gjennom eksempelvis læringsmål med dem eneste gang. Liker å høre at jr vil møte et annet system. .)

Kontaktlærerere på vgs har samme funksjoner som i grunnskolen.

Son jeg akkurat sa til Tatjana - dette er godt nytt i mine ører :) Min jr skall over i vg om ikke lenge, og den gag jeg gikk var man fullstendig overlatt til seg selv på gymnaset, som det het dengang - herregud nå følte jeg meg plutselig veldig gammel ;-)

Annonse

Gjest Tatjana

Kjekt å høre. Den gang jeg gikk var det overhode intet samarbeid mellom skole og hjem på vg skole, og vi hadde heller ingen kontaktlærere. Vi hadde klasseforstandere, og kan ikke huske at vi gikk gjennom eksempelvis læringsmål med dem eneste gang. Liker å høre at jr vil møte et annet system. .)

Vi har allerede vært på foreldremøte, og har fått beskjed om at det blir konferansetime utpå høsten (jeg kaller det det fremdeles jeg). Det var det ikke da jeg gikk på videregående. Så verden går framover :-).

Son jeg akkurat sa til Tatjana - dette er godt nytt i mine ører :) Min jr skall over i vg om ikke lenge, og den gag jeg gikk var man fullstendig overlatt til seg selv på gymnaset, som det het dengang - herregud nå følte jeg meg plutselig veldig gammel ;-)

LOL

Jeg er kontaktlærer på vgs. Og elevene er "mine". Har brukt mye tid på å bli kjent og å få tillit, og er tilgjengelig både for elevene og foreldra. Slitsomt i perioder, men utrolig morsomt. Tenåringer er flotte og morsomme og utfordrende og ...

Og det er utrolig viktig at foreldrene er på banen fremdeles!

:-)

Vi har allerede vært på foreldremøte, og har fått beskjed om at det blir konferansetime utpå høsten (jeg kaller det det fremdeles jeg). Det var det ikke da jeg gikk på videregående. Så verden går framover :-).

Helt enig :)

LOL

Jeg er kontaktlærer på vgs. Og elevene er "mine". Har brukt mye tid på å bli kjent og å få tillit, og er tilgjengelig både for elevene og foreldra. Slitsomt i perioder, men utrolig morsomt. Tenåringer er flotte og morsomme og utfordrende og ...

Og det er utrolig viktig at foreldrene er på banen fremdeles!

:-)

Når du sier det så har jeg en venninne som jobber i videregående, og måten hun snakker om elevene sine på burde fått lyset til å blinke litt tidligere ;-) Hun snakker som deg, elevene er hennes, og hun har fremdeles møter på kveldstid med foreldrene deres. Jeg har bare ikke tenkt på dette før :)

PS: For en lærer må det har gjort VONDT å lese mitt forrige innlegg; jeg tror jeg greide tre grove skriveleifs på tre linjer... ;-) *SKAL lære seg å klikke "forhåndsvisning" før "send"... ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...