Gå til innhold

NHD: Kan man få virkning fra dag en?

Anbefalte innlegg

Gjest jeg håper
Skrevet

Jeg lurer på om det er mulig å kjenne virkning på et ssri fra dag en. Jeg begynte på ssri for noen dager siden, og egentlig følte jeg at det var lettere å holde seg på bena allerede den første dagen. Jeg har hatt mindre angst, depresjonen har vært litt lettere og den psykiske smerten noe mindre. Men kanskje er dette bare placebo. Eller kan noen av oss få virkning raskere enn de to til tre ukene det vanligvis tar?

Om det har betydning er min depresjon dyp og kjemisk utløst etter langvarig bruk av benzo og seponering av den. Livet mitt ellers er bedre enn noensinne og jeg bare lengter etter å komme ut av denne depresjonen og ta fatt på det.

Ellers ingen bivirkninger så langt, men jeg begynte med en ganske beskjeden dose.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, en kan få virkning svært raskt. Det _kan_ være placebovirkningen.

Det _kan_ også være et tegn på at en egentlig har en bipolar depresjon.

Gjest jeg håper
Skrevet

Ja, en kan få virkning svært raskt. Det _kan_ være placebovirkningen.

Det _kan_ også være et tegn på at en egentlig har en bipolar depresjon.

Jeg er godt voksen og det har aldri vært spørsmål om mulig bipolar lidelse. Jeg tror virkelig ikke at jeg har det. Men forstår jeg deg rett ved at enten er det placebo eller så er det bipolar.

Kan det ikke være en vanlig depresjon med rask virkning uten at det er placebo?

Takk for svar.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er godt voksen og det har aldri vært spørsmål om mulig bipolar lidelse. Jeg tror virkelig ikke at jeg har det. Men forstår jeg deg rett ved at enten er det placebo eller så er det bipolar.

Kan det ikke være en vanlig depresjon med rask virkning uten at det er placebo?

Takk for svar.

''Men forstår jeg deg rett ved at enten er det placebo eller så er det bipolar. ''

Nei, da forstår du meg ikke rett til tross for at jeg to ganger understreket _kan_.

''Kan det ikke være en vanlig depresjon med rask virkning uten at det er placebo?''

Ja, det kan det være.

Gjest jeg håper
Skrevet

''Men forstår jeg deg rett ved at enten er det placebo eller så er det bipolar. ''

Nei, da forstår du meg ikke rett til tross for at jeg to ganger understreket _kan_.

''Kan det ikke være en vanlig depresjon med rask virkning uten at det er placebo?''

Ja, det kan det være.

Beklager at jeg er litt småtreig. Eller _veldig_ treig:o)

Jeg fikk med meg understrekingene, men ble litt usikker på om setning en var veldig underordnet setning to.

Usikkerheten står i forhold til hvor viktig det er for meg med muligheten for at dette faktisk kan virke. Jeg har slitt så lenge nå.

Skrevet

Jeg fikk med meg understrekingene, men ble litt usikker på om setning en var veldig underordnet setning to.

Usikkerheten står i forhold til hvor viktig det er for meg med muligheten for at dette faktisk kan virke. Jeg har slitt så lenge nå.

Synes ikke det er uvanlig at man reagerer sterkt på AD i begynnelsen. Det tror jeg er ganske vanlig. Effekten avtar kanskje etterhvert. Det er nå min erfaring. Det høres jo logisk ut også fordi hjernen har blitt vant til medisinen, men de sier jo at det skal ta to til seks uker tror jeg før man merker effekt.

Gjest profile
Skrevet

Hemming av serotoninreopptaket begynner ganske snart etter at en har begynt å ta medisinen i tilstrekkelige doser, det er en av grunnene til at det er usikkerhet omkring virkningsmekanismen da det som NDH sier ofte går noen uker før pasientene rapporterer om evt. bedring. Mener å lest det et sted, men husker ikke referanse, så håper at noen retter om det er helt feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...