Gå til innhold

Utleie av leilighet og manglende godkjenning...

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår problematikken, jeg da.

Hvis du har en utleieenhet der det elektriske og VVS er gjort av fagfolk, så er det en godkjenning i seg selv. Du må i tillegg ha brannvesenet på inspeksjon, men har du rømningsveier og gode nok fyringsmetoder er ikke dette noe problem. Ingen kan si til deg at du ikke kan leie ut.

Leilighet over en garasje er i utgangspunktet noe mer komplisert enn f.eks. en sokkelleilighet. Det må være brannhemmende materialer mellom garasjen og boligdelen, og det er ikke bare for morsoskyld. Det skjønner man selvfølgelig.

Hvis du leier ut mindre enn 50 % av ditt totale BOA, er det skattefritt. Det skal ikke oppgis noen steder, så du begår ingen kriminelle handlinger uansett.

Ok, takk... totalt forvirra nå, ja ;)

Tror jeg sjekker med kommunen for sikkerhets skyld ;)

Fortsetter under...

Alle boliger skal godkjennes før de blir tatt i bruk til boligformål.

F.eks. hvis det oppstår brann og noen omkommer, så kan du bli stående personlig ansvarlig, hvis det mangler noen sikkerhetstiltak i leiligheten.

Ok, takk for svar :)

Gjest verinoca

''Jeg tror de som har en godkjent utleieenhet er i mindretall. Det er svært vanskelig å få godkjent''

Virkelig? Da vi bygget hybel i kjelleren var det en selvfølge for oss å bygge noe som kunne godkjennes før vi evt. vurderte å leie ut (og i utgangspunktet var vi usikre på om hybelen overhodet ville bli leid ut).

Ja, det tror jeg. Vi har en stor utleiedel i nesten hele underetasjen, og kunne sikkert fått den godkjent, men det vil koste oss sikkert 50000. Arkitekt må inn, og masse styr.

Gjest verinoca

Virkelig?

Hvis dette er vanlig lurer jeg på hvor de oppgir inntekten for utleien?

Tar de i mot svart da?

Oppgir man leiepengene, opplyser man jo samtidig at man leier ut.

Hvis du leier ut uten å få den godkjent, står du som ansvarlig hvis det skulle oppstå brann, ulykker osv.

Og hvis leiepengene blir unndratt skattemyndigheten er det svarte penger, noe som iallfall er ulovlig.

Jeg ville ha fått leiligheten godkjent. Og blir ikke leiligheten godkjent, så er det vel en god grunn til det.

''Hvis dette er vanlig lurer jeg på hvor de oppgir inntekten for utleien? Tar de imot svart da?''

Vel, inntekt for utleie i egen bolig er uansett skattefritt.

Mulig jeg er vel lovlydig av meg, men jeg ville ikke leid ut uten at det var helt lovlig. Igjen ikke fordi jeg er så skikkelig, mer fordi jeg ville latt meg stresse av redsel for å bli "tatt" - evt. å bli stilt til ansvar hvis noe skulle skje i utleieenheten.

Enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...