Gå til innhold

Hvordan bli sterker sosialt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg ikke sterk sosialt. Er alt or sårbar og greier dårlig å hevde meg selv og ta igjen. Har rett og slett ikke overskudd til det. Blir jeg dårlig behandlet sier jeg ifra, men tror ikke jeg greier å omgås dette mennesket over lengre tid hvis h*n ikke skjerper seg. Føler meg så svak, så svak. Føler vi lever i et samfunn hvor man hele tiden må kjempe for seg selv. Det krever overskudd. Hvordan overleve sosialt når man føler man ikke har overskudd til å forsvare seg hele tiden? Hvordan bli sterkere sosialt? Må det medisiner til eller kan man lære seg teknikker?

Gjest det er mitt forslag
Skrevet

Det er sikkert mye du kan gjøre ved hjelp av den rette terapien. Men siden jeg har fulgt innleggende dine over lengre tid, så er mitt råd at du prøver et antipsykotika i levere doser. Man trenger ikke få noen som helst bivirkninger av en lav dose. Jeg ville ikke hatt det uprøvd om jeg var deg. I tillegg til terapi. En slik lav dose vil ikke ha innvirkning på dine muligheter til bilkjøring.

Hvorfor ikke prøve?

Skrevet

Det er sikkert mye du kan gjøre ved hjelp av den rette terapien. Men siden jeg har fulgt innleggende dine over lengre tid, så er mitt råd at du prøver et antipsykotika i levere doser. Man trenger ikke få noen som helst bivirkninger av en lav dose. Jeg ville ikke hatt det uprøvd om jeg var deg. I tillegg til terapi. En slik lav dose vil ikke ha innvirkning på dine muligheter til bilkjøring.

Hvorfor ikke prøve?

Det er fastlegen som har gitt meg medisiner nå. Hun mente jeg ikke skulle ha AP fordi jeg var jo ikke psykotisk. Psykiateren jeg går til ville vel anbefalt en liten dose Abilfy. Jeg nevnte det for fastlegen. Men jeg fikk altså Noritren. Har økt dosen, men føler meg ikke så bra i dag. Vurderer å gå tilbake til en pille eller bytte til Abilify.

Skrevet

Det er fastlegen som har gitt meg medisiner nå. Hun mente jeg ikke skulle ha AP fordi jeg var jo ikke psykotisk. Psykiateren jeg går til ville vel anbefalt en liten dose Abilfy. Jeg nevnte det for fastlegen. Men jeg fikk altså Noritren. Har økt dosen, men føler meg ikke så bra i dag. Vurderer å gå tilbake til en pille eller bytte til Abilify.

NHD har jo før omtalt antipsykotika i lave doser som antiskeptika, og mange har kjempegod virkning av det. Tenk om mange av plagene dine kunne opphøre. Jeg bare tenker på de medisinene du skrev at du gikk på. Det er jo ganske høye doser, men kanskje det er dette tillegget med Ap du trenger. Jeg vet ikke, men tror det hadde vært bra basert på tidligere reaksjoner jeg har sett fra deg. Mange fastleger er for opphengt i AP som et antipsykotisk middel. Det brukes mot en rekke andre ting. Angst, innsoving med mer. Jeg bruker truxal i lav dose for å sove, og har ingen bivirkninger. Det fungerer veldig bra, bedre enn imovane og det er jo ikke avhengighetskapende. Du kan henvise til det som NHD har sagt om AP som antiskeptika.

Skrevet

NHD har jo før omtalt antipsykotika i lave doser som antiskeptika, og mange har kjempegod virkning av det. Tenk om mange av plagene dine kunne opphøre. Jeg bare tenker på de medisinene du skrev at du gikk på. Det er jo ganske høye doser, men kanskje det er dette tillegget med Ap du trenger. Jeg vet ikke, men tror det hadde vært bra basert på tidligere reaksjoner jeg har sett fra deg. Mange fastleger er for opphengt i AP som et antipsykotisk middel. Det brukes mot en rekke andre ting. Angst, innsoving med mer. Jeg bruker truxal i lav dose for å sove, og har ingen bivirkninger. Det fungerer veldig bra, bedre enn imovane og det er jo ikke avhengighetskapende. Du kan henvise til det som NHD har sagt om AP som antiskeptika.

Jeg har tidligere brukt Melleril, Zyprexa, Cipralex og nå Noritren. Jeg er villig til å prøve Abilify. Føler meg så svak og skjør sosialt at det blir vanskelig for meg å omgås folk.

Skrevet

Tror du blaner meg med en annen. Jeg har aldri brukt høye doser med medisin over tid. Jeg har prøvd ut zyprexa over en måned ca. Da prøvde jeg forskjellige doser.

Skrevet

Tror du blaner meg med en annen. Jeg har aldri brukt høye doser med medisin over tid. Jeg har prøvd ut zyprexa over en måned ca. Da prøvde jeg forskjellige doser.

Jeg tenker på at du går på lamictal, wellbutrin og var det ikke fluanxol(rart hva man får med seg når man leser innlegg...). Stemmer ikke det? Da er det ikke store forskjellen med en lav dosering av f. eks abilify i tillegg.

Synes du skulle gått for det siden du er så hemmet om dagen. Da får du det kanskje bedre:o)

Skrevet

Jeg tror du blir sterkere v.hj.a medisiner slik at du nettopp kan jobbe med det du sliter med sosialt. Det har ihvertfall hjulpet meg til å skjønne at det er ikke meg imot hele verden der ute. At kanskje jeg også tilhører en del av fellesskapet. Greier å la være å bry meg så mye om kommentarer, tar ikke ting så ille opp lenger. Er fortsatt en "vaktbikkje", det har jeg alltid vært, kommer nok etter endel hendelser som er vanskelig å svelge. Jeg stoler ikke uten videre på noen, har piggene ute, men medisinene har jeg ikke greid meg uten.

Skrevet

Jeg ville i alle fall hørt mer på psykiateren enn fastlegen...

Gjest mariannan
Skrevet

Jeg tror det er lurt å bli kjent med mange og være med på ulike aktiviteter. På den måten finner du sikkert noen som du vil like bedre enn andre. Om noen oppfører seg ekkelt mot deg flere ganger så kutt bare ut vedkommende og ha minst mulig kontakt. De du liker fortsetter du å lytte til og snakke med. Bruk tid på de som fyller deg med energi og som løfter deg opp og kutt ut de som ikke er grei mot deg. mener ikke at man aldri skal tåle noe men hvis du blir såret flere ganger av en person så ikke bruk mer tid på vedkommende.

Skrevet

Sikker på at du ikke er litt nærtagen???

Jeg er nok det ja, men det er vanskelig å mestre kritikk og motgang når man føler at man har lite å gå på.

Skrevet

Jeg tenker på at du går på lamictal, wellbutrin og var det ikke fluanxol(rart hva man får med seg når man leser innlegg...). Stemmer ikke det? Da er det ikke store forskjellen med en lav dosering av f. eks abilify i tillegg.

Synes du skulle gått for det siden du er så hemmet om dagen. Da får du det kanskje bedre:o)

Jeg har aldri gått på de medisinene du nevner. Tror du blander meg sammen med en annen.

Gjest det er mitt forslag.
Skrevet

Jeg har aldri gått på de medisinene du nevner. Tror du blander meg sammen med en annen.

Da beklager jeg så mye.

Gjest mener jeg
Skrevet

Hvorfor ikke prøve?

Jeg synes at man skal være lege før man kommer med så konkrete forslag om medisinering som du gjør i denne tråden.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette svaret er også relevant for den diskusjonen som etterhvert går i tråden "Zyprexa".

Jeg tror det er smart å systematisere her. Først deler vi problemet i to.

1) Problemet er sekundært til/en følge av en psykisk sykdom som f. eks depresjon. Personen har ikke disse problemene når sykdommen ikke er der. Tiltaket blir da å behandle denne grunnlidelsen.

2) Problemet er et stabilt trekk hos vedkommende og er til stede uavhengig av sykdomsepisoder (kan selvsagt bli verre når en er syk). Dette kan igjen deles i to:

a) En sosial nærtagenhet hvor en lett blir lei seg, føler seg misforstått, hudløs osv

B) En form for paranoia/selvhenføring der en stadig har en følelse av at de fleste er uvennlige, vil en vondt, har fiendtlige ønsker/innstilling osv.

a) behandles (medikamentelt) best med SSRI. B) behandles best med små doser antipsykotika.

Still confused, but on a higher level?

Skrevet

Dette svaret er også relevant for den diskusjonen som etterhvert går i tråden "Zyprexa".

Jeg tror det er smart å systematisere her. Først deler vi problemet i to.

1) Problemet er sekundært til/en følge av en psykisk sykdom som f. eks depresjon. Personen har ikke disse problemene når sykdommen ikke er der. Tiltaket blir da å behandle denne grunnlidelsen.

2) Problemet er et stabilt trekk hos vedkommende og er til stede uavhengig av sykdomsepisoder (kan selvsagt bli verre når en er syk). Dette kan igjen deles i to:

a) En sosial nærtagenhet hvor en lett blir lei seg, føler seg misforstått, hudløs osv

B) En form for paranoia/selvhenføring der en stadig har en følelse av at de fleste er uvennlige, vil en vondt, har fiendtlige ønsker/innstilling osv.

a) behandles (medikamentelt) best med SSRI. B) behandles best med små doser antipsykotika.

Still confused, but on a higher level?

Jeg har prøvd cipralex uten ønsket virknig. Går nå på noritren som jeg synes er bedre. Hva med de gamle trisykliske AD? Skal ikke de virke like bra? Kan hende Abilify passer enda bedre til meg, men jeg får prøve meg frem. Kanskje skulle jeg prøvd ut flere SSRI medisiner? Hva synes du NHD?

Skrevet

Jeg er nok det ja, men det er vanskelig å mestre kritikk og motgang når man føler at man har lite å gå på.

Alle er strenge med seg selv. Når du ser et menneske for ann deg? Tenker du da negativt om vedkommende? De aller fleste vil deg bare vel :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...