Gå til innhold

Økt skatt for pensjonister med gode pensjoner

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er jo allerde opparbeidete rettigheter det er snakk om. Pensjonistene det gjelder har jo selv i et langt yrkesliv betalt hver måned for tilleggspensjon.

Tidligpensjonsordningene er en misbrukt rettighet. Nesten ingen som ordningene var tiltenkt har gått av med tidligpensjon (folk med tungt arbeid). Ordningen har blitt brukt av priviligerte grupper.

Skattesatsene er ikke en rettighet. Minstepensjonister og de med pensjoner under 320 000 får skattelette. De med pensjoner på 4-5-6 og 700 000 får skatteskjerping. Dette er dessuten den guppen som har arbeidet minst for pensjonen sin. I tillegg blir de sannsynligvis blir stygg-gamle, og det er jo dyrt.

Gjest ikke enig i alt

Tidligpensjonsordningene er en misbrukt rettighet. Nesten ingen som ordningene var tiltenkt har gått av med tidligpensjon (folk med tungt arbeid). Ordningen har blitt brukt av priviligerte grupper.

Skattesatsene er ikke en rettighet. Minstepensjonister og de med pensjoner under 320 000 får skattelette. De med pensjoner på 4-5-6 og 700 000 får skatteskjerping. Dette er dessuten den guppen som har arbeidet minst for pensjonen sin. I tillegg blir de sannsynligvis blir stygg-gamle, og det er jo dyrt.

Men det er vel slik at de med høyest pensjon normalt sett er de som har betalt ekstra hele livet for å slippe å ende som fattige pensjonister. Det har i hvertfall jeg gjort i mine foreløpige 30 år som yrkesaktiv. Da blir det jo litt feil at disse "straffes" med høyere skatt enn de som ikke har investert i tilleggspensjon.

Nå kjenner jeg veldig mange AFP ere som har gått av ved 62 års alder grunnet at de er utslitte og har dårlig helse. Men kjenner ikke til statistikken.

Men det er vel slik at de med høyest pensjon normalt sett er de som har betalt ekstra hele livet for å slippe å ende som fattige pensjonister. Det har i hvertfall jeg gjort i mine foreløpige 30 år som yrkesaktiv. Da blir det jo litt feil at disse "straffes" med høyere skatt enn de som ikke har investert i tilleggspensjon.

Nå kjenner jeg veldig mange AFP ere som har gått av ved 62 års alder grunnet at de er utslitte og har dårlig helse. Men kjenner ikke til statistikken.

At skattetrykket på oppspart tilleggspensjon, altså pensjon som er kjøpt og betalt, ikke bør være for stort er jeg enig i. Det blir en form for dobbeltbeskatning.

Ellers virker det å være slik at alle som går over i pensjonistenes rekker, uavhengig av yrkeskarriere, mener at de har "slitt" seg gjennom arbeidslivet. Interessant.

Gjest ikke enig i alt

At skattetrykket på oppspart tilleggspensjon, altså pensjon som er kjøpt og betalt, ikke bør være for stort er jeg enig i. Det blir en form for dobbeltbeskatning.

Ellers virker det å være slik at alle som går over i pensjonistenes rekker, uavhengig av yrkeskarriere, mener at de har "slitt" seg gjennom arbeidslivet. Interessant.

Ja det er vel mange måter å slite på. Når jeg tenker utslitte AFP ere tenker jeg folk som har helseskader/slitasje grunnet stor belastning gjennom et langt liv. Men er selvfølgelig mange som slutter ved 62 år fordi de har lyst og råd til det. Men er nok dessverre fremdeles noen som blir presset ut av arbeidslivet.

Annonse

Synes for øvrig det er interessant at folk som har 450 000 i pensjon kaller det et ran når de får en skatteskjerpelse på 3000 kroner.

Jeg har reist meg på bussen for gamlinger for siste gang!

Gjest Frk Rosenkranz

Jeg syns det er urettferdig at folk som har slitt et helt liv skal straffes for det! Kan de ikke få nyte godene da?

Minstepensjonistene syns jeg skulle sluppet skatt i det hele tatt, men da skal ikke de som er så heldige å tjene litt mer straffes.

Jeg syns skattesystemet i Norge er helt bak mål.

Joda, de som tjener lite bør skatte lite og de som tjener mer bør skatte mer, men til en viss grad.

Og formue du alt har spart opp skal du vel ikke straffes for? Og bolig osv....

Staten tjener nok penger som det er fra oljen og alle de horrible avgiftene de tar inn!

Tjen penger på de stakkars røykerne, øk gjerne avgiftene der!

Synes for øvrig det er interessant at folk som har 450 000 i pensjon kaller det et ran når de får en skatteskjerpelse på 3000 kroner.

Jeg har reist meg på bussen for gamlinger for siste gang!

Ingen er så selvtilfredse og selvsentrerte som dagens 65 åringer. Det er ikke rart av vi som er avkom blir noe indisponerte.

Jeg syns det er urettferdig at folk som har slitt et helt liv skal straffes for det! Kan de ikke få nyte godene da?

Minstepensjonistene syns jeg skulle sluppet skatt i det hele tatt, men da skal ikke de som er så heldige å tjene litt mer straffes.

Jeg syns skattesystemet i Norge er helt bak mål.

Joda, de som tjener lite bør skatte lite og de som tjener mer bør skatte mer, men til en viss grad.

Og formue du alt har spart opp skal du vel ikke straffes for? Og bolig osv....

Staten tjener nok penger som det er fra oljen og alle de horrible avgiftene de tar inn!

Tjen penger på de stakkars røykerne, øk gjerne avgiftene der!

Nå betaler ingen minstepensjonister skatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...