Gå til innhold

Alkoholabstinenser; råd og tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en pårørende som er mangeårig alkoholiker. H*n har på eget initiativ trappa ned (nekter behandling på klinikk), og la flaska på hylla (forhåpentligvis) for ca 3 uker siden.

Spørsmål nr 1: Hvor lang tid tar det før de verste abstinensene er over? Vedkommende er sterkt plaga av skjelving, angst, oppfarenhet, svetting, hjertebank, verbal utagering osv. Vondt å være vitne til...

Spørsmål nr 2: H*n vil bo noen dager hos oss i høstferien, altså førstkommende uke her vi bor. Dette for å hindre evt "sprekk". Jeg har ikke mulighet eller kompetanse til å vokte vedkommende døgnet rundt, og er dessuten usikker på hvordan dette "besøket" vil påvirke barna mine. Men vil jo gjerne støtte h*n også....

Takknemlig for innspill!

Skrevet

Hvorfor tror du ikke dette er skadelig for barna dine?

Skrevet

Hvor skrev hun det hen a?

Sitat:"...og er dessuten usikker på hvordan dette "besøket" vil påvirke barna mine. Men vil jo gjerne støtte h*n også...."

Read man!

Skrevet

Hvor skrev hun det hen a?

Sitat:"...og er dessuten usikker på hvordan dette "besøket" vil påvirke barna mine. Men vil jo gjerne støtte h*n også...."

Read man!

Jeg leser bra, jeg leser til og med mellom linjene...

Skrevet

''Hvorfor tror du ikke dette er skadelig for barna dine?''

Derav spørsmål nr 1. Er 4 uker nok til at verste abstinensene gir seg?

Dette er en person som vanligvis er vennligheten sjøl, men som nå oppleves som særdeles krevende... H*n har hatt et jevnt alkoholinntak dagen gjennom i mange år, men aldri vært ubehagelig eller synlig overstadig berusa til tross for et betydelig alkoholinntak.

Vi er veldig glad i h*n og jeg vil gjerne støtte i denne prosessen, men er som sagt ambivalent ift reaksjonsmønstre osv.

Skrevet

Dette er en person som vanligvis er vennligheten sjøl, men som nå oppleves som særdeles krevende... H*n har hatt et jevnt alkoholinntak dagen gjennom i mange år, men aldri vært ubehagelig eller synlig overstadig berusa til tross for et betydelig alkoholinntak.

Vi er veldig glad i h*n og jeg vil gjerne støtte i denne prosessen, men er som sagt ambivalent ift reaksjonsmønstre osv.

Syns ikke det hørtes så bra ut at han var så skiftende, men vet vel ikke jeg.

Skrevet

Syns ikke det hørtes så bra ut at han var så skiftende, men vet vel ikke jeg.

''Syns ikke det hørtes så bra ut at han var så skiftende''

Ja, det er dette som gjør avgjørelsen så vanskelig...

Og ja igjen, det er en "han" - faren min - noe som ikke gjør saken bedre :-(

Takk for innspill!

Skrevet

Jeg leser bra, jeg leser til og med mellom linjene...

Problemet ligger i hjernen. Når dopaminen i hjernen strømmer i mengder ved alkoholinntak og gir en eufori som er overveldene, er trangen der hele tiden.

Mange har et sterotyp av en alkoholiker som en utagerene drittsekk. Det stemmer i de tilfeller ikke. De liker bare rusen - å føle seg bra/normal med alkohol.

Lykke til !

Skrevet

For hvem er det viktig at besøket er akkurat nå? Kunne det like gjerne vente noen uker til?

Jeg synes også dette kommer an på både hvor gamle barna dine er og om de har forstått at bestefar har et alkoholproblem eller ikke. Det ville være synd om forholdet til barna ble ødelagt som følge av en slik uke hos dere, dersom barna er for unge eller ikke har begrep om hva som foregår.

Jeg tror ikke det "automatisk" er skadelig for barn å se at han sliter, men ville evt. ha laget en klar og tydelig avtale om hvilke grenser som må gjelde (som f.eks. at han må gå vekk fra der barna er dersom han ikke klarer å "oppføre seg").

Helt til slutt; selv om han ønsker å stå i denne prosessen uten hjelp fra noen A-klinikk eller lignende kunne det kanskje aktuelt at han var i kontakt med sin fastlege? Kanskje han ville hatt nytte av B-vit. injeksjoner og lignende for å komme seg raskere (men nå er jeg laaaaangt utenfor mitt kompetanseområde, så kanskje gir man ikke alkoholikere vitamin B lenger...)

Skrevet

Problemet ligger i hjernen. Når dopaminen i hjernen strømmer i mengder ved alkoholinntak og gir en eufori som er overveldene, er trangen der hele tiden.

Mange har et sterotyp av en alkoholiker som en utagerene drittsekk. Det stemmer i de tilfeller ikke. De liker bare rusen - å føle seg bra/normal med alkohol.

Lykke til !

''Problemet ligger i hjernen. Når dopaminen i hjernen strømmer i mengder ved alkoholinntak og gir en eufori som er overveldene, er trangen der hele tiden. Mange har et sterotyp av en alkoholiker som en utagerene drittsekk. Det stemmer i de tilfeller ikke. De liker bare rusen - å føle seg bra/normal med alkohol.

Lykke til !''

Takk for innspill fordi om svaret ikke var retta til meg.

Ja, det er akkurat slik jeg oppfatter han. Han har nok brukt alkohol for å "mestre" livet. Sikkert underliggemde årsaker, men hva kom først - høna eller egget?

Nå må han slutte pga ødelagt lever og bukspyttkjertel, så egenmotiveringa er vel ikke på topp..

I det siste har det faktisk gått så langt at jeg har tenkt "gi den mannen ei flaske!", men har aldri sagt det...

Er som du skønner såååå ambivalent her :-/

Skrevet

For hvem er det viktig at besøket er akkurat nå? Kunne det like gjerne vente noen uker til?

Jeg synes også dette kommer an på både hvor gamle barna dine er og om de har forstått at bestefar har et alkoholproblem eller ikke. Det ville være synd om forholdet til barna ble ødelagt som følge av en slik uke hos dere, dersom barna er for unge eller ikke har begrep om hva som foregår.

Jeg tror ikke det "automatisk" er skadelig for barn å se at han sliter, men ville evt. ha laget en klar og tydelig avtale om hvilke grenser som må gjelde (som f.eks. at han må gå vekk fra der barna er dersom han ikke klarer å "oppføre seg").

Helt til slutt; selv om han ønsker å stå i denne prosessen uten hjelp fra noen A-klinikk eller lignende kunne det kanskje aktuelt at han var i kontakt med sin fastlege? Kanskje han ville hatt nytte av B-vit. injeksjoner og lignende for å komme seg raskere (men nå er jeg laaaaangt utenfor mitt kompetanseområde, så kanskje gir man ikke alkoholikere vitamin B lenger...)

''For hvem er det viktig at besøket er akkurat nå? Kunne det like gjerne vente noen uker til?''

Heilt ærlig talt: Mest for far som trenger akutt støtte :-/

''Jeg synes også dette kommer an på både hvor gamle barna dine er og om de har forstått at bestefar har et alkoholproblem eller ikke. Det ville være synd om forholdet til barna ble ødelagt som følge av en slik uke hos dere, dersom barna er for unge eller ikke har begrep om hva som foregår.''

De eldste (23 og 18 år) er inneforstått med dette, ikke de yngste. Men alle er heldigvis utrolig glade i og har stor respekt for morfar, noe jeg inderlig håper de bringer med seg videre.

''Jeg tror ikke det "automatisk" er skadelig for barn å se at han sliter, men ville evt. ha laget en klar og tydelig avtale om hvilke grenser som må gjelde (som f.eks. at han må gå vekk fra der barna er dersom han ikke klarer å "oppføre seg").''

Nemlig, det er dette jeg er redd for :-(

''Helt til slutt; selv om han ønsker å stå i denne prosessen uten hjelp fra noen A-klinikk eller lignende kunne det kanskje aktuelt at han var i kontakt med sin fastlege? Kanskje han ville hatt nytte av B-vit. injeksjoner og lignende for å komme seg raskere (men nå er jeg laaaaangt utenfor mitt kompetanseområde, så kanskje gir man ikke alkoholikere vitamin B lenger...)''

Huff, dette er noe av problemet - han nekter å benytte seg av helsevesenet. Kontakten har vært via tvang, og det sier jo litt :-/

Skrevet

''Problemet ligger i hjernen. Når dopaminen i hjernen strømmer i mengder ved alkoholinntak og gir en eufori som er overveldene, er trangen der hele tiden. Mange har et sterotyp av en alkoholiker som en utagerene drittsekk. Det stemmer i de tilfeller ikke. De liker bare rusen - å føle seg bra/normal med alkohol.

Lykke til !''

Ja, det er akkurat slik jeg oppfatter han. Han har nok brukt alkohol for å "mestre" livet. Sikkert underliggemde årsaker, men hva kom først - høna eller egget?

Nå må han slutte pga ødelagt lever og bukspyttkjertel, så egenmotiveringa er vel ikke på topp..

I det siste har det faktisk gått så langt at jeg har tenkt "gi den mannen ei flaske!", men har aldri sagt det...

Trist - sikkert en snill mann. Men en man som er avhengig av sprit - er en på samme måte som en narkoman. Samme driften. Vel - de skal sies at det finnes grusomme narkotiske midlemer så klart. MEN prisippet er det sammet. Desserrerre.

Skrevet

Det meste skulle være ute av kroppen nå ja. Resten av abstinensene sitter i hodet.

Skrevet

Det meste skulle være ute av kroppen nå ja. Resten av abstinensene sitter i hodet.

Hei. jeg vil gjøre deg lei.

Skrevet

''Det meste skulle være ute av kroppen nå ja. Resten av abstinensene sitter i hodet.''

Takk for svar, rose23!

Veit at mange klinikker opererer med 2 ukers avrusning / avgiftning, men har inntrykk av at det er litt kort tid?

Det største problemet er antakelig mangelen på ettervern. Er veldig spent på utfallet i dette tilfellet, men er ikke overoptimistisk...

Kommer til å gjøre alt som står i min makt for å hjelpe han, er bare usikker på om det er riktig overfor barna mine at han tilbringer tilbringer tid her i denne fasen.

Skrevet

''Det meste skulle være ute av kroppen nå ja. Resten av abstinensene sitter i hodet.''

Takk for svar, rose23!

Veit at mange klinikker opererer med 2 ukers avrusning / avgiftning, men har inntrykk av at det er litt kort tid?

Det største problemet er antakelig mangelen på ettervern. Er veldig spent på utfallet i dette tilfellet, men er ikke overoptimistisk...

Kommer til å gjøre alt som står i min makt for å hjelpe han, er bare usikker på om det er riktig overfor barna mine at han tilbringer tilbringer tid her i denne fasen.

Jeg var på avrusning i sommer for å ha drukket så og si daglig i 2 år. Første døgnet var et helvete, de tre første var det lite søvn, så kom muskelsmerter og hodepine. Etter en uke dro jeg hjem, selv om det vanligste er 2 uker. Det var det å komme over den første kneika som var verst, og det har nå din pårørende gjort nå.

Jeg husker det var heroinavhengige som kom inn på avdelinga også. De lå å spydde og skalv første døgnet, tre døgn senere kunne det vært hvilket som helst menneske. Oppegående, rolig og smilende.

Ettervern er en ting, men den største jobben må en gjøre selv. (90 prosent). Antabus kan være lurt å ta antabus. Jeg har funnet min egen måte for at ikke antabussen skal virke som en tvangstrøye. Ved å ta dem hver søndag, i stedetfor hver dag, har jeg muligheten til å drikke når helgen komme. Betyr ikke at jeg gjør det, men det er lettere når jeg har muligheten.

Det største problemet hos alle rusmisbrukere er troen.

Skrevet

Jeg var på avrusning i sommer for å ha drukket så og si daglig i 2 år. Første døgnet var et helvete, de tre første var det lite søvn, så kom muskelsmerter og hodepine. Etter en uke dro jeg hjem, selv om det vanligste er 2 uker. Det var det å komme over den første kneika som var verst, og det har nå din pårørende gjort nå.

Jeg husker det var heroinavhengige som kom inn på avdelinga også. De lå å spydde og skalv første døgnet, tre døgn senere kunne det vært hvilket som helst menneske. Oppegående, rolig og smilende.

Ettervern er en ting, men den største jobben må en gjøre selv. (90 prosent). Antabus kan være lurt å ta antabus. Jeg har funnet min egen måte for at ikke antabussen skal virke som en tvangstrøye. Ved å ta dem hver søndag, i stedetfor hver dag, har jeg muligheten til å drikke når helgen komme. Betyr ikke at jeg gjør det, men det er lettere når jeg har muligheten.

Det største problemet hos alle rusmisbrukere er troen.

Takk for et nyttig innspill!

''Det største problemet hos alle rusmisbrukere er troen.''

Er litt usikker på hva du meiner her. Trua på at rus kurerer en vanskelig situasjon / lindrer alle plager? (Faren min hevder hardnakka at alkohol er den beste medisinen for alle hans helseplager...)

Trua på at man aldri klarer å slutte / leve uten? (Tror faren min er overbevist om at han ikke klarer dette, ei heller kan leve et "godt" liv uten alkohol).

Jeg har visst litt tungt for det en fredag ettermiddag....

Skrevet

Takk for et nyttig innspill!

''Det største problemet hos alle rusmisbrukere er troen.''

Er litt usikker på hva du meiner her. Trua på at rus kurerer en vanskelig situasjon / lindrer alle plager? (Faren min hevder hardnakka at alkohol er den beste medisinen for alle hans helseplager...)

Trua på at man aldri klarer å slutte / leve uten? (Tror faren min er overbevist om at han ikke klarer dette, ei heller kan leve et "godt" liv uten alkohol).

Jeg har visst litt tungt for det en fredag ettermiddag....

Troen på at en ikke klarer seg uten, at en tror en er så avhengig at det er umulig å slutte og troen, som din far sier, at en har det så vanskelig at det eneste som hjelper er å ruse seg. Skal en greie seg uten rus, må en face livet slik det er, både med nedturer og oppturer uten å rømme unna med flasken. En må innse at noen ganger er en helt alene her i verden, men det gjelder å ikke gi opp uansett. For bedre dager kommer alltids. Alkohol kan gjøre en kveld bedre og lettere, den neste også. Men til slutt så blir løsningen problemet.

Steike! Imponert over ordene mine her. Nesten som å skrive til seg selv dette. Kanskje jeg skulle begynt å holde foredrag :-)

Skrevet

Troen på at en ikke klarer seg uten, at en tror en er så avhengig at det er umulig å slutte og troen, som din far sier, at en har det så vanskelig at det eneste som hjelper er å ruse seg. Skal en greie seg uten rus, må en face livet slik det er, både med nedturer og oppturer uten å rømme unna med flasken. En må innse at noen ganger er en helt alene her i verden, men det gjelder å ikke gi opp uansett. For bedre dager kommer alltids. Alkohol kan gjøre en kveld bedre og lettere, den neste også. Men til slutt så blir løsningen problemet.

Steike! Imponert over ordene mine her. Nesten som å skrive til seg selv dette. Kanskje jeg skulle begynt å holde foredrag :-)

Setter stor pris på et svært så klokt og informativt svar, og at du tar deg tid til å dele dette!

''Steike! Imponert over ordene mine her. Nesten som å skrive til seg selv dette. Kanskje jeg skulle begynt å holde foredrag :-)''

Enig, en glimrende ide! Du virker veldig reflektert, har en mye sjølinnsikt og har tydeligvis kommet langt i denne utfordrende prosessen

Ønsker deg all mulig lykke til videre :-)

Skrevet

Lykke til !''

Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle poste denne...

Bare slo meg... Det er kanskje foreslått overfor han alt, hvis ikke foreslår jeg AA. De driver ikke med tvang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...