Gå til innhold

Hva er siste nytt på SSRI-fronten?

Anbefalte innlegg

Gjest Vimsejenta
Skrevet

Er Cipralex fremdeles det nyeste medikamentet?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er fremdeles det nyeste SSRI.

Skrevet

Hva er hovedforskjellen mellom efexor og cipralex, og er det en du anbefaler mer enn en annen?

Gjest en liten sjel
Skrevet

Hva tror du blir det nye?

Skrevet

Hva er hovedforskjellen mellom efexor og cipralex, og er det en du anbefaler mer enn en annen?

Mens Cipralex (SSRI) virker kun på serotoninsystemet, virker Efexor (SNRI) også på noradrenalinsystemet når dosen blir over 150-225 mg.

På gruppenivå er de like gode mot depresjon. For deprimerte som også plages med smerter, er Efexor sannsynligvis bedre. For personer med høyt BT skal en være svært forsiktig med å bruke Efexor.

Skrevet

Mens Cipralex (SSRI) virker kun på serotoninsystemet, virker Efexor (SNRI) også på noradrenalinsystemet når dosen blir over 150-225 mg.

På gruppenivå er de like gode mot depresjon. For deprimerte som også plages med smerter, er Efexor sannsynligvis bedre. For personer med høyt BT skal en være svært forsiktig med å bruke Efexor.

Hva er BT?

Har prøvd å seponere, følte ikke jeg hadde effekt av 225 så jeg trappet til 150 ned før sommeren. Men frem til nå tror jeg depresjonen har sneket seg innpå meg, og jeg gikk opp til 225 igjen. merket at angst og følelsen av nerver på utsiden kom tilbake, men det har nok skjedd gradvis.

Skrevet

Hva er BT?

Har prøvd å seponere, følte ikke jeg hadde effekt av 225 så jeg trappet til 150 ned før sommeren. Men frem til nå tror jeg depresjonen har sneket seg innpå meg, og jeg gikk opp til 225 igjen. merket at angst og følelsen av nerver på utsiden kom tilbake, men det har nok skjedd gradvis.

BT = blodtrykk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...