Gå til innhold

Jerntabletter som er skånsomme mot magen

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg har lavt jern visstnok og må ha tilskudd. Har så herpa magesystem at jeg må ha noe som ikke gir diarè. Om det stopper er ikke så farlig, men ikke diarè.

Erfaringer?

Gjerne noen med litt kraftig futt i, jeg kan ikke drikke appelsinjuice for å bedre opptaket, men jeg drikker heller ikke melk som jo hemmer opptaket.

Har allerede så jernrikt kosthold som jeg kan ha (tåler lite mat).

Videoannonse
Annonse
Gjest jernkvinnen :D
Skrevet

Jeg tar jern i flytende form pga jeg ikke klarer tabletter :D

Fordelen med den typen jeg bruker er at den ikke gir slike bivirkninger som jerntabletter gir, som f.eks. problemer med avføringen.

Floradix Formula Jernekstrakt heter flasken. Den er fremstilt av fruktkonsentrater og nøye utvalgte urteekstrakter i følge flasken, pluss uttrekk av verdens største sjøplante, taren Macrocystis pyrifera. Innholdet av c-vitaminrike ingredienser letter kroppens nyttiggjørelse av jern og innholdet av juicekonsentrater og urter balanserer tendensen til uregelmessig fordøyelse som kan oppstå som følge av inntak av jerntilskudd.

Den inneholder jern, B-og C-vitaminer.

Jern 15.0 mg pr 20 ml

samt vitamin B1, B2, B6, B12 og vitamin C.

Skrevet

Fordelen med den typen jeg bruker er at den ikke gir slike bivirkninger som jerntabletter gir, som f.eks. problemer med avføringen.

Floradix Formula Jernekstrakt heter flasken. Den er fremstilt av fruktkonsentrater og nøye utvalgte urteekstrakter i følge flasken, pluss uttrekk av verdens største sjøplante, taren Macrocystis pyrifera. Innholdet av c-vitaminrike ingredienser letter kroppens nyttiggjørelse av jern og innholdet av juicekonsentrater og urter balanserer tendensen til uregelmessig fordøyelse som kan oppstå som følge av inntak av jerntilskudd.

Jern 15.0 mg pr 20 ml

Takk for tips. Skal prøve, men jeg har hang ups på flytende, tabletter går fint (må bare gå fint, tar en haug om dagen), men flytende, da har jeg en tendens til å spy opp igjen alt *flau*

Skal dog fosøke, alt for å slippe mer styr med magen!

Skrevet

Jern 15.0 mg pr 20 ml

Pass på tennene. Minstemann ødela alle melketennene pga Floradix, emaljen etset bort, så han måtte trekke 5 tenner og plombere resten da han var fire år. Men vi ga ham om kvelden og pusset tennene etterpå, det var tydeligvis ikke lurt enda han skylte med fluor også,

Skrevet

Ikke ta Floradix, Shira, de fleste jerntabletter gir hard mage.

Skrevet

Pass på tennene. Minstemann ødela alle melketennene pga Floradix, emaljen etset bort, så han måtte trekke 5 tenner og plombere resten da han var fire år. Men vi ga ham om kvelden og pusset tennene etterpå, det var tydeligvis ikke lurt enda han skylte med fluor også,

'' Men vi ga ham om kvelden og pusset tennene etterpå''

Det var vel det som var feilen - at Floradix gjør emaljen bløt midlertidig, og så når du var flink og pusset godt etterpå, ble emaljen slitt? Fysj,- så ille :(

Skrevet

'' Men vi ga ham om kvelden og pusset tennene etterpå''

Det var vel det som var feilen - at Floradix gjør emaljen bløt midlertidig, og så når du var flink og pusset godt etterpå, ble emaljen slitt? Fysj,- så ille :(

Det var flaut med en unge nesten uten tenner foran, de bare råtnet bort. Og ved siden av så mistet han tenner seint + at nå må han ha regulering fordi alle tennene har vokst opp i hytt og pine fordi de forsvant i helt feil rekkefølge.

Heldigvis har han ikke hatt et eneste hull etterpå.

Men jeg advarer hver gang noen nevner Floradix :o)

Skrevet

Ikke ta Floradix, Shira, de fleste jerntabletter gir hard mage.

De fleste, men hvilke? Jeg tør ikke gamble og så mange rundt meg slet med magen da de tok tilskudd, jeg vet dog ikke hvilket tilskudd.

Det er så ille nå, at jeg kan bare ikke gjøre det verre, jeg har ikke spist skikkelig på flere dager, det er for vondt og for slitsomt. *muggen i dag*

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg tar Hemojern. Den er mye snillere mot magen enn andre jerntabletter jeg har prøvd. Selv så tar jeg C-vitaminer ved siden av for å hjelpe jernopptaket. Men det er mulig jeg må til med noe sterkere selv, fikk akkurat høre at jeg har alt for lave jernlagre. Legen min anbefalt meg aminojern, som også skulle være snilt mot magen, og kraftigere enn hemojern. Jeg har ikke klart å få tak i det enda (apoteket mitt fører det ikke), så jeg har ingen erfaringer med det.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1286460802' post='4448724]

De fleste, men hvilke? Jeg tør ikke gamble og så mange rundt meg slet med magen da de tok tilskudd, jeg vet dog ikke hvilket tilskudd.

Det er så ille nå, at jeg kan bare ikke gjøre det verre, jeg har ikke spist skikkelig på flere dager, det er for vondt og for slitsomt. *muggen i dag*

Spør på apoteket. De gamle sortene gir hard mage, husker jeg spiste Duroferron da jeg var gravid og ble steinhard i magen.

Skrevet

Hei.

Hvis du er ute etter noen som gir litt hard mage, så kan Ferro-Retard 100 mg hjelpe. En jeg kjenner er egentlig plaget med voldsom diare pga Chrons. Etter han begynte på disse jerntablettene så blir magen faktisk holdt i sjakk! Så da er han veldig fornøyd.

Som blodgiver har jeg tatt de samme tabl., og ble ganske hard i magen.

Men det var kanskje ikke det du mente? Du er kanskje ute etter noen som ikke har så mange bivirkninger?

Gjest Jernkvinnen :D
Skrevet

Jeg tar det i forbindelse med frokost og har ikke hatt probl.

Gjest Jernkvinnen :D
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1286457596' post='4448701]

Takk for tips. Skal prøve, men jeg har hang ups på flytende, tabletter går fint (må bare gå fint, tar en haug om dagen), men flytende, da har jeg en tendens til å spy opp igjen alt *flau*

Smaker egentlig greit, men smaker det for jævlig kan du jo drikke noe med god smak for å skylle ned etterpå.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1286457596' post='4448701]

Floradix fås også i kapsler. Ellers synes jeg Hemojern er best hvis man vil unngå problemer med magen.

Skrevet

Smaker egentlig greit, men smaker det for jævlig kan du jo drikke noe med god smak for å skylle ned etterpå.

Det kan jeg, men jeg kaster det ofte opp uansett. Tror det er all den ekle phosforalen (avføringsmiddel) som har ødelagt meg, mulig det er psykisk. *vanskelig* ;o)

Skrevet

Floradix fås også i kapsler. Ellers synes jeg Hemojern er best hvis man vil unngå problemer med magen.

Hemojern *noterer*

Skrevet

Spør på apoteket. De gamle sortene gir hard mage, husker jeg spiste Duroferron da jeg var gravid og ble steinhard i magen.

Skal på apoteket i morgen, men noen ganger føler jeg at de ikke helt vet, henviser til pakningsvedlegget som ofte ståd både hard og løs mage.

Guttungen tok noe når han var liten, men det var flytende og jeg husker ikke hva det var, han fikk hard mage.

Skrevet

Jeg tar Hemojern. Den er mye snillere mot magen enn andre jerntabletter jeg har prøvd. Selv så tar jeg C-vitaminer ved siden av for å hjelpe jernopptaket. Men det er mulig jeg må til med noe sterkere selv, fikk akkurat høre at jeg har alt for lave jernlagre. Legen min anbefalt meg aminojern, som også skulle være snilt mot magen, og kraftigere enn hemojern. Jeg har ikke klart å få tak i det enda (apoteket mitt fører det ikke), så jeg har ingen erfaringer med det.

Takk for tips.

Jeg kan prøve med Hemojern først, vanligvis holder jeg jernet oppe med kosten, og jeg håper at når neste operasjon er over (om en mnd) så vil jeg kunne spise mer enn hva jeg gjør nå.

Jeg spiser mye rent hjortekjøtt til vanlig og i følge ernæringsfysiologen er det grunnen til at jeg har hatt fine jernverdier. Så jeg får spise mer av det rett og slett.

Skrevet

Hei.

Hvis du er ute etter noen som gir litt hard mage, så kan Ferro-Retard 100 mg hjelpe. En jeg kjenner er egentlig plaget med voldsom diare pga Chrons. Etter han begynte på disse jerntablettene så blir magen faktisk holdt i sjakk! Så da er han veldig fornøyd.

Som blodgiver har jeg tatt de samme tabl., og ble ganske hard i magen.

Men det var kanskje ikke det du mente? Du er kanskje ute etter noen som ikke har så mange bivirkninger?

Jo, kan jeg bli hardere i magen blir jeg en meget happy Shira! :o)

Tusen takk for tips, da prøver jeg dem først! Jeg har kronisk diarè nemlig, så jeg takker ja til alt som kan bedre det litt. :o)

Skrevet

Det var flaut med en unge nesten uten tenner foran, de bare råtnet bort. Og ved siden av så mistet han tenner seint + at nå må han ha regulering fordi alle tennene har vokst opp i hytt og pine fordi de forsvant i helt feil rekkefølge.

Heldigvis har han ikke hatt et eneste hull etterpå.

Men jeg advarer hver gang noen nevner Floradix :o)

Huff, så fryktelig det må ha vært!

Husker jeg led da mine bare hadde noen helt vanlige hull, tilogmed!

Ang det med å få emaljeskader har jeg også hørt at frukt og juice + tannpuss rett etterpå er veldig feil... Men,- godt mulig at Floradix er _ekstra_ ille...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...