Gå til innhold

Hvordan kan selvmordstanker være en bivirkning?

Anbefalte innlegg

Gjest felleskatalogen
Skrevet

Det står som bivirkning av noen medisiner jeg tar at jeg kan få selvmordstanker.

Men selvmordstanker må vel være del av en depresjon i utgangspunktet? Man kan vel ikke bare få selvmordstanker sånn helt uten videre? Kan medisiner fremkalle spesifikke tanker?

Det står også som bivirkning av et medikament: anoreksi. Kan man få anoreksi bare ved å starte på et medikament?

Noen forskningsmessig grunnlag for dette?

Gjest sånnerdet
Skrevet

Jeg fikk både suicidale tanker og tanker om å skade meg selv ved oppstart av Zoloft. Aldri tidligere tenkt tanken om hverken å skade meg selv eller hatt et ønske om å dø. Medisinene ble forsøkt brukt mot angst og ikke depresjon.

Gjest har jeg opplevd
Skrevet

Man kan få kraftig forverret depresjon ved oppstart med SSRI, og dermed få selvmordstanker. Opplevde det på tolvon, bunnsvart mørke. Jeg har også opplevd anoreksibivirkning, fikk ikke i meg matbit på nesten tre uker. Det gikk ikke an å spise rett og slett. Så dette er reelle ting.

Gjest felleskatalogen
Skrevet

Man kan få kraftig forverret depresjon ved oppstart med SSRI, og dermed få selvmordstanker. Opplevde det på tolvon, bunnsvart mørke. Jeg har også opplevd anoreksibivirkning, fikk ikke i meg matbit på nesten tre uker. Det gikk ikke an å spise rett og slett. Så dette er reelle ting.

Men å ikke klare å få i seg mat trenger ikke å være ensbetydende med anoreksi. Slik jeg forstår anoreksi så er det en mere kompleks psykisk lidelse hvor pasienten har et forvrengt kroppsbilde og et stort kontrollbehov i forhold til mat og vekt.

Å ikke klare å få i seg mat av andre grunner er vel ikke uvanlig. Jeg opplevde et skikkelig sjokk og klarte ikke å spise på tre dager.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men å ikke klare å få i seg mat trenger ikke å være ensbetydende med anoreksi. Slik jeg forstår anoreksi så er det en mere kompleks psykisk lidelse hvor pasienten har et forvrengt kroppsbilde og et stort kontrollbehov i forhold til mat og vekt.

Å ikke klare å få i seg mat av andre grunner er vel ikke uvanlig. Jeg opplevde et skikkelig sjokk og klarte ikke å spise på tre dager.

Anoreksi og sykdommen anoreksia nervosa er ikke synonyme begreper.

Anorexi betyr kun at en ikke klarer å få i seg nok mat.

Gjest felleskatalogen
Skrevet

ok, da lærte jeg noe nytt:)

Men hva med selvmordstanker, kan de bare komme da en starter med et medikament?

Gjest felleskatalogen
Skrevet

''Anorexi betyr kun at en ikke klarer å få i seg nok mat''

Har det noen betydning om det er viljestyrt eller ikke? Og brukes det i somatikken også, hvis en pasient av ulike grunner ikke klarer å få seg mat?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Anorexi betyr kun at en ikke klarer å få i seg nok mat''

Har det noen betydning om det er viljestyrt eller ikke? Og brukes det i somatikken også, hvis en pasient av ulike grunner ikke klarer å få seg mat?

Det er uavhengig av viljestyring. Det brukes også i somatikken.

Gjest har jeg opplevd
Skrevet

ok, da lærte jeg noe nytt:)

Men hva med selvmordstanker, kan de bare komme da en starter med et medikament?

Ja, det kan de.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Slik jeg er blitt forklart så kan man ved oppstart av AD få mer energi. Er man veldig deprimert er det tungt og man orker lite. AD kan gi deg energien til å gjennomføre selvmordet. Om dette står i læreboken eller ikke vet jeg ikke. Det er det lege og psykiater har fortalt meg når jeg har spurt om dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...