Gå til innhold

Lamictal mot muskelsmertesyndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en vennine som er psykiater og forsker, jobber på landets største sykehus. Hun hevder at medisinen Lamictal kan hjelpe personer som sliter med kroniske muskelsmerter og som har en mild grad av depresjon. Jeg vet medisnen brukes mest mot bipolaritet og epilepsi, men det er en interessant påstand hun kommer med.Ved henens avdeling på sykehuset brukes Lamicital når ikke vanlige smertestillende medisiner gir effekt.

Jeg nevnte dette for min fastlege da jeg sliter veldig med kroniske muskelsmerter og lettere tilbakevennende depresjoner. Han hadde ikke hørt om dette og var totalt avvisende til mitt forslag om å prøveLamicital for mine plager.

Er bruken av Lamicital til dette formålet allment kjent blant psykiatere og her i landet, eller blant pasienter som ikke er bipolare?

Gjest et forslag
Skrevet

Hva med sarotex da. Det er et gammelt antidepressiva som brukes også som smertelindring.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Som du sikkert vet, er det anerkjent å prøve antiepileptika mot perifere smerter. Lamictal er et antiepileptika som også har meget god effekt på depresjon.

Bruk, slik du nevner det, bør absolutt kunne forsøkes. Lykke til :-)

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg kan ikke svare på alt du spør om, men vil bare fortelle at søsteren min i Danmark får epilepsimedisin mot smerter, hun har FM.

Skrevet

Hva med sarotex da. Det er et gammelt antidepressiva som brukes også som smertelindring.

Dette var en interessant tråd... Jeg har også både bipolar lidelse og epilepsi - bruker derfor Lamictal 550mg/døgn. Like fordømt har jeg kroniske muskelsmerter som Sarotex ikke funker på heller.

Det jeg har hørt at antiepileptika og noen gamle antidepressiva har effekt på og aktivt blir brukt mot er såkalte nervesmerter. Det NHD refererer til som perifer smerte. F.eks såkalt diabetisk nevropati, som gjerne rammer beina. Heldigvis kan man unngå å utvikle dette med god kontroll på blodsukkeret, men denne tilstanden er utrolig smertefull ifølge folk som har den. De rapporterer at f.eks. Tegretol har bra effekt på smertene. Et eldre og mye brukt antiepileptikum.

Skrevet

Jeg kjenner til at flere andre epilepsimedikamenter benyttes mot smerter, men har ikke hørt at lamictal er blant dem. Ville ha snakket med en smertelege hvis jeg var dem. Vet ikke hvor du bor, men i Oslo er det ukomplisert å få tilgang til svært kompetente smertespesialister som har full refusjonsordning og kort ventetid.

Skrevet

Jeg kjenner til at flere andre epilepsimedikamenter benyttes mot smerter, men har ikke hørt at lamictal er blant dem. Ville ha snakket med en smertelege hvis jeg var dem. Vet ikke hvor du bor, men i Oslo er det ukomplisert å få tilgang til svært kompetente smertespesialister som har full refusjonsordning og kort ventetid.

Jeg bor i Oslo men kjenner ikke til smertespesialister. Må jeg gå via fastlegen for å få henvisning til en slik spesialist?

Skrevet

Takk frosken, jeg skal se nærmere på linken i morgen.

Jeg tror det er en stor fordel å bli vurdert av smertespesialist når man har kroniske smerter. De velger ofte medikamenter som er mer virksomme - og har mindre bivirkninger - enn ikke-spesialistene.

Det er forøvrig flere av de medikamentene som brukes ved kroniske smerter som også kan ha en viss virkning i forhold til lavt stemningsleie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...