Gå til innhold

Hypomani eller normal energi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare spørre, for nå føler jeg meg litt usikker. Jeg har levd med bipolar lidelse i mange år, nå - diagnosen fikk jeg for 8 år siden. Sykdommen har for det meste holdt seg stabil, men jeg har hatt noen episoder, og da med relativt bratte kurver. Det siste året har imidlertid artet seg litt annerledes enn tidligere. Min stabilitet har tidligere holdt seg en millimeter under streken og jeg har hatt akkurat nok med krefter. Men etter et skifte av ap til seroquel har jeg heller ligget på oppsiden av streken, og slik har det vært stabilt et års tid nå. Har ikke lenger trengt å planlegge og samle opp det jeg skal gjøre til jeg må reise meg, men har fått ting unna underveis. Det har vært utrolig deilig. De siste ukene har jeg imidlertid stilt spørsmålstegn ved denne energien min. Gradvis sover jeg mindre og mindre fordi jeg ikke kommer meg i seng. Likevel sover jeg sjelden mindre enn fem timer, og ei og anna natta kan jeg sove opp til ti. Jeg har mye energi og kan være på jobben mye mer enn jeg egentlig skal, og jeg har utover høsten opparbeidet meg tre uker avspasering (som jeg aldri rekker å ta ut) Det er i det hele tatt mange varsellamper som blinker, men samtidig er ingenting gjenkjennbart i forhold til de bratte kurvene jeg har pleid å ha. Jeg sover stort sett om natta, kan godt sitte rolig og kose meg med en bok, er ikke spesielt irritabel. Jeg er forvirra - kan du hjelpe meg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror det er en hypomani som begrenses og holdes i sjakk av medisiner.

Skrevet

Så deilig å ha så mye overskudd. Kunne ønske jeg hadde det. Er mer depressiv og passiv.

Skrevet

Jeg tror det er en hypomani som begrenses og holdes i sjakk av medisiner.

Takk for svar. Med bakgrunn i det ringte jeg legen - om ikke annet så for å holde ham informert. Føler at jeg er centimetre fra å vippe helt galt i rekordfart i en eller annen retning. Foreløpig har jeg en viss kontroll, men jeg er redd for at stabiliteten skal bli slått i sønder.

Legen og jeg ble enige om prosjekt imovane fram til neste time om en uke, i tillegg til å redusere litt på litiumen (ligger nå på 1,1).

Skrevet

Så deilig å ha så mye overskudd. Kunne ønske jeg hadde det. Er mer depressiv og passiv.

Ja, det er deilig å ha masse overskudd - jeg klager ikke på det. Har hatt deilig akkurat passe med overskudd et års tid, nå. Vet godt hva det motsatte er.

Men nå begynner varsellampene å blinke på de minst passende tider, og da er det jeg blir litt engstelig. Ønsker ingen hypoman opptur som mest sannsynlig ender i ei depressiv gjørme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...