Gå til innhold

Forventer de driks?

Gjest lenge til neste gang

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

Og så har du jo de som bare beholder vekslepengene hvis man betaler cash. Innmari irriterende det også. Da skal jeg ha igjen hver krone.

Hehe, ja. De tar seg noen syltynne friheter. Men når sånt skjer våkner prinsippa i meg om det så er snakk om en krone. :)

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

15

• Dorthe

9

• Holmes

5

• cathlin

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Ja de forventer nok litt tips på den summen du nevner der. Dersom jeg hadde hatt en helt grei opplevelse i ditt tilfelle hadde jeg rundet til 750,-, dersom jeg hadde vært kjempefornøyd hadde jeg rundet til 770,-. Jeg går skjeldent over 10%. De to gangene jeg har vært skikkelig misfornøyd har jeg ikke tipset, men meddelt servitøren hvorfor jeg har betalt AKKURAT det regningen pålyder.

Lunsj runder jeg opp til nærmeste fem eller ti, alt ettersom.

Ja de forventer nok litt tips på den summen du nevner der. Dersom jeg hadde hatt en helt grei opplevelse i ditt tilfelle hadde jeg rundet til 750,-, dersom jeg hadde vært kjempefornøyd hadde jeg rundet til 770,-. Jeg går skjeldent over 10%. De to gangene jeg har vært skikkelig misfornøyd har jeg ikke tipset, men meddelt servitøren hvorfor jeg har betalt AKKURAT det regningen pålyder.

Lunsj runder jeg opp til nærmeste fem eller ti, alt ettersom.

Å gi mellom 5 og 10 kroner regner jeg ikke som driks, men en fornærmelse. Enten gir jeg 5-10%, eller så betaler jeg nøyaktig pålydende.

Å gi mellom 5 og 10 kroner regner jeg ikke som driks, men en fornærmelse. Enten gir jeg 5-10%, eller så betaler jeg nøyaktig pålydende.

Svarer du uten å ha tenkt på det nå kanskje? ;-)

Summen for en lunsjrett betyr som regel at det å runde opp innebærer tips på mellom 5 og 10 %.Chiabatta med ett-eller-annet og kaffe som gjerne blir 114 foreksempel runder jeg opp til 120,-, du mener det er en fornærmelse å ikke gi 125 altså? ;-)

Gjest verinoca

Jeg synes driks i Norge er noe tull. Det er ikke slik her som f.eks i USA der driksen er en del av lønna, her får de lønn av arbeidsgiver under ordnede forhold.

Det hender jeg tipser likevel, men synes ikke folk skal forvente å få ekstra betalt for jobben de er ansatt til å gjøre.

Annonse

Gjest skikk og bruk

Mener du det? Hvis maten er lite god og servicen er under pari? jeg blander meg i tråden, og spiser veldig sjeldent ute.

I så tilfelle ville jeg ikke gitt driks.

Men selvfølgelig, hvis maten var elendig og servicen enda værre kan du jo gi slike smuler i driks, nettopp fordi det blir oppfattet som hån. Et tydelig tegn på at man ikke er fornøyd.

Svarer du uten å ha tenkt på det nå kanskje? ;-)

Summen for en lunsjrett betyr som regel at det å runde opp innebærer tips på mellom 5 og 10 %.Chiabatta med ett-eller-annet og kaffe som gjerne blir 114 foreksempel runder jeg opp til 120,-, du mener det er en fornærmelse å ikke gi 125 altså? ;-)

Hehe, ja. Jeg leste ikke nøye nok. Sorry.

Men jeg gir aldri driks når jeg spiser lunsj til rundt hundrelappen. Det forbeholder jeg middagsspising:)

Men jeg gir aldri driks når jeg spiser lunsj til rundt hundrelappen. Det forbeholder jeg middagsspising:)

Ville du ikke betalt driks på en pizzarestaurant hvor pizzaen kostet rundt 100lappen hvis det var ved 14/15 tida. Det gjør jeg faktisk.

Ville du ikke betalt driks på en pizzarestaurant hvor pizzaen kostet rundt 100lappen hvis det var ved 14/15 tida. Det gjør jeg faktisk.

Nei, det gjør jeg ikke. Hvis ikke servicen er utrolig bra, eller servitrisen er fantastisk vakker da. Jeg gidder ikke gi ekstra penger for lunsj bare fordi de klarer å bære pizzaen bort til bordet mitt.

ShitDiddelyDo

Det gjør ikke jeg.

Kanskje det er en mannfolkgreie det der, men som skrevet under skiller jeg mellom lunsj og middag. Jeg tipser ikke lunsj i Norge. Dessuten synes jeg du tipser nok hvis du f.eks. drikker brus. Her betaler du gjerne nærmere 40 kroner for en halvliter med noe som består av 80 % isbiter og en dært Pepsi - noe som også er grunn til ikke å tipse.

Jeg ser ingen grunn til å tipse på steder som ikke har skikkelig Cola. :)

Ei heller ser jeg noen grunn til å bestille Pizza fra steder som ikke har ordentlig Cola. F.eks. Dolly Dimples. Jeg betaler rett og slett ikke for Pepsi. Peppes har også blitt ille her. På sidene deres har de byttet ut Cola med Pepsi, og ringer du og sier Cola sier de "er Pepsi greit?", noe jeg må si i klartekst at det ikke er, og da får jeg Cola.

Men de tjener mer på å selge Pepsi enn Cola.

Nok en grunn til ikke å tipse pizzabudet når kjeden forsøker å prakke på deg sånn dritt. :)

Fort gjort :) Syns det er greit å runde opp på de tre- fire stedene jeg er ofte, men kjenner på at jeg egentlig tenker at de har betalt gjennom lønna si på steder jeg ikke har noe forhold til. Jeg ender som regel opp med å runde opp likevel - det føles mer riktig pussig nok..

Det gjør ikke jeg.

Kanskje det er en mannfolkgreie det der, men som skrevet under skiller jeg mellom lunsj og middag. Jeg tipser ikke lunsj i Norge. Dessuten synes jeg du tipser nok hvis du f.eks. drikker brus. Her betaler du gjerne nærmere 40 kroner for en halvliter med noe som består av 80 % isbiter og en dært Pepsi - noe som også er grunn til ikke å tipse.

Ei heller ser jeg noen grunn til å bestille Pizza fra steder som ikke har ordentlig Cola. F.eks. Dolly Dimples. Jeg betaler rett og slett ikke for Pepsi. Peppes har også blitt ille her. På sidene deres har de byttet ut Cola med Pepsi, og ringer du og sier Cola sier de "er Pepsi greit?", noe jeg må si i klartekst at det ikke er, og da får jeg Cola.

Nok en grunn til ikke å tipse pizzabudet når kjeden forsøker å prakke på deg sånn dritt. :)

Endelig en som er enig med meg. Pepsi er ikke brus.

Jeg lærte av en venn å svare følgende hvis sjappa spør om Pepsi er ok. Da skal du si: "Er monopolpenger ok?"

Annonse

Nei, det gjør jeg ikke. Hvis ikke servicen er utrolig bra, eller servitrisen er fantastisk vakker da. Jeg gidder ikke gi ekstra penger for lunsj bare fordi de klarer å bære pizzaen bort til bordet mitt.

De har jo laget den også da. Og den er aldeles nydelig. Byens beste etter min mening ;o)

Det gjør ikke jeg.

28 kr koster Cola i glassflaske der jeg spiser :o)

Det gjør ikke jeg.

''Nok en grunn til ikke å tipse pizzabudet når kjeden forsøker å prakke på deg sånn dritt. :)'' Så pizzabudet skal straffes for kjedens surr da? :)

ShitDiddelyDo

''Nok en grunn til ikke å tipse pizzabudet når kjeden forsøker å prakke på deg sånn dritt. :)'' Så pizzabudet skal straffes for kjedens surr da? :)

Jepp. På samme måte er det konduktøren som får pes når toget står, selv om det sannsynligvis ikke er konduktøren som personlig har løpt rundt og revet ned signalanleggene. :)

Neida. Jeg er snill med konduktørene. Men jeg tipser ikke pizzabudene. De har også normal timeslønn for den typen yrker, og med kort er det der veldig enkelt: Tast inn eksakt beløp. :)

Men som Holmes også er inne på: Hvis det er den reima og hun smiler pent, vanker det nok en tier. :)

Jepp. På samme måte er det konduktøren som får pes når toget står, selv om det sannsynligvis ikke er konduktøren som personlig har løpt rundt og revet ned signalanleggene. :)

Neida. Jeg er snill med konduktørene. Men jeg tipser ikke pizzabudene. De har også normal timeslønn for den typen yrker, og med kort er det der veldig enkelt: Tast inn eksakt beløp. :)

Men som Holmes også er inne på: Hvis det er den reima og hun smiler pent, vanker det nok en tier. :)

''Men som Holmes også er inne på: Hvis det er den reima og hun smiler pent, vanker det nok en tier. :)'' Haha, jeg runder også opp om det er en skikkelig dude! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...