Gå til innhold

hypomani

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tillegg til lite søvn og overaktivitet er det vanlig med overdreven grubling og

selvransakelse? Dette gjelder ikke meg denne gang.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Overdreven grubling og selvransakelse er ikke vanlig ved hypomani. Det betyr imidlertid ikke at disse symptomene utelukker hypomani.

Gjest felleskatalogen
Skrevet

Overdreven grubling og selvransakelse er ikke vanlig ved hypomani. Det betyr imidlertid ikke at disse symptomene utelukker hypomani.

Men en hypoman i kan vel medføre høy tankevirksomhet? Hva med en person som har en mere mixed state. Er det da mere sannsynlig at personen kan veksle mellom storhetstanker og selvransakelse?

Skrevet

Hva kan det da være? Han er sm p.g.a disse forandringer. Klarer ikke jobben, men sover 2-3 timer og snur om på hele verkstedet på nettene. Full av

energi. Snakker uvanlig mye. Skal ordne opp med alle han har

gjort noe galt med igjennom livet. Dette er ikke første gang han har

hatt en slik periode. Har også perioder med depresjoner.

Gjest felleskatalogen
Skrevet

Hva kan det da være? Han er sm p.g.a disse forandringer. Klarer ikke jobben, men sover 2-3 timer og snur om på hele verkstedet på nettene. Full av

jeg tenker at det kan være en " Mixed state" Hentet fra Lommelegen

''Mixed state”. Denne tilstanden preges av både depressive og maniske symptomer på én gang. I det ene øyeblikket er personen høyt oppe, snakker livlig og er full av energi og optimisme, for plutselig å bryte sammen i gråt, gi uttrykk for at alt er håpløst og at de har lyst til å gjøre slutt på livet''

.

Men psykiatri er jo heller ingen eksakt vitenskap.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er hypomani selv om et par av symptomene ikke er "vanlige" slik du spurte om i det første innlegget.

Skrevet

Hos meg gikk hodet konstant når jeg prøvde å sove. Det var som om radioen sto på, men ikke helt innstilt på noen kanal. Forferdelig slitsomt-. Tanker ("grublerier") som gikk på speed. Kan det være noe lignende?

Skrevet

Hos meg gikk hodet konstant når jeg prøvde å sove. Det var som om radioen sto på, men ikke helt innstilt på noen kanal. Forferdelig slitsomt-. Tanker ("grublerier") som gikk på speed. Kan det være noe lignende?

Kan godt være det. Nå gjelder ikke dette meg så jeg kan ikke være sikker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...