Gå til innhold

"Mulig" schizofreni

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde egentlig at jeg hadde fått diagnosen schizotyp lidelse og at alle var enige i at det var som feile meg, men nå viser det seg at jeg blir "sett på" som "mulig" schizofren. Det er schizotyp lidelse som står som diagnose, men det er bare fordi det er "usikkerhet" omkring en schizofrenilidelse. Dette står det i papirene som sykehuset har sendt til NAV, i alle fall.

Jeg lurer på om det er noen måte å finne ut av om jeg virkelig har schizofreni eller ikke, en gang for alle. Psykiateren jeg har gått til har ikke vært så opptatt av diagnoser, sier h*n, for uansett har jeg jo fått riktig type medisin. Og det har jeg jo.

Jeg vet igrunn ikke hvorfor jeg vil finne ut av dette, kanskje mest fordi jeg syns det er interessant? Men jeg har tatt deler av en test for alvorlighetsgraden av schizofreni engang, og da mener jeg å huske at det stort sett var snakk om symptomer som syns- og hørsel-hallusinasjoner, samt det å ha kontakt med overnaturlige skikkelser, særlig "djevelen". Her mener jeg selv å score null, men jeg mener jo på samme tid å tidligere ha vært psykotisk. Når man over måneder føler at TVen kommuniserer om en, og at forskere har dopet en ned og lobotomert en til det beste for samfunnet, da er man vel psykotisk. Men schizofren?

Er det noen måte å finne ut av en gang for alle?

Skrevet

Huff da. Mener du det?

Ja.

Jeg har og hatt Hebefreni, schizotyp, paranoid psykose og også alvorlig OCD som forskjellige diagnoser.Men etter topp projektet som jeg deltok ved, fikk jeg Paranoid schizofreni diagnose. Men jeg ser selv att jeg ikke er sikker, selv etter det.

Dessuten så varier det så mye fra psyk til psyk, att man kan bli "gal" av mindre. Psykiatri er ikke noen spesielt nøyaktig vitenskap.

Selv NHD har tvilt på om jeg er schizofren, for senere å gi meg melding om att jeg måtte gå på antipsykotika på livstid.

Skrevet

Ja.

Jeg har og hatt Hebefreni, schizotyp, paranoid psykose og også alvorlig OCD som forskjellige diagnoser.Men etter topp projektet som jeg deltok ved, fikk jeg Paranoid schizofreni diagnose. Men jeg ser selv att jeg ikke er sikker, selv etter det.

Dessuten så varier det så mye fra psyk til psyk, att man kan bli "gal" av mindre. Psykiatri er ikke noen spesielt nøyaktig vitenskap.

Selv NHD har tvilt på om jeg er schizofren, for senere å gi meg melding om att jeg måtte gå på antipsykotika på livstid.

Hm, synd å le, men... det er vel bare å gi opp, da...

Skrevet

Hm, synd å le, men... det er vel bare å gi opp, da...

Ja, med mindre du blir skikkelig schizofren da. Med store hallusinoser, vidløftige vrangforestillinger o.l.

Skrevet

Jeg tror det er bortkastet å bruke tid og energi på dette. Noen utredere ville muligens gitt deg en schizofrenidiagnose, men da ville du kanskje bli opptatt av at det ikke var sikkert at den diagnosen var korrekt heller.

Skrevet

Jeg tror det er bortkastet å bruke tid og energi på dette. Noen utredere ville muligens gitt deg en schizofrenidiagnose, men da ville du kanskje bli opptatt av at det ikke var sikkert at den diagnosen var korrekt heller.

Du har nok et poeng der =)

Gjest oslskmjf
Skrevet

Du har nok et poeng der =)

Siden det er så usikkert, så synes jeg du selv kan finne ut hvor du føler du hører mest hjemme. Og slå deg til ro med det i hodet ditt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...