Gå til innhold

Forventer de driks?

Gjest lenge til neste gang

Anbefalte innlegg

Gjest lenge til neste gang

Er det vanlig at alle gir 10 prosent i driks på resturant?

Jeg og en veninne spiste middag for til sammen 703 kr. her en dag. Vi betalte med kort siden ingen av oss hadde nok kontanter. Følte egentlig at jeg ikke hadde råd til å spise ute og skulle jeg gi en del driks i tillegg så ville jeg jo blitt enda nærmere blakk.

Vi ble enige om at vi kun gaa 710 kr. Ingen av oss følte for å gi noe mer da serveringsdama virket litt sur.

Når vi skulle betale sto serveringsdama og stirret veldig på hvor mye min veninne skrev på beløp. Når kvitteringen kom bare kastet hun kvitteringen på bordet. Hun sa ikke hade eller noe.

Vi bestemte oss for at vi ikke skulle dra dit mer selv om maten var god.

Har de grunn til å bli sure om de ikke får så mye driks de håper?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354231-forventer-de-driks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

15

• Dorthe

9

• Holmes

5

• cathlin

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Er det noe feil med mat eller personalet er lite serviceminded, blir det ingen driks fra meg. Er jeg normalt fornøyd, gir jeg etter humør, plusser på litt, fra 703 ville jeg nok gitt 720. Er jeg VELDIG fornøyd, særlig hvis kelner eller andre har gitt meg en god stund og utvist ekstra god service, så plusser jeg på mer. Her hadde jeg nok da gitt en femitlapp i tillegg. Men så har ikke jeg penger så jeg bare kan flagre rundt meg med driks heller da!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354231-forventer-de-driks/#findComment-3037980
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

''Mener du det? Hvis maten er lite god og servicen er under pari? jeg blander meg i tråden, og spiser veldig sjeldent ute.''

Nei, hvis servicen er elendig og maten ikke er god, er det helt greit å gi 7 kroner i driks.

Jeg vet at serveringspersonell i Norge ikke lever av driks, men det er likevel forventet på restauranter.

Selv skiller jeg mellom lunsj og middag. Spiser jeg en lunsj f.eks. på Fridays, gir jeg ikke driks. Da drar jeg kortet og taster inn det eksakte beløpet (det er langt bedre enn f.eks. å runde opp fra 127 til 130 kroner - for disse 3 kronene betyr at du faktisk tenker på driksen, og da ser 3 kroner frekt ut).

Jeg og en kompis har noen sushikvelder med jevne mellomrom, og det er noe annet. Da sitter vi der i noen timer og spiser og drikker. Vi gir alltid tips. Stort sett runder vi bare opp til neste hundrelapp, men hvis det eksakte beløpet f.eks. er 20 kroner under neste hundrelapp, legger vi på mer enn disse 20 kronene.

Egentlig er hele konseptet med driks latterlig, men man må bare rette seg etter hvordan det er.

Han her har et poeng.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354231-forventer-de-driks/#findComment-3037997
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg er nok litt gjerrigere enn SDD så jeg hadde antagelig gitt 750 kr. Men nå spiser jeg sjelden middag ute da, men ofte lunsj, og da spiser og drikker jeg stort sett rundt hundrelappen og da blir det ikke 50 kr i driks.

For min del har det kanskje litt å gjøre med at vi har et par utvalgte steder hvor vi spiser, og der vil vi ikke virke smålige. ;) Dessuten er servicen alltid god.

Men jeg liker ikke tipsgreia. Spesielt ikke hvis jeg tar meg en lunsj. Det er da en kjapp nå-er-jeg-sulten-greie, og f.eks. på Fridays, hvor jeg har tatt noen lunsjer i sommer, koster lunsjmenyen 99 kroner. Så skal de faen meg ha nesten 40 kroner for et glass med brus. Jeg synes da det er drøyt å gi så mye som et øre mer i tips, uansett hvor snasen svensken som serverer meg er, og jeg drar kortet og taster inn eksakt beløp.

Jeg synes det er noe annet når vi en sjelden gang tar en helkveld med øl og mat og måltidet ikke kun er vomfyll.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354231-forventer-de-driks/#findComment-3038008
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Jeg synes det er bedre å tipse ordentlig enn å gi så knapt. Å gi kun et par kroner på en regning på mange hundre kan bli oppfattet som en hån.

Jeg pleier å gi 5-10% i tips, mer om jeg er veldig fornøyd.

Synes uansett kelneren du nevner taklet det uprofesjonelt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354231-forventer-de-driks/#findComment-3038013
Del på andre sider

For min del har det kanskje litt å gjøre med at vi har et par utvalgte steder hvor vi spiser, og der vil vi ikke virke smålige. ;) Dessuten er servicen alltid god.

Men jeg liker ikke tipsgreia. Spesielt ikke hvis jeg tar meg en lunsj. Det er da en kjapp nå-er-jeg-sulten-greie, og f.eks. på Fridays, hvor jeg har tatt noen lunsjer i sommer, koster lunsjmenyen 99 kroner. Så skal de faen meg ha nesten 40 kroner for et glass med brus. Jeg synes da det er drøyt å gi så mye som et øre mer i tips, uansett hvor snasen svensken som serverer meg er, og jeg drar kortet og taster inn eksakt beløp.

Jeg synes det er noe annet når vi en sjelden gang tar en helkveld med øl og mat og måltidet ikke kun er vomfyll.

Jeg er ofte på de samme stedene hele tiden så det er greit å holde seg inne med servitørene. Det stedet jeg er mest, får jeg ikke lov å betale driks mer og får alltid skikkelig service.

Jeg ser hvor dårlig service jeg får i byen hvor de synes jeg er et mas, de får ikke driks i det hele tatt så jeg holder meg inne med de som er hyggelige her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354231-forventer-de-driks/#findComment-3038014
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg er ofte på de samme stedene hele tiden så det er greit å holde seg inne med servitørene. Det stedet jeg er mest, får jeg ikke lov å betale driks mer og får alltid skikkelig service.

Jeg ser hvor dårlig service jeg får i byen hvor de synes jeg er et mas, de får ikke driks i det hele tatt så jeg holder meg inne med de som er hyggelige her.

Enig her. Så utgangspunktet mitt er: Er servicen god - rundt 10 %.

Er servicen elendig - ingenting, eller veldig lite.

Lunsj - ingenting (rett og slett fordi det kun er et kjapt måltid fordi jeg er sulten, og ikke en bedre middag i godt lag). Litt som McDonalds, og der tipser man jo ikke.

Jeg synes det er enklere i utlandet, f.eks. i Thailand. Der er egentlig ikke tips vanlig, og 20 baht er malen på normalt prisa steder. Eventuelt runder man opp.

I Norge synes jeg folk virker litt bortskjemte, så kelnere av typen hovedinnleggsforfatteren beskriver, er ikke ukjente for meg heller.

Men i Norge tjener faktisk en kelner like mye som andre ufaglærte, så de får trekke inn geipen og gjøre jobben sin for lønna de får utbetalt. De tjener ikke noe mindre enn mange andre, og de fleste andre får ikke tips for å gjøre jobben sin. Tvert imot blir det jo medieoppslag og korrupsjonsdiskusjoner så fort de tar imot et jævla teppe. ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354231-forventer-de-driks/#findComment-3038021
Del på andre sider

Enig her. Så utgangspunktet mitt er: Er servicen god - rundt 10 %.

Er servicen elendig - ingenting, eller veldig lite.

Lunsj - ingenting (rett og slett fordi det kun er et kjapt måltid fordi jeg er sulten, og ikke en bedre middag i godt lag). Litt som McDonalds, og der tipser man jo ikke.

Jeg synes det er enklere i utlandet, f.eks. i Thailand. Der er egentlig ikke tips vanlig, og 20 baht er malen på normalt prisa steder. Eventuelt runder man opp.

I Norge synes jeg folk virker litt bortskjemte, så kelnere av typen hovedinnleggsforfatteren beskriver, er ikke ukjente for meg heller.

Men i Norge tjener faktisk en kelner like mye som andre ufaglærte, så de får trekke inn geipen og gjøre jobben sin for lønna de får utbetalt. De tjener ikke noe mindre enn mange andre, og de fleste andre får ikke tips for å gjøre jobben sin. Tvert imot blir det jo medieoppslag og korrupsjonsdiskusjoner så fort de tar imot et jævla teppe. ;)

Ingen som får tips av meg hvis det er selvbetjening altså. Kanskje hvis de bærer maten og kaffen bort til bordet. Jeg har vært med på at personale lar meg trille fram og tilbake tre ganger uten å løfte på øyenbrynet altså.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354231-forventer-de-driks/#findComment-3038023
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Ingen som får tips av meg hvis det er selvbetjening altså. Kanskje hvis de bærer maten og kaffen bort til bordet. Jeg har vært med på at personale lar meg trille fram og tilbake tre ganger uten å løfte på øyenbrynet altså.

Da burde du vurdere å trekke fra 10 %. ;)

Jeg synes hele greia er litt urettferdig. Det er mange som tjener like lite som kelnere, men de gjør jobben sin likevel.

Likevel blir det til at man følger saueflokken, og gir man ikke tips - f.eks. ute på en bedre restaurant en kveld - så ser man på kelneren at hun ikke er fornøyd, og du blir nok gjenstand for kritikk på bakrommet.

Når det er sagt: Når man er ute og spiser og tar noen øl en kveld, utgjør 10 % lite av helheten.

Synes for øvrig ofte det går opp i opp. Ofte glemmer de en øl eller tre på regninga hvis man drikker mer enn den ene - og det gjør man jo, og på steder hvor vi har spist noen ganger, ofte sushi, har vi også blitt påspander en flaske sake og den slags.

Men sånne feil gjør de ikke på drevne McDonalds-restauranter av typen Fridays og Big Horn, og servicen er ofte preget av samlebåndseffekten. Jeg synes ikke de fortjener tips - selv om de smiler aldri så mye når du endelig får kontakt med noen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354231-forventer-de-driks/#findComment-3038027
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Det verste jeg har opplevd var forresten på Lekteren på Aker Brygge. Jeg hadde bare gjort noen ærend i byen, og ville ta meg en iskald øl før jeg dro hjem en varm sommerdag. Regninga for den ene ølen kom - jeg mener det var 64 kroner for 0.4 den gang, og den frekke faenen av en svenske spurte om det var greit at han rundet opp til 70 kroner.

Her svarte jeg naturligvis nei av prinsipp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354231-forventer-de-driks/#findComment-3038028
Del på andre sider

Det verste jeg har opplevd var forresten på Lekteren på Aker Brygge. Jeg hadde bare gjort noen ærend i byen, og ville ta meg en iskald øl før jeg dro hjem en varm sommerdag. Regninga for den ene ølen kom - jeg mener det var 64 kroner for 0.4 den gang, og den frekke faenen av en svenske spurte om det var greit at han rundet opp til 70 kroner.

Her svarte jeg naturligvis nei av prinsipp.

Og så har du jo de som bare beholder vekslepengene hvis man betaler cash. Innmari irriterende det også. Da skal jeg ha igjen hver krone.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354231-forventer-de-driks/#findComment-3038030
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...