Gå til innhold

bipolar lidelse skyldes virus???

Anbefalte innlegg

Gjest som hund og katt
Skrevet

Her mener jeg du blander to ting:

Å ha katt/hund er ikke "en bra ting" for alle, f. eks. mennesker som ikke har noe samværsbehov, eller til og med de som har allergi.

Noen (en utvalgt gruppe) kan sikkert ha mye glede av katt/hund.

Med vennlig hilsen

Vi er på forum for psykiatri, (og vi snakker også om bipolare.)

Skrevet

Ja, jeg ser den.

Men du har fortsatt ikke svart på hvorfor denne teorien skal veie tyngre enn det som er forsket på fordelene ved å ha kjæledyr. Er teoriene om fordelene ved kjæledyr i den andre kategorien?

Jeg syns det er veldig koselig å ha en katt på fanget og kose med, men jeg ofrer det glatt om det kan minske risikoen for at barnet mitt utvikler samme sykdom som meg...

Å ha katt hjalp uansett ikke på min bipolare lidelse i det hele tatt, det eneste som har gjort det, er litium. Og jeg syns veldig synd på den katten jeg hadde da jeg var 19 år og umedisinert (før jeg fikk diagnosen). Den hadde det ikke bra. Den begynte bæsje på gulvet fordi min ustabilitet gjorde den redd:( Ente med at jeg pælma den ut i sinne... Er sikkert indirekte en kattemorder, bor jo midt i byen... Så å ha kjæledyr hjalp ikke på psyken min, gjorde meg bare mer irritabel. Er nok begrenset hva en katt kan gjøre mot riktig medisin...

mvh

Skrevet

Mener du dette alvorlig? Nå har jeg hatt katter hele livet, men at bipolare lidelser stammer fra dette? Hvor er sammenhengen? For mye kattehår i hjernen?

''For mye kattehår i hjernen?''

Haha! Beklager hvis dette ikke var humoristisk ment, men jeg måtte bare le :o)

Skrevet

''For mye kattehår i hjernen?''

Haha! Beklager hvis dette ikke var humoristisk ment, men jeg måtte bare le :o)

Hehe. Sånn går det når man svarer før man vet hva man svarer på. Det er lov til å le, skal visst være sunt for levra :-)

Skrevet

Sorry, jeg så ikke linken før nå jeg. Jeg kommer ihvertfall fra en katteelskende familie. Lurer på hvem som vil skyte den stakkars katten min? :(

må noen skyte katten din?

har du først fått et slikt virus, så har du fått det for livet, vil ikke hjelpe å skyte katten

Skrevet

''Å ha katt/hund er ikke "en bra ting" for alle, f. eks. mennesker som ikke har noe samværsbehov, eller til og med de som har allergi.''

Naturligvis er det ikke bra hvis man er allergisk. Men om man ikke har andre mennesker nær seg, og ikke tilfeldigvis direkte misliker dyr, tror jeg nok de fleste har godt av kontakt med et annet levende vesen. Det er utrolig stor forskjell på et tomt hus og et mennesketomt hus med et dyr som møter deg i trappen når du kommer hjem...

Jeg har utrolig godt av det - selv om jeg har mer enn nok av menneskelig kontakt også ;-)

(Selvsagt finnes det sære folk som helst ikke vil ha noen andre vesener innpå seg, da. Det meste finnes...)

Hei,

Jo - poenget var nok at hvis kjæledyr er "bra for helsen" så er det nok i de tilfellene hvor personen i utgangspunktet er "ensom" (i større eller mindre grad). For en person som allerede er fornøyd med livet, har masse familie, venner osv., så tror jeg ikke at en katt dekker noen udekkede behov for de aller fleste i den kat(t)egorien.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Vi er på forum for psykiatri, (og vi snakker også om bipolare.)

Vær så god! :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

må noen skyte katten din?

har du først fått et slikt virus, så har du fått det for livet, vil ikke hjelpe å skyte katten

jeg tenkte jo å på å forhindre at mine etterkommere får dette viruset. I alle tilfelle så tror jeg katten min får leve. Den er 15 år og dør vel snart av seg selv. Den er også en veldig spesiell katt, best den får lov til å dø av alderdom :-)

Skrevet

Hei,

Jo - poenget var nok at hvis kjæledyr er "bra for helsen" så er det nok i de tilfellene hvor personen i utgangspunktet er "ensom" (i større eller mindre grad). For en person som allerede er fornøyd med livet, har masse familie, venner osv., så tror jeg ikke at en katt dekker noen udekkede behov for de aller fleste i den kat(t)egorien.

Med vennlig hilsen

''For en person som allerede er fornøyd med livet, har masse familie, venner osv., så tror jeg ikke at en katt dekker noen udekkede behov for de aller fleste i den kat(t)egorien.''

Men Sør, da, nå er du på grensa til å generalisere..

Som fersk katteeier må jeg subjektivt bare si at denne lille skapningen er til stor glede for oss i familien, til tross for oppkast i kveld, skraping på det meste, massivt kosebehov når vi ikke har tid, lukt fra kattedoen (han går INN for å gå på do!!) osv.

Vi har stort nettverk og en travel hverdag (og burde kanskje ikke hatt kjæledyr), men 'Flekken' gleder både oss og naboungene. De voksne naboene er jeg meir usikker på....

Men at kjæledyr kan virke terapeutisk for en del er jeg ganske så sikker på :-)

PS: Har som vanlig ikke lest heile tråden, så om katter kan utløse bipolar lidelse er det selvfølgelig best å ikke omgås katter..

Skrevet

''For en person som allerede er fornøyd med livet, har masse familie, venner osv., så tror jeg ikke at en katt dekker noen udekkede behov for de aller fleste i den kat(t)egorien.''

Som fersk katteeier må jeg subjektivt bare si at denne lille skapningen er til stor glede for oss i familien, til tross for oppkast i kveld, skraping på det meste, massivt kosebehov når vi ikke har tid, lukt fra kattedoen (han går INN for å gå på do!!) osv.

Vi har stort nettverk og en travel hverdag (og burde kanskje ikke hatt kjæledyr), men 'Flekken' gleder både oss og naboungene. De voksne naboene er jeg meir usikker på....

PS: Har som vanlig ikke lest heile tråden, så om katter kan utløse bipolar lidelse er det selvfølgelig best å ikke omgås katter..

Kortversjon:

Det hevdes at katter/kjæledyr kan være veldig positivt for noen pasienter.

Jeg påpeker hvis det er sant, så er det sannsynligvis hovedsakelig de som er ensomme i utgangspunktet, for en katt vil gjøre langt mer forskjell i hverdagen deres, enn en katt fra eller til vil gjøre i din hverdag. Du har så veldig mye annet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Kortversjon:

Jeg påpeker hvis det er sant, så er det sannsynligvis hovedsakelig de som er ensomme i utgangspunktet, for en katt vil gjøre langt mer forskjell i hverdagen deres, enn en katt fra eller til vil gjøre i din hverdag. Du har så veldig mye annet.

Med vennlig hilsen

Ser den, Sør! Det var et mislykka forsøk på å være morsom i en sein kveldstime (og etter å ha spilt golf (sic!) med minstejenta på barneidretten).

Innså i etterkant at jeg befant meg på psykiatriforumet, men er fortsatt veldig glad i 'Flekken', altså ;-)

Skrevet

Ser den, Sør! Det var et mislykka forsøk på å være morsom i en sein kveldstime (og etter å ha spilt golf (sic!) med minstejenta på barneidretten).

Innså i etterkant at jeg befant meg på psykiatriforumet, men er fortsatt veldig glad i 'Flekken', altså ;-)

Golf? :sjokk:

;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Så vidt jeg vet er det dokumentert at kos med kjæledyr senker blodtrykket vårt og dermed er sunt :)

Skrevet

Kjæledyr. Samvariasjon er påvist. Det mangler fortsatt bevis for kausalitet samt svar på høna/egget-spørsmålet.

Jeg tror ikke du har satt deg godt nok inn i dette temaet. Se www.nodat.no under "litteratur".

Hilsen

Gjest som hund og katt
Skrevet

Vær så god! :-)

Med vennlig hilsen

Det virket ikke som om du hadde fått med deg hva vi snakket om.

Gjest som hund og katt
Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Det er helt irrelevant hva du tror, her var det snakk om forskning på området.

Skrevet

Kortversjon:

Med vennlig hilsen

''Jeg påpeker hvis det er sant, så er det sannsynligvis hovedsakelig de som er ensomme i utgangspunktet''

Uten at jeg vet fakta her, så ville jeg tro at det er en overvekt av ensomme blant folk med psykiske problemer sammenlignet med friske folk? I alle fall skulle man tro at ensomhet (med mindre den er selvvalgt) kan _skape_ psykiske problemer?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...