Gå til innhold

Trenger vi AD - link

Gjest Fra Dagens Medisin

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nå skal jeg for en gangs skyld ikke henvise til vitenskapen, men til min egen 27 år lange kliniske praksis derav 10 år i fullstilling i en poliklinikk.

Det har skjedd tre store fremskritt som totalt har endret min arbeidsituasjon på denne tiden:

1. Jeg fikk mobiltelefon. Med vakt hvert 3. døgn, ble livet mitt et helt annet.

2. Innføring av elektronisk pasientjournal og digital diktering. De halverte tiden jeg bruker til dokumentasjon samt forbedret kvaliteten på denne.

3. Seroxat. To av tre pasienter i poliklinikken hadde depresjoner. Plutselig hadde vi et middel som raskt ga bedring, hadde moderate bivirkninger og som lot seg bruke i terapeutiske doser uten å være giftig og dermed ubrukelig for suicidale.

Jeg oppfatter min kollegas utsagn som siste krampetrekning fra en fobigått og faglig utdatert psykodynamiker.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg får lyst til å slutte med ad når jeg leser slike innlegg. Vil ha de gode

følelsene tilbake (ikke de negative)

Men et svar fra NHD tidligere der han skriver at vi kan bli resistente

for medisinene ved stadige seponeringer, så ble jeg litt skremt fra å prøve

igjen.

Gjest Fra Dagens Medisin
Skrevet

Jeg får lyst til å slutte med ad når jeg leser slike innlegg. Vil ha de gode

følelsene tilbake (ikke de negative)

Men et svar fra NHD tidligere der han skriver at vi kan bli resistente

for medisinene ved stadige seponeringer, så ble jeg litt skremt fra å prøve

igjen.

Jeg er tvert imot. Har veldig lite lyst til å seponere. Prøvde å minske dosen for en del år siden og da ble jeg dårlig. Og da reduserte jeg etter råd fra DPS.

Gjest Fra Dagens Medisin
Skrevet

Nå skal jeg for en gangs skyld ikke henvise til vitenskapen, men til min egen 27 år lange kliniske praksis derav 10 år i fullstilling i en poliklinikk.

Det har skjedd tre store fremskritt som totalt har endret min arbeidsituasjon på denne tiden:

1. Jeg fikk mobiltelefon. Med vakt hvert 3. døgn, ble livet mitt et helt annet.

2. Innføring av elektronisk pasientjournal og digital diktering. De halverte tiden jeg bruker til dokumentasjon samt forbedret kvaliteten på denne.

3. Seroxat. To av tre pasienter i poliklinikken hadde depresjoner. Plutselig hadde vi et middel som raskt ga bedring, hadde moderate bivirkninger og som lot seg bruke i terapeutiske doser uten å være giftig og dermed ubrukelig for suicidale.

Jeg oppfatter min kollegas utsagn som siste krampetrekning fra en fobigått og faglig utdatert psykodynamiker.

Nå er jo du psykiater og behandler antagelig de mest syke, de som virkelig trenger medisinen. Men hvordan er det hos fastlegene? Har de for lett for å skrive ut AD?

Min erfaring er at jeg har veldig god hjelp av AD, at det fungerer men at det også er en del alvorlige bivirkninger.

Gjest TheVisitor
Skrevet

Nå er jo du psykiater og behandler antagelig de mest syke, de som virkelig trenger medisinen. Men hvordan er det hos fastlegene? Har de for lett for å skrive ut AD?

Min erfaring er at jeg har veldig god hjelp av AD, at det fungerer men at det også er en del alvorlige bivirkninger.

Jeg har også fått god hjelp av det, Men samtidig som fokus har vært på aktivtet,terapi, mer sosialt liv etc.

Hva som kom av ssri eller det "andre" er heller uklart. Jeg er blitt psykologisk avhengig av de uansett og ønsker ikke å slutte for er redd jeg da vil bli dårlig igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...