Gå til innhold

Oppfølging av lege

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Nå har jeg gått til psykolog i mange år. Det går helst på støttesamtaler noen

ganger i året nå. Det gir meg god trygghet. Nå tenker jeg litt på om det

er på tide å slippe taket på disse samtalene.

Jeg føler at jeg fremdeles trenger oppfølging, men kan fastlegen gi meg

den. Problemet er vel bare at de har så liten tid. Du får knapt nok si det

viktigste, så noe støttesamtale ser jeg ikke helt for meg.

Hvilke erfaringer sitter dere igjen med som kun har oppfølging av fastlegen? Fungerer det?

Gjest det går fint
Skrevet

Det fungerer fint. Sett opp jevnlige timer, og bestill dobbelttime. Da har du også den tryggheten at legen din virkelig kjenner deg.

Gjest Gikk fint for meg
Skrevet

Jeg sluttet på DPS og fikk oppfølging av fastlege en periode. Funket fint det.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg sluttet på DPS og fikk oppfølging av fastlege en periode. Funket fint det.

Fikk dere snakket slik som hos psykolog? Vi snakker om det som er

skjedd siden jeg var der sist, og tar opp det som har vært vanskelig.

Skrevet

Dette kan fungere fint, men legen må selvsagt forespørres om dette er noe han/hun ønsker å være behjelpelig med. Jeg har hatt slike samtaler med min fastlege i åresvis etter at vi ble enige om å forsøke dette og vi hadde en klar fordel i at denne legen har kjent meg i mange år og fullt meg i mangt og mye og i tillegg ønsket han å bistå meg på dette området.

Han setter meg opp på "siste time" de gangene vi møtes slik at det ikke er noen begrensninger i forhold til annet enn at han skal rekke et tog halvannen time senere ;) I tillegg har jeg hans private tlf.nr om det skulle være noe mer akutt utover disse fastsatte samtalene våre. Sa jeg at han er enestående :)

Gjest Gikk fint for meg
Skrevet

Fikk dere snakket slik som hos psykolog? Vi snakker om det som er

skjedd siden jeg var der sist, og tar opp det som har vært vanskelig.

Ja jeg fikk veldig god hjelp. Var ikke så veldig lange samtaler men i begynneldsen så fikk jeg time hver 14 dag så trappet vi ned etterhert. Jeg følte dette som en positiv overgang fra spesialistoppfølging til litt lettere type oppfølging i en prossess hvor jeg etterhert fikk mindre og mindre hjelpebehov. En slags flytende løsrivning fra hjelpeapparatet. Behovet mitt i denne overgangen var mest stabilitet og trygghet. Finne løsninger for å komme tilbake til et mer normalisert liv. Og så er det jo veldig ok senere hvis det er noe at du bare kan bestille time hos fastlegen i stedet for å få ny henvisning til spesialist og vente i kø for så å komme til en ukjent behandler.

Gjest bølger
Skrevet

Dette kan fungere fint, men legen må selvsagt forespørres om dette er noe han/hun ønsker å være behjelpelig med. Jeg har hatt slike samtaler med min fastlege i åresvis etter at vi ble enige om å forsøke dette og vi hadde en klar fordel i at denne legen har kjent meg i mange år og fullt meg i mangt og mye og i tillegg ønsket han å bistå meg på dette området.

Han setter meg opp på "siste time" de gangene vi møtes slik at det ikke er noen begrensninger i forhold til annet enn at han skal rekke et tog halvannen time senere ;) I tillegg har jeg hans private tlf.nr om det skulle være noe mer akutt utover disse fastsatte samtalene våre. Sa jeg at han er enestående :)

Ja han må være enestående. Det er ikke mange av dem lenger, der vi

kan ringe privatnummeret.

Gjest bølger
Skrevet

Ja jeg fikk veldig god hjelp. Var ikke så veldig lange samtaler men i begynneldsen så fikk jeg time hver 14 dag så trappet vi ned etterhert. Jeg følte dette som en positiv overgang fra spesialistoppfølging til litt lettere type oppfølging i en prossess hvor jeg etterhert fikk mindre og mindre hjelpebehov. En slags flytende løsrivning fra hjelpeapparatet. Behovet mitt i denne overgangen var mest stabilitet og trygghet. Finne løsninger for å komme tilbake til et mer normalisert liv. Og så er det jo veldig ok senere hvis det er noe at du bare kan bestille time hos fastlegen i stedet for å få ny henvisning til spesialist og vente i kø for så å komme til en ukjent behandler.

Å vente i kø for å komme til en ukjent behandler er nok noe av grunnen

til at jeg har vanskelig for å slippe taket på psykologen.

Nå kan jeg ringe og få time tidligere ved behov.

Gjest bølger
Skrevet

Det fungerer fint. Sett opp jevnlige timer, og bestill dobbelttime. Da har du også den tryggheten at legen din virkelig kjenner deg.

Det er nok ikke så dumt med dobbeltime.

Skrevet

Dette synes jeg du skal diskutere med psykologen. Hvis det kun er snakk om noen få samtaler i året og psykologen har kapasitet, så synes jeg du skal fortsette med det inntil du ikke selv tenker at du fortsatt trenger oppfølgning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...