Gå til innhold

"Konsentrasjonsvansker"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg heter SMIR.

Jeg har fått konstatert at jeg har "konsentrasjonsvansker" som også vil vise seg utenfor test-situasjon. De sa at det var snakk om "under normalen", når det gjaldt mine evner på dette området.

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med dette. Er det poeng i å fortsette å studere? Jeg har i årevis slitt med konsentrasjonen, men har skyldt på manglende energi, altså noe som jeg kan komme over. Nå har jeg altså fått konstatert at jeg har konsenstrasjonsvansker, som en del av min kognitive profil.

Jeg har veldig lyst til å fortsette med studiene, og har også god nok intelligens til å forstå temaene - problemet er som sagt arbeidskapasiteten, for sliter man med konsentrasjonen bruker man selvsagt lengre tid, og da får man ikke gjort like mye.

Denne testen ble tatt for noen år siden, men det er først nå jeg har etterspurt resultatene av den...

Så jeg lurer på hva jeg skal gjøre.

Er noe med økonomien også... fortsetter jeg å studere i mitt lusetempo tar det lang tid før jeg kommer i arbeid, og hele den tiden vil jeg forbli "minstepensjonist". Begynner jeg å satse på en enkel jobb innen f.eks. dagligvare, vil jeg kanskje etterhvert klare å skaffe min egen inntekt, og det er jo betydelig mer enn hva jeg mottar fra NAV nå.

Men er skrekkelig surt å måtte slutte også... selv om konsentrasjonsvanskene er manifeste, kan de ikke kanskje gå over? Hvem er det egentlig som vet dette?

Gjest hei på deg smir
Skrevet

Jeg synes ikke du helt skal gi opp studiene ennå. Dette med konsentrasjon tror jeg er noe som går litt opp og ned når en sliter psykisk. Det er nok ikke en fullstendig statisk ting, til tross for hva de testet deg til. Hadde en målt den kognitive kapasiteten min akkurat nå, så vet jeg at jeg ville skårt dårlig. Likevel klarte jeg å få en A på min siste eksamen. Poenget mitt er at du har mye å gå på, har et godt hode. Du vil klare deg godt nok tror jeg. Du har mye å kompensere med. Husk at det er mange med psykiske lidelser som klarer seg bra i yrker som krever kognitiv kapasitet og konsentrasjon.

Men det beste hadde nok være om du kunne tattt noen fag på deltid, og samtidig hatt en jobb ved siden av, for eksempel i en butikk. Hvorfor dagligvare forresten? Hadde det ikke vært bedre med jobb på f. eks. Elkjøp(e.l.), selge datautstyr og slikt? Eller noe i den duren? Det er jo så mye du har kunnskaper om.

Skrevet

Såvidt jeg har forstått, så er det ikke uvanlig at psykoselidelser kan virke forstyrrende på evnen til å fokusere. Det snakkes etter min oppfatning for lite om de kognitive vanskene som en del psykiske lidelser ser ut til å kunne innebære. Synes allikevel at du skal tenke deg nøye om før du evt. slutter å studere. Kanskje kunne det heller vært en ide å endret litt på studieplanen din og valgt noe som var litt mer direkte yrkesrelatert enn det studiet du nå går på ?

Gjest Lykke til videre!
Skrevet

Jeg vet ikke om konsentrasjonsvanskene kan gå over. Men mine ble mye bedre når jeg sluttet å jobbe. Jeg prøvde og prøvde å fungere helt til jeg møtte veggen. Og stresset og presset gjorde meg bare værre. Så endte som ufør i godt voksen alder. Men jeg har gradvis blitt bedre og livet mitt fungerer mye bedre. På det værste kunne jeg ikke følge en vanlig samtale og ble utslitt av veldig lite. Nå fungerer jeg sosialt igjen med å få med meg hva som blir sagt. TV, radio og bøker nytter ikke men jeg fungerer i hverdagen.

Tror vel ikke at du er så dårlig som jeg var men vil bare formidle at press ikke alltid er positivt ved en slik svekkelse, Hvis du greier å studere videre er det flott men husk på at du må utdanne deg til en jobb du skal fungere i i mange år fremover, Da med tanke på at du ikke legger opp til noe som er for ressurskrevende i forhold til kapasiteten din.

Hvis du ønsker å prøve deg i arbeidslivet nå så hør med NAV om muligheten til evt å komme tilbake i den ordningen du har nå hvis du heller vil studere videre. Finnes sikkert helt ok jobber du kan prøve deg i. Fordelen med en jobb er at du er der, gjør jobben og går igjen. Da har du det ikke hengende over deg hele tiden med alt du burde ha gjort.

Skrevet

Såvidt jeg har forstått, så er det ikke uvanlig at psykoselidelser kan virke forstyrrende på evnen til å fokusere. Det snakkes etter min oppfatning for lite om de kognitive vanskene som en del psykiske lidelser ser ut til å kunne innebære. Synes allikevel at du skal tenke deg nøye om før du evt. slutter å studere. Kanskje kunne det heller vært en ide å endret litt på studieplanen din og valgt noe som var litt mer direkte yrkesrelatert enn det studiet du nå går på ?

Er uaktuelt å bytte studie, da... enten så fullfører jeg, eller så slutter jeg. Vil ikke begynne på noe nytt. Det får jeg neppe lov til av NAV, heller.

Men som du sier har det sikkert noe med psykoselidelsen min å gjøre ja. Har jo lest om mange her inne som sliter med konsentrasjonen, i større grad enn meg. Det har NHD snakket endel om også.

Jeg får tenke på det, se hvordan det går dette semesteret...

Skrevet

Du har fått gode svar av de andre. Vil bare spørre om du tror du vil trives med å jobbe i en dagligvareforetning? Er det ikke du som har problemer med å være i en butikk pga at du tror andre snakker om deg? Det vil bli enda verre om du jobber der og er i fokus hele tiden for mange mennesker flere timer i strekk. Tror muligens en annen type jobb vil passe deg bedre.

Skrevet

Er uaktuelt å bytte studie, da... enten så fullfører jeg, eller så slutter jeg. Vil ikke begynne på noe nytt. Det får jeg neppe lov til av NAV, heller.

Men som du sier har det sikkert noe med psykoselidelsen min å gjøre ja. Har jo lest om mange her inne som sliter med konsentrasjonen, i større grad enn meg. Det har NHD snakket endel om også.

Jeg får tenke på det, se hvordan det går dette semesteret...

Hvorfor ikke bare fullføre studiene....

Skrevet

Du har fått gode svar av de andre. Vil bare spørre om du tror du vil trives med å jobbe i en dagligvareforetning? Er det ikke du som har problemer med å være i en butikk pga at du tror andre snakker om deg? Det vil bli enda verre om du jobber der og er i fokus hele tiden for mange mennesker flere timer i strekk. Tror muligens en annen type jobb vil passe deg bedre.

Eller kanskje vil det hjelpe? Jeg hadde litt telefonskrekk før jeg begynte å jobbe på et sentralbord. Det gikk fort over :-)

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Hvis du ble testet for mange år siden og lå under normalen, hvorfor har ikke lege/behandler fortalt deg dette? Hvorfor har du ikke spurt? Var sikkert en grunn til at du ble utredet i utgangspunktet?

Det går an å trene opp.Nevropsykologer er spesialister innen dette, tar tester tilpasset dine problemområder og kan si mye om hvor og hva de tenker er best for det. Det finnes både poliklinisk, og klinikker.

MT og eeg kan også tas for å utelukke skader i hjernen.

Spørs jo hvor du bor, vet at det polikliniske tilbudet er lite. Men det finnes jo ventelister som regel.

Klinikkene kalles ofte hukommelsesklinikker - mange er der for slag/demens, men man kan også komme dit av andre grunner. Man utredes grundig og lærer teknikker og hvordan man kan trene seg opp. Hukommelse og konsentrasjon henger ofte sammen.

Noen mener også at man kan få bedre konsentrasjon av vitamin- og mineraltilskudd og omega (er så mange typer omega, vet ikke hva som anses som best.

Forstår at du vil studere, du har jo kommet langt slik jeg har forstått det? Men samtidig er det viktig å tenke på kapasiteten din og selvfølelsen. Mister du motet og blir dårligere av hele tiden bli minnet på konsentrasjonsproblemene er kanskje en jobb lettere. Kanskje gi deg mer mestringsfølelse, forhåpentligvis vil du trives, og mer penger enn du får fra nav.

Behandler er kanskje den riktigste/viktigste å snakke med før du tar noen avgjørelse. H#n kjenner deg sikkert godt.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1286545786' post='4449319]

Hvis du ble testet for mange år siden og lå under normalen, hvorfor har ikke lege/behandler fortalt deg dette? Hvorfor har du ikke spurt? Var sikkert en grunn til at du ble utredet i utgangspunktet?

Det går an å trene opp.Nevropsykologer er spesialister innen dette, tar tester tilpasset dine problemområder og kan si mye om hvor og hva de tenker er best for det. Det finnes både poliklinisk, og klinikker.

MT og eeg kan også tas for å utelukke skader i hjernen.

Spørs jo hvor du bor, vet at det polikliniske tilbudet er lite. Men det finnes jo ventelister som regel.

Klinikkene kalles ofte hukommelsesklinikker - mange er der for slag/demens, men man kan også komme dit av andre grunner. Man utredes grundig og lærer teknikker og hvordan man kan trene seg opp. Hukommelse og konsentrasjon henger ofte sammen.

Noen mener også at man kan få bedre konsentrasjon av vitamin- og mineraltilskudd og omega (er så mange typer omega, vet ikke hva som anses som best.

Forstår at du vil studere, du har jo kommet langt slik jeg har forstått det? Men samtidig er det viktig å tenke på kapasiteten din og selvfølelsen. Mister du motet og blir dårligere av hele tiden bli minnet på konsentrasjonsproblemene er kanskje en jobb lettere. Kanskje gi deg mer mestringsfølelse, forhåpentligvis vil du trives, og mer penger enn du får fra nav.

Behandler er kanskje den riktigste/viktigste å snakke med før du tar noen avgjørelse. H#n kjenner deg sikkert godt.

MR, ikke MT

Der ser du min konsentrasjon ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...