Gjest felleskatalogen Skrevet 3. oktober 2010 Skrevet 3. oktober 2010 Det står som bivirkning av noen medisiner jeg tar at jeg kan få selvmordstanker. Men selvmordstanker må vel være del av en depresjon i utgangspunktet? Man kan vel ikke bare få selvmordstanker sånn helt uten videre? Kan medisiner fremkalle spesifikke tanker? Det står også som bivirkning av et medikament: anoreksi. Kan man få anoreksi bare ved å starte på et medikament? Noen forskningsmessig grunnlag for dette? 0 Siter
Gjest sånnerdet Skrevet 3. oktober 2010 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg fikk både suicidale tanker og tanker om å skade meg selv ved oppstart av Zoloft. Aldri tidligere tenkt tanken om hverken å skade meg selv eller hatt et ønske om å dø. Medisinene ble forsøkt brukt mot angst og ikke depresjon. 0 Siter
Gjest har jeg opplevd Skrevet 3. oktober 2010 Skrevet 3. oktober 2010 Man kan få kraftig forverret depresjon ved oppstart med SSRI, og dermed få selvmordstanker. Opplevde det på tolvon, bunnsvart mørke. Jeg har også opplevd anoreksibivirkning, fikk ikke i meg matbit på nesten tre uker. Det gikk ikke an å spise rett og slett. Så dette er reelle ting. 0 Siter
Gjest felleskatalogen Skrevet 3. oktober 2010 Skrevet 3. oktober 2010 Man kan få kraftig forverret depresjon ved oppstart med SSRI, og dermed få selvmordstanker. Opplevde det på tolvon, bunnsvart mørke. Jeg har også opplevd anoreksibivirkning, fikk ikke i meg matbit på nesten tre uker. Det gikk ikke an å spise rett og slett. Så dette er reelle ting. Men å ikke klare å få i seg mat trenger ikke å være ensbetydende med anoreksi. Slik jeg forstår anoreksi så er det en mere kompleks psykisk lidelse hvor pasienten har et forvrengt kroppsbilde og et stort kontrollbehov i forhold til mat og vekt. Å ikke klare å få i seg mat av andre grunner er vel ikke uvanlig. Jeg opplevde et skikkelig sjokk og klarte ikke å spise på tre dager. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. oktober 2010 Skrevet 3. oktober 2010 Men å ikke klare å få i seg mat trenger ikke å være ensbetydende med anoreksi. Slik jeg forstår anoreksi så er det en mere kompleks psykisk lidelse hvor pasienten har et forvrengt kroppsbilde og et stort kontrollbehov i forhold til mat og vekt. Å ikke klare å få i seg mat av andre grunner er vel ikke uvanlig. Jeg opplevde et skikkelig sjokk og klarte ikke å spise på tre dager. Anoreksi og sykdommen anoreksia nervosa er ikke synonyme begreper. Anorexi betyr kun at en ikke klarer å få i seg nok mat. 0 Siter
Gjest felleskatalogen Skrevet 3. oktober 2010 Skrevet 3. oktober 2010 Anoreksi og sykdommen anoreksia nervosa er ikke synonyme begreper. Anorexi betyr kun at en ikke klarer å få i seg nok mat. ok, da lærte jeg noe nytt:) Men hva med selvmordstanker, kan de bare komme da en starter med et medikament? 0 Siter
Gjest felleskatalogen Skrevet 3. oktober 2010 Skrevet 3. oktober 2010 Anoreksi og sykdommen anoreksia nervosa er ikke synonyme begreper. Anorexi betyr kun at en ikke klarer å få i seg nok mat. ''Anorexi betyr kun at en ikke klarer å få i seg nok mat'' Har det noen betydning om det er viljestyrt eller ikke? Og brukes det i somatikken også, hvis en pasient av ulike grunner ikke klarer å få seg mat? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. oktober 2010 Skrevet 3. oktober 2010 ''Anorexi betyr kun at en ikke klarer å få i seg nok mat'' Har det noen betydning om det er viljestyrt eller ikke? Og brukes det i somatikken også, hvis en pasient av ulike grunner ikke klarer å få seg mat? Det er uavhengig av viljestyring. Det brukes også i somatikken. 0 Siter
Gjest har jeg opplevd Skrevet 3. oktober 2010 Skrevet 3. oktober 2010 ok, da lærte jeg noe nytt:) Men hva med selvmordstanker, kan de bare komme da en starter med et medikament? Ja, det kan de. 0 Siter
Gjest smil til livet :o) Skrevet 5. oktober 2010 Skrevet 5. oktober 2010 Slik jeg er blitt forklart så kan man ved oppstart av AD få mer energi. Er man veldig deprimert er det tungt og man orker lite. AD kan gi deg energien til å gjennomføre selvmordet. Om dette står i læreboken eller ikke vet jeg ikke. Det er det lege og psykiater har fortalt meg når jeg har spurt om dette. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.