Gå til innhold

Utleie av leilighet og manglende godkjenning...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å leie ut garasjeleiligheten min noen mnd i året (5-6 mnd), men har ikke bedt om å få den godkjent for utleie. Den har gode rømningsveier etc, så akkurat den biten skulle ikke være noe problem. Leiligheten er også av den størrelsen at jeg slipper å skatte av utleie - så vidt jeg har skjønt (betyr det at jeg slipper å betale skatt av leieinntektene?)

Jeg har lyst å slippe å be om å få godkjent leiligheten, men vet ikke om det er fryktelig dumt eller "fryktelig" ulovlig? ;) Hva kan jeg risikere?

Fortsetter under...

Skrevet

Du må få den godkjent, hvis ikke sliter du veldig hvis noe skulle skje (brann e.l.)

Det er skattefritt, hvis det er en del av ditt eget hus, og leligheten er mindre enn det boligarealet du disponerer.

Skrevet

Du må få den godkjent, hvis ikke sliter du veldig hvis noe skulle skje (brann e.l.)

Det er skattefritt, hvis det er en del av ditt eget hus, og leligheten er mindre enn det boligarealet du disponerer.

Hva kan skje ved brann etc? Vet at det er veldig vanlig å leie ut uten å få det godkjent...Aldri hørt om noen som har fått problemer - ikke andre enn Navarsete (?) , men det var jo pga at hun er politiker...

Skrevet

Hva kan skje ved brann etc? Vet at det er veldig vanlig å leie ut uten å få det godkjent...Aldri hørt om noen som har fått problemer - ikke andre enn Navarsete (?) , men det var jo pga at hun er politiker...

Han som leide ut til de polakkene i Drammen fikk jo et problem da seks av dem omkom i brann. Det elektriske var ikke godkjent.

Lokalitetene må være godkjent som oppholdsrom for at noen skal bo der. Om det må være godkjent som egen boenhet, vet jeg ikke. Folk leier jo ut rom osv.

Skrevet

Han som leide ut til de polakkene i Drammen fikk jo et problem da seks av dem omkom i brann. Det elektriske var ikke godkjent.

Lokalitetene må være godkjent som oppholdsrom for at noen skal bo der. Om det må være godkjent som egen boenhet, vet jeg ikke. Folk leier jo ut rom osv.

Hvilke problemer fikk han? Forsikringen? Uaktsomt drap med fengselsstraff el? Vet du noe om dette?

Koster det noe å få godkjent en leilighet?

Skrevet

Hvilke problemer fikk han? Forsikringen? Uaktsomt drap med fengselsstraff el? Vet du noe om dette?

Koster det noe å få godkjent en leilighet?

Som sagt, jeg kan ikke alt, men jeg ville i hvert fall undersøkt med de rette myndigheter. Et par telefoner til kommunen (mailer kanskje;)) er ikke bortkastet.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=573274

Annonse

Gjest Elextra
Skrevet

Usj.... Tror jeg skal sørge for godkjenning, ja :-/

Takk :)

Mulig jeg er vel lovlydig av meg, men jeg ville ikke leid ut uten at det var helt lovlig. Igjen ikke fordi jeg er så skikkelig, mer fordi jeg ville latt meg stresse av redsel for å bli "tatt" - evt. å bli stilt til ansvar hvis noe skulle skje i utleieenheten.

Skrevet

Jeg syns du burde få den godkjent. Jeg har bodd flere steder som var brannfeller. Det verste var på et soverom uten vindu. Jeg ville ikke leid der i dag. Husk også brannvarslere og brannslukkingsapparat.

Skrevet

Mulig jeg er vel lovlydig av meg, men jeg ville ikke leid ut uten at det var helt lovlig. Igjen ikke fordi jeg er så skikkelig, mer fordi jeg ville latt meg stresse av redsel for å bli "tatt" - evt. å bli stilt til ansvar hvis noe skulle skje i utleieenheten.

Sånn er igrunnen jeg også....

Skrevet

Jeg syns du burde få den godkjent. Jeg har bodd flere steder som var brannfeller. Det verste var på et soverom uten vindu. Jeg ville ikke leid der i dag. Husk også brannvarslere og brannslukkingsapparat.

Det er på ingen måte noen brannfarlig leilighet sånn sett... Problemet er at jeg fikk lov å lage kloakksystemet på en spesiell måte fordi leiligheten kun skulle brukes som gjesteleilighet.... Usikker på om de godkjenner den til bruk daglig da....

Gjest verinoca
Skrevet

Jeg tror de som har en godkjent utleieenhet er i mindretall. Det er svært vanskelig å få godkjent.

Skrevet

Jeg tror de som har en godkjent utleieenhet er i mindretall. Det er svært vanskelig å få godkjent.

Det er det jeg har hørt også, så da blir jeg litt usikker....

Annonse

Skrevet

Det er på ingen måte noen brannfarlig leilighet sånn sett... Problemet er at jeg fikk lov å lage kloakksystemet på en spesiell måte fordi leiligheten kun skulle brukes som gjesteleilighet.... Usikker på om de godkjenner den til bruk daglig da....

Ja, det var det da. Nei, jeg skjønner egentlig dilemmaet ditt hvis det er så vanskelig å få den godkjent som det nå høres ut som. Så lenge den er sikker å bo i ifht ulykker, brann etc så.

Skrevet

Ja, det var det da. Nei, jeg skjønner egentlig dilemmaet ditt hvis det er så vanskelig å få den godkjent som det nå høres ut som. Så lenge den er sikker å bo i ifht ulykker, brann etc så.

Brann kan man jo aldri helgardere seg imot uansett hvor brannsikkert det er... og skulle jeg bli straffa dersom det skjedde noe så er det liksom ikke verd å ta sjansen... må gruble litt mer på dette gitt ;)

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg tror de som har en godkjent utleieenhet er i mindretall. Det er svært vanskelig å få godkjent''

Virkelig? Da vi bygget hybel i kjelleren var det en selvfølge for oss å bygge noe som kunne godkjennes før vi evt. vurderte å leie ut (og i utgangspunktet var vi usikre på om hybelen overhodet ville bli leid ut).

Skrevet

Virkelig?

Hvis dette er vanlig lurer jeg på hvor de oppgir inntekten for utleien?

Tar de i mot svart da?

Oppgir man leiepengene, opplyser man jo samtidig at man leier ut.

Hvis du leier ut uten å få den godkjent, står du som ansvarlig hvis det skulle oppstå brann, ulykker osv.

Og hvis leiepengene blir unndratt skattemyndigheten er det svarte penger, noe som iallfall er ulovlig.

Jeg ville ha fått leiligheten godkjent. Og blir ikke leiligheten godkjent, så er det vel en god grunn til det.

Gjest X-utleier
Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår problematikken, jeg da.

Hvis du har en utleieenhet der det elektriske og VVS er gjort av fagfolk, så er det en godkjenning i seg selv. Du må i tillegg ha brannvesenet på inspeksjon, men har du rømningsveier og gode nok fyringsmetoder er ikke dette noe problem. Ingen kan si til deg at du ikke kan leie ut.

Leilighet over en garasje er i utgangspunktet noe mer komplisert enn f.eks. en sokkelleilighet. Det må være brannhemmende materialer mellom garasjen og boligdelen, og det er ikke bare for morsoskyld. Det skjønner man selvfølgelig.

Hvis du leier ut mindre enn 50 % av ditt totale BOA, er det skattefritt. Det skal ikke oppgis noen steder, så du begår ingen kriminelle handlinger uansett.

Gjest høstløv
Skrevet

Alle boliger skal godkjennes før de blir tatt i bruk til boligformål.

F.eks. hvis det oppstår brann og noen omkommer, så kan du bli stående personlig ansvarlig, hvis det mangler noen sikkerhetstiltak i leiligheten.

Skrevet

Virkelig?

Hvis dette er vanlig lurer jeg på hvor de oppgir inntekten for utleien?

Tar de i mot svart da?

Oppgir man leiepengene, opplyser man jo samtidig at man leier ut.

Hvis du leier ut uten å få den godkjent, står du som ansvarlig hvis det skulle oppstå brann, ulykker osv.

Og hvis leiepengene blir unndratt skattemyndigheten er det svarte penger, noe som iallfall er ulovlig.

Jeg ville ha fått leiligheten godkjent. Og blir ikke leiligheten godkjent, så er det vel en god grunn til det.

Den eneste grunnen til ikke å få den godkjent er nok at kloakksystemet ikke er bra nok (kobla til hovedhuset) - men godt nok til bruk for gjester. De som skal leie skal bo der kun i ca 5 mnd, så jeg vet ikke om de da blir som gjester å regne... sikkert ikke siden de betaler leie..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...