Gå til innhold

Journaler og innsyn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært endel syk og innlagt på psykiatrisk avdeling flere ganger. Innimellom sykdomsperiodene har jeg vært ganske så oppegående.

Nå har det seg sånn at jeg også har en kronisk, fysisk sykdom som jeg er på somatisk avd. og får behandling for av og til.

Jeg hadde en ganske ille opplevelse en gang jeg var der. En kopi fra da jeg ble innlagt på psykiatrisk avdeling lå fremme på skrivebordet til legen. Han kunne se den, jeg kunne, sekretæren og hvem andre? Det var veldig (for meg) sensitive opplysninger som sto der.

Jeg vet at det nå har blitt skjerpet inn endel og blitt strengere med innsyn i journaler. Hvor strengt har det blitt? Kan fortsatt en lege på somatisk gå inn å lese den psykiatriske journalen min? Kan sekretæren ha tilgang til den? Hvem kan lese den?

Er det fortsatt sånn så bør jo ikke pasientene si et ord til psykologen sin.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I utgangspunktet trenger en pasientens tillatelse om en skal lese deler av journalen som ikke tilhører nåværende, behandlende avdeling.

Det er noe som heter "formodet samtykke". Til dette hører sannsynligvis lesing av annen relevant somatisk informasjon når pasienten er innlagt på somatisk avdeling.

I akuttilfeller kan legen lese det hun mener hun trenger å vite for å gi god nok behandling. Uansett blir dette logget i datasytemene, og en må kunne gi en god forklaring på hvorfor en har lest det.

For all taushetsbelagt informasjon gjelder "need to know"-prinsippet. Dette betyr at uansett skal en ikke overgi eller tilegne seg kunnskap en ikke trenger for å utføre jobben.

Det konkrete tilfellet med en utskrift som ligger tilgjengelig for flere som ikke "need too know" innholdet, er et klart brudd på taushetsplikten.

Skrevet

Så lenge det er mennesker som utfører et yrke, så kan det skje glipper. Om det du opplevde var en glipp eller ei vet jeg ikke, men jeg har lyst til å understreke at man går jo til psykiater/psykolog fordi man er syk.

Hvis man er redd for at uvedkommende skal se hva man tenker, sier og mener, så vil man kanskje aldri bli frisk. Det ville være trist.

Det finnes helt sikkert råtne egg innenfor psykiatrien og på sykehus. Det er vel slik at man legger igjen spor når man går inn i en persons journal, så det er ikke bare å lese det man vil, man må ha en grunn til å gå inn i en journal. Slik er det i alle fall på et vanlig sykehus, og jeg kan ikke tenke meg at reglene er annerledes for psykiatriske avdelinger/sykehus.

Jeg tror uansett det er viktig å huske på _hvorfor_ man er til behandling, mer enn frykten for at uvedkommende skal få vite.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Jeg vet at dette praktiseres litt ulikt.

På noen sykehus er journalene fra psykiatrisk avdeling låst for de somatiske avdelingene. Er man innlagt på somatisk og behandler mener at det er vesentlig å få innsyn i psykiatrijournalen må behandler kontakte psykiatrisk og få tillatelse.

Ved andre sykehus er også psykiatrijournalen adskilt fra somatisk. Men den er ikke låst. Dermed kan leger fra somatisk avdeling lese i psykiatrijournalen uten samtykke. Det blir registrert og er ikke lov. Men det hjelper lite når skade først har skjedd.

Jeg var på somatisk, etter mye om og men fikk jeg journalen. Årsaken til at jeg var på somatisk hadde ingenting med psykiatri å gjøre. Til min store overraskelse ser jeg da at store deler av journalen er direkte avskrift av psykiatrijournalen. Denne journalen er nå registrert i den somatiske avdelingen på sykehuset, dvs tilgjengelig for alle. Legen har gjort noe han ikke har lov til, men jeg får ikke fjernet det han har skrevet ang. psykiatrisk sykdomshistorikk. Jeg kan derfor ikke komme på noen somatisk avdeling uten at hans journal kommer frem. Jeg er PSYKIATRISK PASIENT på det sykehuset for all fremtid. Har kontaktet de som har kontroll over psykiatrijournalen, fått bekreftelse på at han har gått inn på den uten tillatelse. Men likevel kan ingenting gjøres.

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1286241320' post='4447257]

Jeg vet at dette praktiseres litt ulikt.

På noen sykehus er journalene fra psykiatrisk avdeling låst for de somatiske avdelingene. Er man innlagt på somatisk og behandler mener at det er vesentlig å få innsyn i psykiatrijournalen må behandler kontakte psykiatrisk og få tillatelse.

Ved andre sykehus er også psykiatrijournalen adskilt fra somatisk. Men den er ikke låst. Dermed kan leger fra somatisk avdeling lese i psykiatrijournalen uten samtykke. Det blir registrert og er ikke lov. Men det hjelper lite når skade først har skjedd.

Jeg var på somatisk, etter mye om og men fikk jeg journalen. Årsaken til at jeg var på somatisk hadde ingenting med psykiatri å gjøre. Til min store overraskelse ser jeg da at store deler av journalen er direkte avskrift av psykiatrijournalen. Denne journalen er nå registrert i den somatiske avdelingen på sykehuset, dvs tilgjengelig for alle. Legen har gjort noe han ikke har lov til, men jeg får ikke fjernet det han har skrevet ang. psykiatrisk sykdomshistorikk. Jeg kan derfor ikke komme på noen somatisk avdeling uten at hans journal kommer frem. Jeg er PSYKIATRISK PASIENT på det sykehuset for all fremtid. Har kontaktet de som har kontroll over psykiatrijournalen, fått bekreftelse på at han har gått inn på den uten tillatelse. Men likevel kan ingenting gjøres.

Det der høres horribelt ut. Finnes det ingen ordning for å rette opp i slike forhold? Har du klaget saken inn for helsetilsynet?

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Det der høres horribelt ut. Finnes det ingen ordning for å rette opp i slike forhold? Har du klaget saken inn for helsetilsynet?

Snakket med pasientombudet. Kan klage til Helsetilsynet, men skaden er skjedd.

Fått medhold før i fht andre ting. Helsetilsynet har da bare oppfordret sykehuset til å endre sine rutiner i fht aktuell klage fra meg. Har klaget flere ganger, alltid fått medhold, men ingenting er noengang blitt endret. Flere av klagene anser jeg som alvorlige, noe Helsetilsynet har bekreftet. Likevel oppfordrer Helsetilsynet kun sykehuset til å endre sine rutiner, uten at de følger opp om det blir gjort eller ikke. Har flere ganger sagt ifra at det ikke har forekommet noen endringer. Helsetilsynet har svart at de regner med at sykehus foretar anbefalte endringer, og at de må kunne stole på at det gjøres.

Så tror ikke det er noe jeg kan gjøre. Får antagelig medhold men det vil ikke endre noe. Dette er en filleting i fht andre mye mer alvorlige ting jeg har klaget på og fått medhold, som har fortsatt som før selv om jeg har sagt ifra til Helsetilsynet at ingenting endres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...