Gå til innhold

bipolar lidelse skyldes virus???

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det sant?

at bipolar lidelse skyldes borno virus fra katt og rotte

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Teorien om bornavirus kommer opp fra tid til annen. Den slår imidlertid aldri gjennom. Hvorfor vet jeg ikke sikkert.

Husk imidlertid på at det er en forskjell på sammenheng/samvariasjon og kausalitet/årsak.

Skrevet

Teorien om bornavirus kommer opp fra tid til annen. Den slår imidlertid aldri gjennom. Hvorfor vet jeg ikke sikkert.

Husk imidlertid på at det er en forskjell på sammenheng/samvariasjon og kausalitet/årsak.

foreldrene mine vokste opp med katt, det samme gjorde jeg, og vi har alle diagnosen...

det er nesten så jeg lurer litt på om det er litt mindre sjanse for at mine eventuelle fremtidige barn har litt mindre sjanse for å få diagnosen hvis jeg unngår å ha katter?

Men det er kanskje feil tenkt...

Skrevet

foreldrene mine vokste opp med katt, det samme gjorde jeg, og vi har alle diagnosen...

det er nesten så jeg lurer litt på om det er litt mindre sjanse for at mine eventuelle fremtidige barn har litt mindre sjanse for å få diagnosen hvis jeg unngår å ha katter?

Men det er kanskje feil tenkt...

Å kvitte seg med katten kan i hvert fall ikke skade. Jeg vil oppfordre alle til en slik handling.

Skrevet

Å kvitte seg med katten kan i hvert fall ikke skade. Jeg vil oppfordre alle til en slik handling.

Mener du dette alvorlig? Nå har jeg hatt katter hele livet, men at bipolare lidelser stammer fra dette? Hvor er sammenhengen? For mye kattehår i hjernen?

Gjest som hund og katt
Skrevet

Du vil vel oppfordre alle til å kvitte seg med katten uansett om de er biplare eller ikke. Du har jo sagt her tidligere at du ikke liker katter.

Er det på et faglig grunnlag du vil oppfordre til å kvitte seg med katten?

Skrevet

Du vil vel oppfordre alle til å kvitte seg med katten uansett om de er biplare eller ikke. Du har jo sagt her tidligere at du ikke liker katter.

Er det på et faglig grunnlag du vil oppfordre til å kvitte seg med katten?

Hvis en tror på bornavirusteorien, må det være konsekvensen. Uansett intet å tape. Da er valget lett.

hidi, the scorpion
Skrevet

At det går an....!

Alle studier viser at dyr har en positiv virkning på alle mennesker, men _du_ går ut med det motsatte....

Arroganse, kjenner ingen grenser:(

Gjest som hund og katt
Skrevet

Hvis en tror på bornavirusteorien, må det være konsekvensen. Uansett intet å tape. Da er valget lett.

Men hvorfor skal man tro på det når den aldri slår igjennom?

Er det ikke også forsket masse på hvor bra det er å ha dyr? Hvorfor skal den forskningen bety mindre?

Skrevet

Er den teorien vitenskapelig bevist?

Jeg mener å huske at du pleier å være ganske hånlig overfor teorier og medisiner hvis virkning ikke er bevist på riktig måte av de rette personer...

hidi, the scorpion
Skrevet

Er det ikke også forsket masse på hvor bra det er å ha dyr? Hvorfor skal den forskningen bety mindre?

Tro ikke på NHD en plass i denne saken!

Mannen har i mot alle kjæledyr, så her gjelder det å holde tungen rett i munnen.

Skrevet

En kan jo aldri vite. Det er heller ikke motbevist. Muligens er det slik at en del lidelser kan ha ulik årsak. Bornavirus kan være årsak til noen tilfeller av bipolar lidelse. Vi kjenner alle personer som selv etter nitid etterforskning er den eneste i sin slekt som har bipolar lidelse. Virus? Mutasjon?

Noen velger også å spise økologisk mat fordi de tror det er sunnere. Det er aldri bevist, men heller ikke motbevist. Folk får gjøre sine egne valg i forhold til mulige risikofaktorer.

Skrevet

En kan jo aldri vite. Det er heller ikke motbevist. Muligens er det slik at en del lidelser kan ha ulik årsak. Bornavirus kan være årsak til noen tilfeller av bipolar lidelse. Vi kjenner alle personer som selv etter nitid etterforskning er den eneste i sin slekt som har bipolar lidelse. Virus? Mutasjon?

Noen velger også å spise økologisk mat fordi de tror det er sunnere. Det er aldri bevist, men heller ikke motbevist. Folk får gjøre sine egne valg i forhold til mulige risikofaktorer.

Her er en god artikkel for de som vil lese mer:

http://www.cdc.gov/ncidod/eid/vol3no2/hatalski.htm

Skrevet

Sorry, jeg så ikke linken før nå jeg. Jeg kommer ihvertfall fra en katteelskende familie. Lurer på hvem som vil skyte den stakkars katten min? :(

Gjest som hund og katt
Skrevet

Du viser overhodet ikke samme holdning til andre alternative teorier. Hvorfor ikke? Man kan jo aldri vite der heller. Alt annet skal være forsket på og bevist før du vil anbefale det. Hvorfor ikke dette?

Dessuten svarte du ikke på det med forskning på fordelene med å ha kjæledyr.

Skrevet

Du viser overhodet ikke samme holdning til andre alternative teorier. Hvorfor ikke? Man kan jo aldri vite der heller. Alt annet skal være forsket på og bevist før du vil anbefale det. Hvorfor ikke dette?

Dessuten svarte du ikke på det med forskning på fordelene med å ha kjæledyr.

Det finnes teorier som er klart motbevist. Eksempel: Homøopati virker ikke og er bare tull.

Dte finnes teorier som antyder sammenhenger, men hvor det fortsatt mangler nok forskning til å bekrefte at det er slik evt avkrefte at det er slik. Jeg oppfatter bornavirusteorien å tilhøre denne gruppen.

Jeg håper det er mulig for deg/dere å se forskjell på disse to stadiene i kunnskap.

Gjest som hund og katt
Skrevet

Det finnes teorier som er klart motbevist. Eksempel: Homøopati virker ikke og er bare tull.

Dte finnes teorier som antyder sammenhenger, men hvor det fortsatt mangler nok forskning til å bekrefte at det er slik evt avkrefte at det er slik. Jeg oppfatter bornavirusteorien å tilhøre denne gruppen.

Jeg håper det er mulig for deg/dere å se forskjell på disse to stadiene i kunnskap.

Ja, jeg ser den.

Men du har fortsatt ikke svart på hvorfor denne teorien skal veie tyngre enn det som er forsket på fordelene ved å ha kjæledyr. Er teoriene om fordelene ved kjæledyr i den andre kategorien?

Skrevet

Ja, jeg ser den.

Men du har fortsatt ikke svart på hvorfor denne teorien skal veie tyngre enn det som er forsket på fordelene ved å ha kjæledyr. Er teoriene om fordelene ved kjæledyr i den andre kategorien?

Her mener jeg du blander to ting:

Å ha katt/hund er ikke "en bra ting" for alle, f. eks. mennesker som ikke har noe samværsbehov, eller til og med de som har allergi.

Noen (en utvalgt gruppe) kan sikkert ha mye glede av katt/hund.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, jeg ser den.

Kjæledyr. Samvariasjon er påvist. Det mangler fortsatt bevis for kausalitet samt svar på høna/egget-spørsmålet.

Skrevet

Her mener jeg du blander to ting:

Å ha katt/hund er ikke "en bra ting" for alle, f. eks. mennesker som ikke har noe samværsbehov, eller til og med de som har allergi.

Noen (en utvalgt gruppe) kan sikkert ha mye glede av katt/hund.

Med vennlig hilsen

''Å ha katt/hund er ikke "en bra ting" for alle, f. eks. mennesker som ikke har noe samværsbehov, eller til og med de som har allergi.''

Naturligvis er det ikke bra hvis man er allergisk. Men om man ikke har andre mennesker nær seg, og ikke tilfeldigvis direkte misliker dyr, tror jeg nok de fleste har godt av kontakt med et annet levende vesen. Det er utrolig stor forskjell på et tomt hus og et mennesketomt hus med et dyr som møter deg i trappen når du kommer hjem...

Jeg har utrolig godt av det - selv om jeg har mer enn nok av menneskelig kontakt også ;-)

(Selvsagt finnes det sære folk som helst ikke vil ha noen andre vesener innpå seg, da. Det meste finnes...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...