Gå til innhold

Vil benzo stoppe prosessen?

Anbefalte innlegg

Gjest helt på felgen
Skrevet

Bare hyggelig:o)

Jeg har selv lidd av ptsd og traumer. Det jeg leser her er en beskrivelse av en terapisituasjon som ikke fungerer for deg. For å si det enkelt- først går du dypt ned i traumer- reaksjonen blir så sterk at du må ta benzo for å døyve - du ender på sikt opp med et benzoproblem. Jeg er temmelig sikker på at du ser galskapen. Nei, om jeg skal være rett fra levra, så er det ikke mye fremtid i det. En løsning er å stå i det og ikke ta benzo. En annen løsning er å finne en annen tilnærming til traumene dine.

Selv har jeg prøvd litt av hvert, men det som har hjulpet meg videre er ikke den formen for terapi som du beskriver. Jeg er kvitt traumer, mareritt og flashback ved en mer kognitiv tilnærming. Jeg har lært meg teknikker som gjør at jeg ikke lenger blir plaget. Jeg tror det er mange måter å komme seg videre på når det gjelder ptsd, og for meg har det ikke hjulpet med dypdykk og forsterking av elendigheten. kanskje ikke det er det rette for deg heller. Bruker du benzo i etterkant er det definitivt ikke det rette for deg.

Terapien jeg gikk gjennom for å få bukt med dette var befriende lite smertefull. Det er ikke slik alltid at med ondt skal ondt fordrives.

Nei kan godt hende du har rett for så vidt. Men terapien har egentlig hjulpet meg veldig. For tre år siden var jeg et vrak, nå er jeg rimelig oppegående og delvis i jobb. Så terapien er virkelig nyttig. Men med meg er det nok dessverre slik at med vondt så må vondt fordrives tror jeg...jeg har så mye å jobbe med og det må ut..alt må liksom ut..

Benzobruken er en annen del av dette aspektet..jeg vet ikke..jeg bør vel ta et oppgjør med meg selv snart..

Gjest ta sjansen og slutt
Skrevet

Nei kan godt hende du har rett for så vidt. Men terapien har egentlig hjulpet meg veldig. For tre år siden var jeg et vrak, nå er jeg rimelig oppegående og delvis i jobb. Så terapien er virkelig nyttig. Men med meg er det nok dessverre slik at med vondt så må vondt fordrives tror jeg...jeg har så mye å jobbe med og det må ut..alt må liksom ut..

Benzobruken er en annen del av dette aspektet..jeg vet ikke..jeg bør vel ta et oppgjør med meg selv snart..

Jeg skjønner. Jeg opplevde også at jeg fikk hjelp i begynnelsen ved å prate gjennom en del. Men tenk over når det må ta slutt. Det er ikke slik at en prater seg helt ferdig med traumer tror jeg. Da ender en på et eller annet tidspunkt opp med å forsterke og gjenoppleve til ingen nytte. En dag må en si stopp og ta en annen tilnærming, er min erfaring. Det er viktig å lære seg å kjenne på ting, men det er også sunt og viktig å lære seg å redigere bort smerter og traumer, og filtrere inn gleden og nåtiden. Lever en for mye i traumene klarer en ikke det.

Lykke til med terapien i morgen! Kom innom og få det heller ut her istedet for å ta benzo:o)

Gjest helt på felgen
Skrevet

Jeg skjønner. Jeg opplevde også at jeg fikk hjelp i begynnelsen ved å prate gjennom en del. Men tenk over når det må ta slutt. Det er ikke slik at en prater seg helt ferdig med traumer tror jeg. Da ender en på et eller annet tidspunkt opp med å forsterke og gjenoppleve til ingen nytte. En dag må en si stopp og ta en annen tilnærming, er min erfaring. Det er viktig å lære seg å kjenne på ting, men det er også sunt og viktig å lære seg å redigere bort smerter og traumer, og filtrere inn gleden og nåtiden. Lever en for mye i traumene klarer en ikke det.

Lykke til med terapien i morgen! Kom innom og få det heller ut her istedet for å ta benzo:o)

Jeg føler at jeg og psykiateren får til en bra balansegang der:) slik at det ikke blir for mye av det vonde, men også av mestring:)

Ja, skal komme innom om det skorter på i morra. Takk for samtalen :)

ink1365380698
Skrevet

Da jeg brukte sobril fikk jeg mere og mere angst og måtte opp i dose stadig vekk for å bli bedre. Innså da selv at jeg bare måtte slutte. Så ikke helt hvordan dette ville ha endt...

Og jeg hadde ikke hatt noe liv utover sofaen uten benzo, så vi er forskjellige.

Skrevet

Og jeg hadde ikke hatt noe liv utover sofaen uten benzo, så vi er forskjellige.

Det kan være veldig bra å ha et liv utenfor sofaen. Vi er alle ulike, bra det fungerer for deg.

Jeg valgte å slutte med benzo og slåss mot angst og forskjellige ting og tang. Slitsomt, men når man endelig føler bedring, er det godt.

ink1365380698
Skrevet

Ok, takk for svar NHD. Skal begrense benzo i størst mulig grad.

Jeg gikk i terapi, og benzo hadde ingen innvirkning på min behandling. Men dårlige terapauter hadde det. Den siste jeg psykiateren jeg hadde--- hadde jeg faktisk veldig god nytte av men vedkommende er nå sykemeldt, så da er jeg uten, og det går greit.

En av tingene som vi ofte pratet om var hvordan jeg skulle greie å kjøre bil igjen. Fikk noen voldsomme anfall da jeg kjørte bil da jeg gikk på ciopralex, som har sittet i kroppen i 5 år. Toksiske? anfall sa psykiater. Nå kjører jeg litt igjen. Økte bitte litt på benzo dosen som ikke er over legen har foreskrevet til meg, og da kjørere jeg litt igjen... herlig. Og min sosiale angst fikk også hjelp av denne lille doseøkningen på benzo, så istedet for bare sitte hjemme å se på tv og lese kjører jeg nå på besøk til venner som før jeg begynte på cipralex. Cipralex har ødelagt utrolig mye for meg.

Gjest helt på felgen
Skrevet

Jeg gikk i terapi, og benzo hadde ingen innvirkning på min behandling. Men dårlige terapauter hadde det. Den siste jeg psykiateren jeg hadde--- hadde jeg faktisk veldig god nytte av men vedkommende er nå sykemeldt, så da er jeg uten, og det går greit.

En av tingene som vi ofte pratet om var hvordan jeg skulle greie å kjøre bil igjen. Fikk noen voldsomme anfall da jeg kjørte bil da jeg gikk på ciopralex, som har sittet i kroppen i 5 år. Toksiske? anfall sa psykiater. Nå kjører jeg litt igjen. Økte bitte litt på benzo dosen som ikke er over legen har foreskrevet til meg, og da kjørere jeg litt igjen... herlig. Og min sosiale angst fikk også hjelp av denne lille doseøkningen på benzo, så istedet for bare sitte hjemme å se på tv og lese kjører jeg nå på besøk til venner som før jeg begynte på cipralex. Cipralex har ødelagt utrolig mye for meg.

Jeg er enig i at benzo kan virke i små doser, at en må finne en balansegang her. Jeg har opplevd fremgang i terapien til tross for bruk av benzo. Men jeg har brukt små doser, som deg. Det er bra du har funnet den riktige balansen for nettopp deg. Jeg strever ennå med å finne min balanse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...