Gå til innhold

Forventer de driks?

Gjest lenge til neste gang

Anbefalte innlegg

I så tilfelle ville jeg ikke gitt driks.

Men selvfølgelig, hvis maten var elendig og servicen enda værre kan du jo gi slike smuler i driks, nettopp fordi det blir oppfattet som hån. Et tydelig tegn på at man ikke er fornøyd.

''hvis maten var elendig og servicen enda værre kan du jo gi slike smuler i driks, nettopp fordi det blir oppfattet som hån. Et tydelig tegn på at man ikke er fornøyd'' Men et utydelig utsagn på _hva_du reagerer på. Hvorfor ikke si fra? Så vet de hva de bør forbedre? :)

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

15

• Dorthe

9

• Holmes

5

• cathlin

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes driks i Norge er noe tull. Det er ikke slik her som f.eks i USA der driksen er en del av lønna, her får de lønn av arbeidsgiver under ordnede forhold.

Det hender jeg tipser likevel, men synes ikke folk skal forvente å få ekstra betalt for jobben de er ansatt til å gjøre.

Enig i at det er noe tull. Jeg ville heller gitt tips til de som vasker, tømmer søpla, hjemmehjelper og sykepleiere. Ikke svenske servitører og baristaer.

Jeg syns det er noe tull når man står i en bar for å bestille drikke og betaler med kort, først må taste inn totalbeløpet.

Men jeg gjør vel som de fleste at jeg gir ca 10% tips når jeg blir servert, (spiser sjeldent ute) og av og til en krone eller to til baristaer, men prøver å slutte med det, og gir heller litt til noen tiggere.

Gjest verinoca

Enig i at det er noe tull. Jeg ville heller gitt tips til de som vasker, tømmer søpla, hjemmehjelper og sykepleiere. Ikke svenske servitører og baristaer.

Jeg syns det er noe tull når man står i en bar for å bestille drikke og betaler med kort, først må taste inn totalbeløpet.

Men jeg gjør vel som de fleste at jeg gir ca 10% tips når jeg blir servert, (spiser sjeldent ute) og av og til en krone eller to til baristaer, men prøver å slutte med det, og gir heller litt til noen tiggere.

''Jeg ville heller gitt tips til de som vasker, tømmer søpla, hjemmehjelper og sykepleiere''

Så hjertens enig. Har sånn respekt og takknemlighet for dem som fyller slike yrker.

Annonse

ShitDiddelyDo

Da har du ikke smakt den tropiske lightbrusen fra rema. Den har en X på seg. Husker ikke hva den het. Det er et billigmerke.

Det har jeg nok ikke, og ikke skal jeg smake den heller. Det eneste som duger er Cola. Disse fruktdrikkene er spesielt jævlige.

Jeg har for øvrig et unntak: I varme land liker jeg sitronbrus på stranda. Da Sprite eller 7Up.

Mozell duger forresten også. Da den originale. De nye variantene er like ille som det meste annet.

Det har jeg nok ikke, og ikke skal jeg smake den heller. Det eneste som duger er Cola. Disse fruktdrikkene er spesielt jævlige.

Jeg har for øvrig et unntak: I varme land liker jeg sitronbrus på stranda. Da Sprite eller 7Up.

Mozell duger forresten også. Da den originale. De nye variantene er like ille som det meste annet.

Jeg savner mozell med druesmak. Den var god.

Jeg går egentlig mest å venter på at eplejuicen fra hardanger skal komme i butikkene. Vanligvis kommer den i slutten av september, men har ikke sett den.

Cola er godt, men jeg velger oftes pepsi:-)

ShitDiddelyDo

Jeg savner mozell med druesmak. Den var god.

Jeg går egentlig mest å venter på at eplejuicen fra hardanger skal komme i butikkene. Vanligvis kommer den i slutten av september, men har ikke sett den.

Cola er godt, men jeg velger oftes pepsi:-)

''Cola er godt, men jeg velger oftes pepsi:-)''

Kvinnfolk! ;)

Prøv Solo når du er fyllesyk - konge :)

Annonse

Jeg synes rett og slett ikke det går ann å drikse 7kr. Er jeg virkerlig misfornøyd så drikser jeg ikke i det hele tatt. Er servicen helt ok så drikser jeg 5%, og er jeg fornøyd drikser jeg som regel rundt 10%.

Ettersom du hadde råd til å gå ut å spise for 350kr, kan man anta at du hadde hatt råd til å drikse mer en 3,50kr, altså 1%, så jeg synes ikke det var et bra argument.

Gjest skikk og bruk

''hvis maten var elendig og servicen enda værre kan du jo gi slike smuler i driks, nettopp fordi det blir oppfattet som hån. Et tydelig tegn på at man ikke er fornøyd'' Men et utydelig utsagn på _hva_du reagerer på. Hvorfor ikke si fra? Så vet de hva de bør forbedre? :)

Det er da ingen som har sagt at man ikke skal si ifra også. Poenget var at smuler i driks blir oppfattet som hån.

''

Jeg syns det er noe tull når man står i en bar for å bestille drikke og betaler med kort, først må taste inn totalbeløpet.''

Dette er jo rett og slett lureri. Jo fullere man blir jo mer tull blir det med betalinga. Kjenner mange som har blitt trukket en god slump penger fordi de tastet koden sin inn på beløpet.

Vi spiser sjelden middag ute - men når vi gjør det (en eller to ganger i året) runder jeg vel som regel av litt oppover, kanskje til nærmeste 50 lapp? Ikke noe mer, som regel.

Jeg gir ikke tips når vi spiser pizza på DollieDimpels, selv om pizzaen er god, heller ikke hvis jeg kjøper lunsj ute (gjør det egentlig veldig sjelden), eller i taxi.

Synes det er noe stort tull det med tips, men har lært bl.a. her på DOL at en bør gi tips når en i alle fall spiser middag ute.

Det er da ingen som har sagt at man ikke skal si ifra også. Poenget var at smuler i driks blir oppfattet som hån.

Mulig jeg var litt rask ute med å tolke "blir oppfattet som" og "et tydelig tegn" som "vil bare signalisere", men fint at vi er enige om at det er lurt å si fra da. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...