Gå til innhold

Få greie på lønn på jobben

Anbefalte innlegg

Gjest Fornøyd arbeidstaker
Skrevet

Vi er i en stor bedrift. Det er et stort skille i lønn fra den dårligst til den best betalte, i akkurat lik stilling. Bare på kontoret jeg jobber så er det forskjeller. Greit når det er forskjell på utdanning og sånn, men det er forhandlingsevne og diverse som har spillet inn på hver enkelts lønn også, selv om de i utgangspunktet starter på lik linje.

Jeg ønsker å vite hva min lønn er i forhold til de som stiller likt som meg. Det er vanskelig å spørre de andre på jobben, har jobbet der i mange år og ingen nevner ordet lønn. Det er altså et veldig strengt tema.

Hvordan kan jeg finne ut hva de andre tjener slik at jeg ser hvilket grunnlag jeg kan forhandle på? Jeg har flere år på dette stedet nå, kan jobben min totalt, er pliktoppfyllende og yter mye mer enn jeg burde hatt gjort.

Vil opplyse om at jeg stortrives i jobben og gleder meg til hver arbeidsdag. Sjefen er kjempefornøyd men vil klart spare sin avdeling for utgifter og gir nødig etter på ting. Så selv om jeg er kandidat for individuell lønnsforhandling så ønsker jeg å vite hvor hardt jeg kan gå ut.

Selv om jeg stortrives så koster det jo å leve tross alt, med familie, barn og det hele :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Elextra
Skrevet

Er du organisert? Via bedriftsgruppen skal du vel i hvertfall få vite nivået innen de ulike grupper, selv om du neppe får kjennskap til hva hver og en tjener.

Gjest med forbehold
Skrevet

Du kan nok ikke få vite det med mindre de oppgir det til deg, tror jeg. (Det er mulig lønninger er offentlige og du bare kan gå til ledelsen og spørre, men jeg trodde kanskje ikke det)

Hvis du er tillitsvalgt har du krav på å få vite hva dine medlemmer tjener. Det får du vel opplyst fra arbeidsgiver, hvis medlemmene dine ikke sier det til deg.

Hos oss var også folk veldig lite villige til å snakke om lønn tidligere. Så forstå de etterhvert at det er lettere for alle å forhandle dersom vi vet hva hverandre tjener. Var jeg i din situasjon ville jeg bare prøve å få folk med på det.

Skrevet

Er det ikke åpenhet, så blir det vanskelig. Men du kan likevel gå ut i fra følgende; den til enhver tid sist ansatte har den beste lønnen (alt annet holdt likt). Lojalitet belønnes ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...