Gå til innhold

Sliter hjemme og på jobb

Gjest Hvert år.. igjen og igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter.. høsten er ingen god tid for meg. Det blir mørkt og kaldt, og julen nærmer seg. For meg er julen kun en belastning. Ser ingen glede i den, bortsett fra at barna mine sprudler..

Ellers er min jul og mine følelser rundt jul, basert på andres ønsker og behov. Jeg streber etter å "blidgjøre" alle, og det makter jeg ikke mer. Først er det mine foreldre (som ikke går sammen), så har det i tillegg blitt min eksmann og min nye kjæreste, som drar meg mellom seg.

Kjæresten min vil feire jul med meg, min eksmann vil feire med barna våre.

Jeg går som en nervebunt fra august hvert år.

I tillegg jobber jeg et sted, hvor daglig leder ikke er så enkel. Dette gjør at jeg gruer meg til å gå på jobb.

Jeg er tung i kroppen. Våkner med sammenbitte kjever og hodepine. Kroppen verker. Har mest lyst til å gjemme meg under dyna.

Skrev i går et innlegg "Min mamma" under her..

Noen som har tips til hva jeg skal gjøre med tungsinnet mitt?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvis du har råd til det synes jeg du skal avlyse jula. Ring eksen din og be ham ta barna (hvis det ikke er han sin tur) - og så bestiller du en toukers ferie i Thailand, midt i jula. Ligg på stranda med noen bøker og spis frukt i 2 uker!

Dette fungerer på flere plan.

1. Du slipper å tenke mer på familiemas og den jævla ribba.

2. Du har noe å se fram til. Denne tiden på året er kjip for mange - og tanken på en ferie få måneder fram i tid vil kvikke deg opp. I know. Jeg sliter selv med høsten, og det å se fram til ferien redder meg fra ... ja, jeg vet ikke hva det redder meg fra, sikkert ikke heroinen, men jeg føler meg i hvert fall bra!

3. Du slipper hele den jævla jula. Jula er kjip!

4. Sist men ikke minst: Det høres ut som om du trenger en ferie. Da bør du lytte til kroppen og ta den. Ved å ta ferien i jula slår du mange fluer i en smekk.

Skrevet

Hvis du har råd til det synes jeg du skal avlyse jula. Ring eksen din og be ham ta barna (hvis det ikke er han sin tur) - og så bestiller du en toukers ferie i Thailand, midt i jula. Ligg på stranda med noen bøker og spis frukt i 2 uker!

Dette fungerer på flere plan.

1. Du slipper å tenke mer på familiemas og den jævla ribba.

2. Du har noe å se fram til. Denne tiden på året er kjip for mange - og tanken på en ferie få måneder fram i tid vil kvikke deg opp. I know. Jeg sliter selv med høsten, og det å se fram til ferien redder meg fra ... ja, jeg vet ikke hva det redder meg fra, sikkert ikke heroinen, men jeg føler meg i hvert fall bra!

3. Du slipper hele den jævla jula. Jula er kjip!

4. Sist men ikke minst: Det høres ut som om du trenger en ferie. Da bør du lytte til kroppen og ta den. Ved å ta ferien i jula slår du mange fluer i en smekk.

Jeg skulle gjerne tatt ferie, og reist vekk i jula og ser det positive i det, MEN... Jeg har barn, som har krav på gode opplevelser knyttet til julen. De skal feire jul hos mamma i år (meg) og da er det uheldig for de, dersom jeg gjør om på dette nå og reiser vekk uten dem.

Vil jo skåne ungene i størst mulig grad, og ikke la de bli "offer" for mine problemer..

MEN, jeg har eleminert tanken på å skulle ha familien min hos meg. De må nå klare seg selv...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg skulle gjerne tatt ferie, og reist vekk i jula og ser det positive i det, MEN... Jeg har barn, som har krav på gode opplevelser knyttet til julen. De skal feire jul hos mamma i år (meg) og da er det uheldig for de, dersom jeg gjør om på dette nå og reiser vekk uten dem.

Vil jo skåne ungene i størst mulig grad, og ikke la de bli "offer" for mine problemer..

MEN, jeg har eleminert tanken på å skulle ha familien min hos meg. De må nå klare seg selv...

Ja, du har kanskje rett i at det ikke er noen god idè å la unga som sikkert gleder seg til jul hos deg bli sendt bort.

Men en annen mulighet - dog krever det en del penger og det avhenger kanskje litt av hvor store barna er - er å ta med unga på ferie. :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du er på rett vei. Du har tenkt over hva du selv ønsker, og du har satt grenser. Når ting ligger fast i avtaler, er rammene satt, og du er mindre påvirkelig av hint, ønsker og krav fra andre.

SDDs utmerkede førstesvar gjør du alvor av julen 2011, 2013 osv. I partallsår prioriterer du barna og deg selv. De andre voksne får ta ansvar for sin egen lykke.

Ellers støtter jeg også i år forslaget om å minimalisere julefeiringen.

Skrevet

Du er på rett vei. Du har tenkt over hva du selv ønsker, og du har satt grenser. Når ting ligger fast i avtaler, er rammene satt, og du er mindre påvirkelig av hint, ønsker og krav fra andre.

SDDs utmerkede førstesvar gjør du alvor av julen 2011, 2013 osv. I partallsår prioriterer du barna og deg selv. De andre voksne får ta ansvar for sin egen lykke.

Ellers støtter jeg også i år forslaget om å minimalisere julefeiringen.

Takk for svarene! -dine og andres!

Rart hvordan tårene kommer, når noen viser litt forståelse og samtidig forteller at ikke alt er ens egen skyld...

Jeg skal ta med meg rådene, og samtidig prøve å jobbe med mitt eget tungsinn..

Skrevet

Hva med (som SDD sier) å... "avlyse" julen, og legge pengene i en Thailandferie for deg familien? Snakker du med barna, så er de nok 100% med på at turen er julegaven, og du kan ønske deg penger fra de rundt deg for å få det til. Jeg ville vært villig til å låne litt penger også! ;)

For min del høres du såpass nedslitt ut av alle tunge tanker, at det å presse deg gjennom kanskje et helt år før neste ferie, vil gjøre vondt værre. Jeg syns du skal vurdere meget sterkt å "hoppe i det", og gjøre noe utradisjonelt som å dra vekk! Et slikt avbrekk midt i mørkeste tida og reise fra mas og kjas og (alt for store) forventninger kan være meget livgivende og energi-innsprøytning!

Jula er en veldig sterk tradisjon i Norge, og man er ekstremt redd for å "ødelegge jula" for ungene. De har jo så mange forventninger om gaver og juletre osv osv. Men faktisk er det VI som lager disse forventningene større enn de trenger å være, og alle undersøkelser viser at det viktigste for barn, er å være sammen med sine foreldre! En drømmeferie på en paradisstrand med sin favorittmamma må vel være den perfekte julegave, og anledning til å få tilbake litt energi og glede i seg selv og knytte familien sammen gjennom felles opplevelser.

Det er ikke forsent enda å ombestemme hvor slutten av desember skal tilbringes!

Og hvis du regner på prisen, kontra julefeiring i Norge, med smått og stort, så tror jeg ikke det kommer veeeeeldig mye under å være i Norge.

Skrevet

Det går ann å reise i romjulen. At man først feirer julaften sammen med barna. Så kan man reise med eller uten barn i romjulen.

Skrevet

Ja, du har kanskje rett i at det ikke er noen god idè å la unga som sikkert gleder seg til jul hos deg bli sendt bort.

Men en annen mulighet - dog krever det en del penger og det avhenger kanskje litt av hvor store barna er - er å ta med unga på ferie. :)

Hei! Jeg reiser på ferie de to første ukene i november. Da til sol og varme. Til våren blir det en tur til. Vi legger inn to slike lyspunkter for å korte den mørke årstiden. Det går ann å shoppe billige turer. Noen drar i januar.

Jeg skal være hjemme i jua for da kommer barna mine med barn og samboere. Jeg gleder meg til å se dem.

Jeg gjør det beste ut av juleforberedelsene. Det er mye arbeid, men jeg er ingen perfeksjonist.

Det jeg får gjordt får jeg gjordt, det jeg ikke rekker rekker jeg ikke !!! Slik er det bare.

Pass på hva du tenker rundt dette med mørketid og jul. Der har jeg måttet snu tankemønstret mitt! :o)

Skrevet

Hva med (som SDD sier) å... "avlyse" julen, og legge pengene i en Thailandferie for deg familien? Snakker du med barna, så er de nok 100% med på at turen er julegaven, og du kan ønske deg penger fra de rundt deg for å få det til. Jeg ville vært villig til å låne litt penger også! ;)

For min del høres du såpass nedslitt ut av alle tunge tanker, at det å presse deg gjennom kanskje et helt år før neste ferie, vil gjøre vondt værre. Jeg syns du skal vurdere meget sterkt å "hoppe i det", og gjøre noe utradisjonelt som å dra vekk! Et slikt avbrekk midt i mørkeste tida og reise fra mas og kjas og (alt for store) forventninger kan være meget livgivende og energi-innsprøytning!

Jula er en veldig sterk tradisjon i Norge, og man er ekstremt redd for å "ødelegge jula" for ungene. De har jo så mange forventninger om gaver og juletre osv osv. Men faktisk er det VI som lager disse forventningene større enn de trenger å være, og alle undersøkelser viser at det viktigste for barn, er å være sammen med sine foreldre! En drømmeferie på en paradisstrand med sin favorittmamma må vel være den perfekte julegave, og anledning til å få tilbake litt energi og glede i seg selv og knytte familien sammen gjennom felles opplevelser.

Det er ikke forsent enda å ombestemme hvor slutten av desember skal tilbringes!

Og hvis du regner på prisen, kontra julefeiring i Norge, med smått og stort, så tror jeg ikke det kommer veeeeeldig mye under å være i Norge.

...ikke kommer veeeldig mye OVER å feire i Norge, mente jeg! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...