Gå til innhold

NHD: valg av antidepressiva

Anbefalte innlegg

Gjest margrit
Skrevet

Skal til legen min i morgen, vurderer sterkt å starte opp med AD. Siden jeg før har prøvd cipramil, cipralex og efexor, vurderer jeg fontex. Nå ser jeg på indikasjoner at det ikke står angstbehandling. Jeg trenger en AD som virker mot både angst og depresjon, selv om det er depresjonen som plager meg mest. Jeg trodde alle SSRI også virket mot angst. Er ikke fontex brukendes da?

Jeg ønsket meg fontex pga den lange halveringstiden, redd for seponeringsvansker.

Skrevet

Kanskje Seroxat, men jeg vet ikke riktig. Bare spekulasjon.

Cymbalta er i slekt med Efexor, men du må søke om å få det.

Gjest margrit
Skrevet

Kanskje Seroxat, men jeg vet ikke riktig. Bare spekulasjon.

Cymbalta er i slekt med Efexor, men du må søke om å få det.

Seroxat er for potent og er for vanskelig for mange å slutte med. Jeg sliter med å komme meg av medisiner, så den vil jeg ikke ha.

Jeg kan ikke huske at jeg hadde god effekt av cipralex. Depresjonen min er av en helt annen art nå, og jeg lurer på om den kan virke bedre nå enn for noen år siden. Jeg har en "kjemisk" depresjon, før var den mer reaktiv. Eller om det er best å prøve noe annet? Kanskje zoloft?

Legen min har ikke peiling, så en må finne det ut selv..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Siden bruk av 2 SSRI og en SNRI ikke har virket, ville jeg gått for en annen type AD som Wellbutrin.

Om du absolutt vil ha SSRI, ville jeg valgt Seroxat eller Zoloft.

Gjest margrit
Skrevet

Siden bruk av 2 SSRI og en SNRI ikke har virket, ville jeg gått for en annen type AD som Wellbutrin.

Om du absolutt vil ha SSRI, ville jeg valgt Seroxat eller Zoloft.

Ok. Da går jeg for zoloft. Jeg tror at årsaken til at det ikke virket var at jeg var ulykkelig på grunn av ytre livsomstendigheter, og det finnes ikke den medisin som virker mot slikt.

Denne gangen er depresjonen kommet i etterkant av langvarig benzobruk. Det går seg ikke til, selv om livet mitt er aldri så perfekt ytre sett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...