Gå til innhold

Rettlinjete mennesker

Anbefalte innlegg

Gjest madlenemie
Skrevet

Hei! Min psykiater sa sist til meg da jeg misforstod en sak, men jeg skal ikke ta hele den lange historien, at aspergere er ærlige og rettlinjete mennesker. Jeg ble overrasket over at hun rett ut brukte et fysikk begrep. Siden jeg fikk klar beskjed om at min psykiater er opptatt kan jeg ikke nå spørre om mer. Men hva er rettlinjete mennesker, har aldri hørt det sagt før? Jeg får mange ulike ideer, har slått ordet opp, men det er mere et begrep knyttet til fysikk.

Skrevet

Jeg oppfatter begrepet "rettlinjete mennesker" som personer som sier ting akkurat som det er, som ikke har mange hemmelige planer og motiv. Som ikke diller frem og tilbake med ting. De velger som regel korteste vei mellom A og B enten det er bokstavelig eller billedlig talt.

I den overførte betydningen som begrepet "rettlinjete mennesker" er brukt her, er det ikke veldig presist. Og det gir rom for flere tolkninger. Slik jeg forstår din beskrivelse av situasjonen handler det ikke om en bastant uttalelse, men mer en påpekning av en tendens. Således er det ikke nødvendig å være så veldig presis.

mvh

Gjest høstløv
Skrevet

''at aspergere er ærlige og rettlinjete mennesker.''

Jeg har ikke opplevd at et menneske med Aspergers syndrom er veldig slu, manipulerende og ikke til å stole på.

Skrevet

Jeg oppfatter begrepet "rettlinjete mennesker" som personer som sier ting akkurat som det er, som ikke har mange hemmelige planer og motiv. Som ikke diller frem og tilbake med ting. De velger som regel korteste vei mellom A og B enten det er bokstavelig eller billedlig talt.

I den overførte betydningen som begrepet "rettlinjete mennesker" er brukt her, er det ikke veldig presist. Og det gir rom for flere tolkninger. Slik jeg forstår din beskrivelse av situasjonen handler det ikke om en bastant uttalelse, men mer en påpekning av en tendens. Således er det ikke nødvendig å være så veldig presis.

mvh

Hei!

Takk det var godt forklart, jeg skjønner nå hva min psykiater mente. Jeg er veldig sånn nemmelig, sier ting direkte og det kan utrolig nok bli misforståelser av og sure mennesker. Jeg mener ikke at jeg uttaler meg om menneskers uteseende(slik man leser aspergere kan gjøre), det fester jeg meg aldri ved, men andre ting er jeg for direkte på, men det er vist også positivt det, det er begge deler.

Jeg skal nå klippe ut flere av svarene her, for jeg har en fysisk minnebok som jeg trenger for å ikke glemme hvorfor jeg har asperger syndrom. Det var min egen ide til hjelp når trangsyntheten er som verst.

At jeg strever med helhet betyr ikke at jeg ikke har evne til å tenke, jeg tenker mye, jeg tenker alltid, spesielt på kveldene/nettene, da løser jeg mange ting, via min egen evne til å sette brikkene inn i en form for systemer. Det jeg ikke får til gjør min psykiater på timene. Takk

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg har ikke opplevd at et menneske med Aspergers syndrom er veldig slu, manipulerende og ikke til å stole på.

Dette innlegg ble veldig feil med et IKKE for mye

Det skulle stått:

Jeg har opplevd at et menneske med Aspergers syndrom er veldig slu, manipulerende og ikke til å stole på.

Skrevet

Hei!

Jeg håper du skjønte at min psykiater nok mente det motsatte.

At asperger er ærlige og rettlinjete.

Situasjonen det var sagt i var nemmelig den at "min mann Vinner alle diskusjoner med meg fordi han er så flink til å prate", med så mange ord at jeg føler det går rundt for meg. Da kan jeg bli irritert! Veldig irritert, jeg går på rommet mitt i min frustrasjon!! På rommet jobber jeg meg aktivt ut av min egen karusell av frustrasjon, med hjelp av tanker fra terapi og min snille manns kjærlighet.

Min psykiater trøster meg da med, "Dette er helt normalt for aspergere nettopp at det føles overveldende med så mange ord".

Det irrieterer meg at jeg ikke har evnen til å planlegge og ja kanskje manipulere, jeg ville vite hvorfor jeg ikke har denne evnen. Min psykiater mente det bare er bra, men jeg tror ikke hun helt skjønner at det er situasjoner i livet hvor det kunne vært greit. Manipulere er vist så negativt at jeg ikke skal bruke det ordet, men så forklarte min psykiater at det er fordi aspergere er, "ærlige og rettlinjete mennesker" at man ikke har disse evnene. Noe som utelukkende er bra, men jeg tror ikke andre forstår hvor dumt det er og ikke klare å legge lumske planer. Jeg hadde ikke tenkt å begynne med det, men jeg vil ha evnen.

Jeg har et bilde av en katt med en fjær ut av munnen, under bilde står det, "Yet when he (asperger person) tries to tell a lie, he`s not very good at it".

Men jeg tror ikke noen forstår helt hva det vil si å mangle en sånn evne enten den er god eller dårlig.

Når min sønn ble knepet i "tyveri" viste hans lærer straks at det dreide seg om en misforståelse, noe det gjorde, men altså dette viser hvor tydelig andre oppfatter ens rettlinjethet.

Jeg mener min mann har større evne til å manipulere, kanskej gjør han det ikke fordi han er snill, men han kan lyve uten at jeg merker det (han løy om en ripe i bilen en gang, men min datter fortalte meg det, jeg ble så sjokkert!!), og derfor vinner han alle diskusjoner og får alle mennesker på "sitt parti", derfor blir jeg ofte alene med mine tanker, også blir disse til "det orginale" til humor og glede for alle. Det er ikke alltid jeg trives med å underholde når jeg kun ønsker å få mennesker til å forstå noe.

Det er derfor kanskje best å være for seg selv og hvis man snakker med mennesker bør man enten snakke med andre aspergere for da blir det aldri misforståelser, faktisk, eller snakke fag, det er helt problemfritt. Særlig fysikk, matematikk, biologi, kjemi, astronomi, fysiologi, botanikk,

Skrevet

Dette innlegg ble veldig feil med et IKKE for mye

Det skulle stått:

Jeg har opplevd at et menneske med Aspergers syndrom er veldig slu, manipulerende og ikke til å stole på.

Hei!

Hm, akkurat, det er spesielt.

Det stemmer ikke med det min psykiater sier, kanskje vedkommende ikke har diagnosen da. Du vet ikke alle setter den på riktig grunnlag.

Men jeg har løyet jeg, det er bare at jeg er så dårlig på det at jeg blir tatt i løgnen fort. Jeg har noen dårlige barndomsminner, men heldigvis var det ikke så ofte.

Jeg mener ikke at man ikke kan lyve, forsøke å manipulere, men at man er dårlig på det, at man vil bli oppdaget. Jeg har selv en sønn som manipulerer litt sier min mann, men det er veldig åpenlyst, slik at det blir umulig for han å vinne noe på det, men han prøver.

Gjest høstløv
Skrevet

Hei!

Hm, akkurat, det er spesielt.

Det stemmer ikke med det min psykiater sier, kanskje vedkommende ikke har diagnosen da. Du vet ikke alle setter den på riktig grunnlag.

Men jeg har løyet jeg, det er bare at jeg er så dårlig på det at jeg blir tatt i løgnen fort. Jeg har noen dårlige barndomsminner, men heldigvis var det ikke så ofte.

Jeg mener ikke at man ikke kan lyve, forsøke å manipulere, men at man er dårlig på det, at man vil bli oppdaget. Jeg har selv en sønn som manipulerer litt sier min mann, men det er veldig åpenlyst, slik at det blir umulig for han å vinne noe på det, men han prøver.

Sønnen min hadde ADD tenderende til Aspergers syndrom og vi visste aldri om det han sa var riktig eller om det bare var slik han ønsket at det skulle være. Når han sa noe, måtte jeg alltid kontrollere det for for det meste løy han, selv om det for ham der og da fremsto som at tingene var slik. Han manipulerte alle rundt seg.

Skrevet

Sønnen min hadde ADD tenderende til Aspergers syndrom og vi visste aldri om det han sa var riktig eller om det bare var slik han ønsket at det skulle være. Når han sa noe, måtte jeg alltid kontrollere det for for det meste løy han, selv om det for ham der og da fremsto som at tingene var slik. Han manipulerte alle rundt seg.

Hei!

Jeg tror det er forskjellen på add og asperger for jeg har en nabojente med adhd og hun lyver veldig mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...