Gå til innhold

Pus sitter fast

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman

Ene kattungen har klartet inn i en hylle, og stukket hodet sitt gjennom et lite hull i hylleveggen. Kommer verken frem eller tilbake, jeg har prøvd å lirke henne forsiktig ut igjen, men hun sitter bom fasst, så jeg må nok sage hyllen for å få hun løs.

Men. Hyllen er tykk, og det er lite klaring mellom pusehalsen og hylle-hullet. Må bruke en tynn, men skarp sag for å ikke skade henne. Fryktelig å oppdage noe sånt i sene timer, og ikke finne noe brukende verktøy. Må nok vente til trelasthandelen åpner.

Har noen en idé om hvordan jeg skal klare det? Tenker å prøve med olivenolje først, for å se om hun glir lettere igjennom. Og kanskje jeg slipper å sage. Selv om jeg selvsagt sager rolig,og hele tiden vil snakke med henne, vil det nok bli en traumatisk opplevelse for vesle Dutchess, så jeg håper å kunne unngå det. Til opplysning er katten helt rolig, egentlig apatisk. Det er jeg også, utenpå. For å holde henne så trygg som mulig. Men inni meg er det nokså kaotisk, dette var ikke noe kjekt. Dersom jeg ikke får det til med olivenolje, skal jeg selvsagt være der for henne i hele natt. Og jeg vil oppdatere dere om hvordan det går. Imens håper jeg på noen glupe idéer - kun seriøse altså. Avliving er ikke aktuelt på dette stadiet. Håper noen ønsker meg lykke til. Og nei, dette er ikke noe tulleinnlegg, dessverre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354280-pus-sitter-fast/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ShitDiddelyDo

Hmmm. Hele natt? Du skrev innlegget 05.29. Tid for frokost og kaffe, spør du meg!

Men nok om det. Prøv smør eller diverse oljer. Dompappen fikk hodet inn - ergo sier sunn fornuft at det også er mulig å få hodet ut. At han er apatisk er kanskje bra. Da spreller han ikke når du drar til litt. Av åpenbare årsaker bør du ikke dra for hardt, men du kan sikkert ta i mer enn du tror.

Sageprosjektet høres litt risikabelt ut for ei som trodde hun skrev dette innlegget før natta.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354280-pus-sitter-fast/#findComment-3038545
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Hmmm. Hele natt? Du skrev innlegget 05.29. Tid for frokost og kaffe, spør du meg!

Men nok om det. Prøv smør eller diverse oljer. Dompappen fikk hodet inn - ergo sier sunn fornuft at det også er mulig å få hodet ut. At han er apatisk er kanskje bra. Da spreller han ikke når du drar til litt. Av åpenbare årsaker bør du ikke dra for hardt, men du kan sikkert ta i mer enn du tror.

Sageprosjektet høres litt risikabelt ut for ei som trodde hun skrev dette innlegget før natta.

God morgen, og takk for svar! Du skjønner jeg er B-menneske på min hals, og synes dette er midt på natten ;) Har prøvd med olivenolje, katten er temmelig klissete nå, ja. Min teori er også at når hun har kommet seg inn der, må det være mulig å få henne ut óg. Men, har lirket og lurket, dradd forsiktig (er nok litt redd for å dra for hardt), men hun sitter bom fast.

Sageprosjektet høres risikabelt ut for meg også, men ikke på grunn av min lille døgnforvirring. Til tross for det (og at jeg er kvinne?), er jeg en habil handywoman, og god med saga. Men som sagt er hullet lite, og katten fyller det meste, så må bare prøve meg frem, blant annet hvilken vei jeg skal sage fra. Innsiden - mot hodet, eller fra utsiden, mot kroppen. Huff, nesten tragikomisk, men ikke noe gøy. Hjelp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354280-pus-sitter-fast/#findComment-3038546
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

God morgen, og takk for svar! Du skjønner jeg er B-menneske på min hals, og synes dette er midt på natten ;) Har prøvd med olivenolje, katten er temmelig klissete nå, ja. Min teori er også at når hun har kommet seg inn der, må det være mulig å få henne ut óg. Men, har lirket og lurket, dradd forsiktig (er nok litt redd for å dra for hardt), men hun sitter bom fast.

Sageprosjektet høres risikabelt ut for meg også, men ikke på grunn av min lille døgnforvirring. Til tross for det (og at jeg er kvinne?), er jeg en habil handywoman, og god med saga. Men som sagt er hullet lite, og katten fyller det meste, så må bare prøve meg frem, blant annet hvilken vei jeg skal sage fra. Innsiden - mot hodet, eller fra utsiden, mot kroppen. Huff, nesten tragikomisk, men ikke noe gøy. Hjelp?

Har du noen mulighet til å fjerne alt som er på hylla og flytte forsiktig på den? Kanskje bevegelsene kan resultere i at katta kvikner til, spreller litt og har flaks.

Hvis ikke får du kanskje noen glupe svar nå som dolmødrene snart kvikner til etter en natts søvn. De har kanskje ikke katter, men de har barn. Barn er jo også ganske håpløse når de ser hull, og setter seg fast både her og der. Jeg antar de fleste mødre som har opplevd lignende har klart brasene uten å dra hodet av englebarnet, så de har kanskje noen tips.

En annen mulighet er å ringe brannvesenet. Du trenger jo ikke be dem om å rykke ut, men de synes sikkert det er sjarmerende hvis du spiller jomfru i nød og ringer dem for tips. "Jeg beklager, men jeg visste ikke hvem andre jeg skulle ringe", sier du fortvilet. Kanskje en eller annen barmhjertig samaritan tilbyr seg å ta turen innom også. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354280-pus-sitter-fast/#findComment-3038549
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Har du noen mulighet til å fjerne alt som er på hylla og flytte forsiktig på den? Kanskje bevegelsene kan resultere i at katta kvikner til, spreller litt og har flaks.

Hvis ikke får du kanskje noen glupe svar nå som dolmødrene snart kvikner til etter en natts søvn. De har kanskje ikke katter, men de har barn. Barn er jo også ganske håpløse når de ser hull, og setter seg fast både her og der. Jeg antar de fleste mødre som har opplevd lignende har klart brasene uten å dra hodet av englebarnet, så de har kanskje noen tips.

En annen mulighet er å ringe brannvesenet. Du trenger jo ikke be dem om å rykke ut, men de synes sikkert det er sjarmerende hvis du spiller jomfru i nød og ringer dem for tips. "Jeg beklager, men jeg visste ikke hvem andre jeg skulle ringe", sier du fortvilet. Kanskje en eller annen barmhjertig samaritan tilbyr seg å ta turen innom også. :)

Morsom er du, på morgenkvisten :) Brannvesenet var kanskje ingen dum idé, de elsker nok sånne barmhjertighetsoppdrag. Spesielt om de kommer i media, kanskje. Må jo være et glimrende 1000-tips, egentlig. Ellers har jeg 4 barn selv, og har klart å løse mang en konflikt, det være seg på det fysiske eller det mentale plan. Men håper de andre Dolmødrene likevel har en god idé, kanskje noe helt åpenbart. Jeg er nemlig livredd for å skade nakken til veslepus, så nå sitter jeg like apatisk som henne, og grubler. Trøtt også, har ikke blitt noe søvn i natt, men det tar jeg igjen når dramaet har fått en lykkelig ende.

Oppå hyllen står et 360 liters akvarium, så det er ikke så lett å få flyttet den. Men må jeg, så tømmer jeg så mye av vannet som mulig, og forsøker å flytte den. Kanskje du faktisk har rett, at jeg trenger brannvesenet, de har jo både pumpe og muskelkraft ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354280-pus-sitter-fast/#findComment-3038553
Del på andre sider

Morsom er du, på morgenkvisten :) Brannvesenet var kanskje ingen dum idé, de elsker nok sånne barmhjertighetsoppdrag. Spesielt om de kommer i media, kanskje. Må jo være et glimrende 1000-tips, egentlig. Ellers har jeg 4 barn selv, og har klart å løse mang en konflikt, det være seg på det fysiske eller det mentale plan. Men håper de andre Dolmødrene likevel har en god idé, kanskje noe helt åpenbart. Jeg er nemlig livredd for å skade nakken til veslepus, så nå sitter jeg like apatisk som henne, og grubler. Trøtt også, har ikke blitt noe søvn i natt, men det tar jeg igjen når dramaet har fått en lykkelig ende.

Oppå hyllen står et 360 liters akvarium, så det er ikke så lett å få flyttet den. Men må jeg, så tømmer jeg så mye av vannet som mulig, og forsøker å flytte den. Kanskje du faktisk har rett, at jeg trenger brannvesenet, de har jo både pumpe og muskelkraft ;)

Du har begynt riktig i allefall, med å smøre inn katta med noe som hjelper den å "skli"

I steden for å bare dra - katten kan litt naturlig stritte i mot og spenne seg og derfor gjøre det vanskeligere når du drar - så kan du prøve å dytte. Altså trykke hodet innover. Ved å legge hånden i "hule" mot hodet så er det naturlig for et dyr å trekke seg unna, og hvis katten ikke er for sliten så kan den da hjelpe til med å dra seg selv ut. Da vil den også styre det selv på hvordan bevege seg for minst vondt

Du bør ha smurt den bra med noe klin først igjen da, så det blir enklest mulig for den :)

Skal du sage så ser jeg for meg at du begynner utenfra og inn og at når du kommer inn mot katten så stikker du en pappremse eller noe mellom deg og katten. Siden du sager forsiktig så er det nok for å ta i mot tennene

Du kan ringe brannvesenet. Faktisk så bruker de ofte slike situasjoner som trening. Hadde en katt sittende i et høyt tre i fem døgn før jeg måtte bite i det sure eplet og ringe brannvesenet. Jeg holdt på å dø av skam for jeg var av den mening at brannvesenet har mye mer viktige jobber å gjøre enn å redde katter

Men de kom i stor bil omtrent med lysene på, det hoppet et stort kobbel av mannfolk ut, de raset frem med stiger og greier og en klatret opp og hentet katten. Målløs sto jeg der inntil "sjefen" fortalte at de pleide å bruke slike situasjoner som trening, og at det faktisk var en veldig god trening for dem

Så sleng deg på talatutten om du ikke får til selv :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354280-pus-sitter-fast/#findComment-3038554
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catwoman

Du har begynt riktig i allefall, med å smøre inn katta med noe som hjelper den å "skli"

I steden for å bare dra - katten kan litt naturlig stritte i mot og spenne seg og derfor gjøre det vanskeligere når du drar - så kan du prøve å dytte. Altså trykke hodet innover. Ved å legge hånden i "hule" mot hodet så er det naturlig for et dyr å trekke seg unna, og hvis katten ikke er for sliten så kan den da hjelpe til med å dra seg selv ut. Da vil den også styre det selv på hvordan bevege seg for minst vondt

Du bør ha smurt den bra med noe klin først igjen da, så det blir enklest mulig for den :)

Skal du sage så ser jeg for meg at du begynner utenfra og inn og at når du kommer inn mot katten så stikker du en pappremse eller noe mellom deg og katten. Siden du sager forsiktig så er det nok for å ta i mot tennene

Du kan ringe brannvesenet. Faktisk så bruker de ofte slike situasjoner som trening. Hadde en katt sittende i et høyt tre i fem døgn før jeg måtte bite i det sure eplet og ringe brannvesenet. Jeg holdt på å dø av skam for jeg var av den mening at brannvesenet har mye mer viktige jobber å gjøre enn å redde katter

Men de kom i stor bil omtrent med lysene på, det hoppet et stort kobbel av mannfolk ut, de raset frem med stiger og greier og en klatret opp og hentet katten. Målløs sto jeg der inntil "sjefen" fortalte at de pleide å bruke slike situasjoner som trening, og at det faktisk var en veldig god trening for dem

Så sleng deg på talatutten om du ikke får til selv :)

Oi, du hadde definitivt mange gode idéer! Har forsøkt å dytte henne, men kommer ikke helt til, da hyllen står nesten inntil veggen, og det er et over 300 kg tungt akvarium oppå. Hullet, hvor puselus sitter fast, er i midten av hyllen, så jeg når bare sånn nesten bort - men skal prøve igjen! Pappstykke mellom katten og sagen var fenomenalt. Det var det jeg visste, at noen ville komme med sånne nesten banale, men glimrende idéer :)

Morsomt at også du nevner brannvesenet - og til og med har erfaring med det! :) Ok, når du sier det sånn, ble terskelen straks litt mindre for å ringe de dersom jeg ikke får katten ut selv. Får da prøve meg på en blandet variant av din og SDD sine strategier :) Takk, takk - det gjorde godt å "prate" litt med dere. Er rimelig fortvilet, og er kjempeglad for forståelen - og med den erfaringen du hadde med din pus skjønner du nok hvordan det er. Godt at det endte så godt med pusen din!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354280-pus-sitter-fast/#findComment-3038555
Del på andre sider

Oi, du hadde definitivt mange gode idéer! Har forsøkt å dytte henne, men kommer ikke helt til, da hyllen står nesten inntil veggen, og det er et over 300 kg tungt akvarium oppå. Hullet, hvor puselus sitter fast, er i midten av hyllen, så jeg når bare sånn nesten bort - men skal prøve igjen! Pappstykke mellom katten og sagen var fenomenalt. Det var det jeg visste, at noen ville komme med sånne nesten banale, men glimrende idéer :)

Morsomt at også du nevner brannvesenet - og til og med har erfaring med det! :) Ok, når du sier det sånn, ble terskelen straks litt mindre for å ringe de dersom jeg ikke får katten ut selv. Får da prøve meg på en blandet variant av din og SDD sine strategier :) Takk, takk - det gjorde godt å "prate" litt med dere. Er rimelig fortvilet, og er kjempeglad for forståelen - og med den erfaringen du hadde med din pus skjønner du nok hvordan det er. Godt at det endte så godt med pusen din!

He he, så fint at du fikk litt mer og ny "giv" :)

Kommer du ikke til med hånden så bruk papp der også, ta en litt større papplate og dytt foran katten...den vil naturlig nok bli "forstyrret" og prøve å trekke seg vekk :)

Tingen er jo at pusen ant. er sliten blitt og ikke er like effektiv

Om den får hvile litt og kanskje sove, så kan det være at den begynner med ny giv og tar i ekstra hardt etterpå, for da er de sliten, kjei og lei, sulten og tissatrengt og har en gnutt mer krefter :)

Du får holde oss oppdattert da :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354280-pus-sitter-fast/#findComment-3038556
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Brannvesenet hjelper til med så mangt. Jeg husker de hentet ned katter og klatrekyndige barn fra høye trær da jeg var barn.

Det skader uansett ikke å ringe. Du har ingenting å tape på deres nei, og det koster deg ingenting.

Men nå åpner vel diverse dyreklinikker hvert øyeblikk. Kanskje de har noen tips.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354280-pus-sitter-fast/#findComment-3038557
Del på andre sider

Uff, stakkar lillepusen. Du har kanskje fått henne løs nå, men her er iallefall et tips. Så det på tv da det var en hund som hadde stukket hodet inn gjennom hullet i et dekk, av alle ting, og ikke kom ut igjen. Kanskje du har en plastskjerm, av den typen de bruker nå de er skadet. Smør den inn med olje på utsiden, og tre den rundt hodet på katten, så kan du prøve å dytte hodet på katten ned igjennom hullet med skjermen på utsiden. Da skal plasten være såpass stiv at den glir inni hullet og tar med kattehodet ut. Det funka iallefall på tv, men vet ikke om det går i RL. Verd et forsøk iallefall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354280-pus-sitter-fast/#findComment-3038593
Del på andre sider

Gjest Frk Rosenkranz

Håper du får løs pusen snart! Gleder meg til å lese gladnyheten i nettavisen ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354280-pus-sitter-fast/#findComment-3038655
Del på andre sider

Annonse

Uff, stakkar lillepusen. Du har kanskje fått henne løs nå, men her er iallefall et tips. Så det på tv da det var en hund som hadde stukket hodet inn gjennom hullet i et dekk, av alle ting, og ikke kom ut igjen. Kanskje du har en plastskjerm, av den typen de bruker nå de er skadet. Smør den inn med olje på utsiden, og tre den rundt hodet på katten, så kan du prøve å dytte hodet på katten ned igjennom hullet med skjermen på utsiden. Da skal plasten være såpass stiv at den glir inni hullet og tar med kattehodet ut. Det funka iallefall på tv, men vet ikke om det går i RL. Verd et forsøk iallefall.

Genialt :))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354280-pus-sitter-fast/#findComment-3038661
Del på andre sider

Hehe. Nå får du tyn.

Det enkleste er ofte det beste?

Det lokale brannvesen har en mye større, hydraulikkdrevet utgave. Jeg tror ikke de blir så voldsomt imponert dersom de ankommer uten at det 300 liters badekaret som står oppå benken er fjernet.

Det soleklare svaret på denne kattepinen er å drenere karet, flytte frem benken, folde ørene bakover inn i hullet, og deretter gjøre en vennlig push-pull.

Det er ørene det står på, det husker jeg glassklart etter å ha stukket hodet mitt inn i diverse hull da jeg var i den nysgjerringe alderen.

Katteeiere vet fint lite utenom å mate krekene innimellom, og deretter sende de ut døra for å skite hos naboen, så et catwoman ikke vet hva hun skal gjøre, eller hvilken dag det er, forundrer meg lite.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354280-pus-sitter-fast/#findComment-3038727
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Brannvesenet hjelper til med så mangt. Jeg husker de hentet ned katter og klatrekyndige barn fra høye trær da jeg var barn.

Det skader uansett ikke å ringe. Du har ingenting å tape på deres nei, og det koster deg ingenting.

Men nå åpner vel diverse dyreklinikker hvert øyeblikk. Kanskje de har noen tips.

Jippi, da er hun endelig løs!! Kjøpte en tynn sag, men det var umulig å sage alene, siden jeg ikke fikk sett på begge sider samtidig.. Stor, bred sjenk. Brukte tipset om papp mellom sagen og pusen, men sagbladet var skummelt nær henne likevel, da det var bare en tiny liten klaring mellom halsen hennes og hullet. Akvariet på 360 liter/kilo står som sagt oppå seksjonen, men selv om jeg så godt som tømte akvariet, er det drittungt. Så i desperasjon etter muskelkraft brukte jeg ditt sjarmørtriks, og fikk med meg to mannfolk med det rette utstyret (snekkere;)) Brannmen har vel for stort utstyr, fryktet jeg, så prøvde snekkerne føst. Ser dette kan tolkes flere veier, men du skjønner hva jeg mener. De fikk henne løs med én gang!!

Puh., stakkars lille slitne pusen. Hun (og jeg) har prøvet i hele natt - så nå blir det først masse trøst til henne, så må akvariet fylles igjen - og adrenalinkicket mitt ned - SÅ tar vi natta ;) Tusen, tusen takk, SDD - og ha en superfin dag videre!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354280-pus-sitter-fast/#findComment-3038762
Del på andre sider

Gjest Catwoman

He he, så fint at du fikk litt mer og ny "giv" :)

Kommer du ikke til med hånden så bruk papp der også, ta en litt større papplate og dytt foran katten...den vil naturlig nok bli "forstyrret" og prøve å trekke seg vekk :)

Tingen er jo at pusen ant. er sliten blitt og ikke er like effektiv

Om den får hvile litt og kanskje sove, så kan det være at den begynner med ny giv og tar i ekstra hardt etterpå, for da er de sliten, kjei og lei, sulten og tissatrengt og har en gnutt mer krefter :)

Du får holde oss oppdattert da :)

Fikk absolutt ny giv, ja - Tusen takk, 200eek!! :)) Poster samme innlegg til dere, for nå er jeg så trøtt at jeg strax stuper.

Jippi, da er hun endelig løs!! Kjøpte en tynn sag, men det var umulig å sage alene, siden jeg ikke fikk sett på begge sider samtidig.. Stor, bred sjenk. Brukte det geniale tipset ditt om papp mellom sagen og pusen, men sagbladet var skummelt nær henne likevel, da det var bare en tiny liten klaring mellom halsen hennes og hullet. Akvariet på 360 liter/kilo står som sagt oppå seksjonen, men selv om jeg så godt som tømte akvariet, er det drittungt. Så i desperasjon etter muskelkraft brukte jeg ditt sjarmørtriks, og fikk med meg to mannfolk med det rette utstyret (snekkere;)) Brannmenn har vel for stort utstyr, fryktet jeg, så prøvde snekkerne føst. Ser dette kan tolkes flere veier, men du skjønner hva jeg mener :) De fikk henne løs med én gang!!

Puh., stakkars lille slitne pusen. Hun (og jeg) har prøvet i hele natt - så nå blir det først masse trøst til henne, så må akvariet fylles igjen - og adrenalinkicket mitt ned - SÅ tar vi natta ;) Ha en superfin dag videre!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354280-pus-sitter-fast/#findComment-3038764
Del på andre sider

Gjest Catwoman

stakkars lille pusen... Hvordan går det forresten?

Hei brilleslangen, og takk som spør :) En fortvilende natt, ja. Men - det endte godt!! Poster her det samme innlegget, siden jeg er aaaalt for trøtt til å tenke klart ;) Jippi, da er hun endelig løs!! Kjøpte en tynn sag, men det var umulig å sage alene, siden jeg ikke fikk sett på begge sider samtidig.. Stor, bred sjenk. Brukte tipset om papp mellom sagen og pusen, men sagbladet var skummelt nær henne likevel, da det var bare en tiny liten klaring mellom halsen hennes og hullet. Akvariet på 360 liter/kilo står som sagt oppå seksjonen, men selv om jeg så godt som tømte akvariet, er det drittungt. Så i desperasjon etter muskelkraft brukte jeg SDD sitt sjarmørtriks, og fikk med meg to mannfolk med det rette utstyret (snekkere;)) Brannmen har vel for stort utstyr, fryktet jeg, så prøvde snekkerne føst. Ser dette kan tolkes flere veier, men du skjønner hva jeg mener. De fikk henne løs med én gang!!

Puh., stakkars lille slitne pusen. Hun (og jeg) har prøvet i hele natt - så nå blir det først masse trøst til henne, så må akvariet fylles igjen - og adrenalinkicket mitt ned - SÅ tar vi natta ;) Ha en superfin dag videre!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354280-pus-sitter-fast/#findComment-3038767
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...