Gå til innhold

Fra Mental Helse om førerkortforskriften

Gjest Hilsen en som har seponert all medisinering.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg grøsser.

At åpenheten overfor behadlingsapparatet kommer til å reduseres som følge av dette er jeg overbevist om.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg grøsser.

At åpenheten overfor behadlingsapparatet kommer til å reduseres som følge av dette er jeg overbevist om.

Jeg venter på at de skal endre forskriftene. Før de gjør det våger jeg ikke å gå til legen. Skulle egentlig ha vært der for å fornye resept.

Skrevet

Jeg grøsser.

Ja det er en naturlig konsekvens. Tap av førerkort kan gi omfattende konsekvenser for mange. Og hvis jeg har forstått det riktig så finnes det ingen tidsbegrensning for inndragningen. Har man fått en diagnose som kommer inn under forskriften virker det som man må søke dispensasjon resten av livet, selv om man er frisk og symptomfri og all behandling avsluttet.

Skrevet

Jeg venter på at de skal endre forskriftene. Før de gjør det våger jeg ikke å gå til legen. Skulle egentlig ha vært der for å fornye resept.

Forstår deg godt. Veldig godt!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dessverre er det er feil valg å seponere nødvendig medisin i den tro at det hjelper en til å beholde førerkortet. "Myndighetene" har gjort en dårlig jobb, men har aldri tenkt at dette skal bli resultatet - at forlk seponerer nødvendig medisin.

Vent i det minste til legen forteller deg at hun er nødt til å rapportere deg fordi du bruker medisin.

Unntaket er de som bruker B-prep. De bør tilpasse sine doser til veiledningen. Her kommer en ikke til å gjøre endringer i forskriftene og bruken av dem.

12. oktober skal jeg ha møte med Helsetilsynet. Vi gjør ingen endringer i praksis før evt etter dette møtet. Jeg vil avgi rapport her på DOL etter dette møtet.

Skrevet

Ja det er en naturlig konsekvens. Tap av førerkort kan gi omfattende konsekvenser for mange. Og hvis jeg har forstått det riktig så finnes det ingen tidsbegrensning for inndragningen. Har man fått en diagnose som kommer inn under forskriften virker det som man må søke dispensasjon resten av livet, selv om man er frisk og symptomfri og all behandling avsluttet.

Såfremt det blir gitt dispensasjoner i de tilfellene hvor dette er riktig, så anser jeg ikke problemet så stort - bortsett fra at de må finne en ordning som medfører svært kort saksbehandlingstid.

Skrevet

Såfremt det blir gitt dispensasjoner i de tilfellene hvor dette er riktig, så anser jeg ikke problemet så stort - bortsett fra at de må finne en ordning som medfører svært kort saksbehandlingstid.

Det er jeg helt uenig i. Hvorfor skal en person som har hatt en diagnose som ikke lenger behandles søke dispensasjon når man har førerkort på ordinære kriterier. Jeg mener dette er ren diskriminering av en gruppe som ikke har noen juridiske rettigheter til å få prøvet sin sak i en uavhengig instans. Da bør man ha rettigheter til en ny vurdering av om hvorvidt diagnosen er oppfylt på nåværende tidspunkt. Pluss evt en second opinion i de tilfeller der det er sådd tvil om at diagnosen er riktig.

Og hvordan kan det ha seg at man kan ta fra en hel gruppe førerkort basert på at noen av dem kan utgjøre en trafikkfare? Hvis det jeg leser i avisene stemmer bør de jo også ta andre grupper med veldig mye større fare for å skade noen i traffikken. Unge gutter under 26 må i hvertfall miste førerkortet, så kan jo også de få bevisbyrden med å overbevise myndighetene om at de ikke vil utgjøre fremtidig trafikkfare.

Gjest bølger
Skrevet

Det er jeg helt uenig i. Hvorfor skal en person som har hatt en diagnose som ikke lenger behandles søke dispensasjon når man har førerkort på ordinære kriterier. Jeg mener dette er ren diskriminering av en gruppe som ikke har noen juridiske rettigheter til å få prøvet sin sak i en uavhengig instans. Da bør man ha rettigheter til en ny vurdering av om hvorvidt diagnosen er oppfylt på nåværende tidspunkt. Pluss evt en second opinion i de tilfeller der det er sådd tvil om at diagnosen er riktig.

Og hvordan kan det ha seg at man kan ta fra en hel gruppe førerkort basert på at noen av dem kan utgjøre en trafikkfare? Hvis det jeg leser i avisene stemmer bør de jo også ta andre grupper med veldig mye større fare for å skade noen i traffikken. Unge gutter under 26 må i hvertfall miste førerkortet, så kan jo også de få bevisbyrden med å overbevise myndighetene om at de ikke vil utgjøre fremtidig trafikkfare.

De fleste ulykker skjer med folk som er ruset. Skal de da ta førerkortet

fra alle som drikker? Det er det de nå vil gjøre med psykisk syke.

Skrevet

De fleste ulykker skjer med folk som er ruset. Skal de da ta førerkortet

fra alle som drikker? Det er det de nå vil gjøre med psykisk syke.

Hehe det hadde jeg likt. Alle pol og butikker som selger alkoholholdig drikke rapporterer til fylkeslegen slik at denne kan inndra førerkortet. Så kan de søke om disp hvis de kan bevise at alkoholinntaket kun er to enheter i uka, at de aldri har drukket seg fulle og at de aldri noen gang kommer til å kjøre bil med alkohol i kroppen :o)

Det hadde blitt livat. Og tenk så god plass det blir på veiene. Slutt på all rush trafikk og kollektivtrafikken blir sprengt. Moro!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...