Gå til innhold

Hvor skrive fra hemmelig IP-adresse?

Anbefalte innlegg

Gjest trenger det nå
Skrevet

Jeg vet det finns et nettsted man kan gå inn på og så skrive derfra og ut, og da vil ikke mottaker kunne finne ut hvilken IP du har (den genererer midlertidige IP eller noe sånt).

Noen som vet hva stedet heter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem skal IP-adressen være hemmelig for?

Med vennlig hilsen

Gjest trenger det nå
Skrevet

Hvem skal IP-adressen være hemmelig for?

Med vennlig hilsen

Mottakeren (av feks mail). Ikke noe kriminelt eller sånn altså.

Skrevet

Mottakeren (av feks mail). Ikke noe kriminelt eller sånn altså.

Men hvordan er du koblet til internett?

Svært mange hjemme-oppkoblinger har jo i forveien dynamisk IP-adresse (dvs. du får en ny IP-adresse hver gang du slukker og tenner routeren din).

Du kan sjekke din offentlige IP her:

http://www.whatismyip.com

Så kan du slukke og tenne routeren, og se om IP-adressen forandrer seg.

Med vennlig hilsen

Gjest trenger det nå
Skrevet

Men hvordan er du koblet til internett?

Svært mange hjemme-oppkoblinger har jo i forveien dynamisk IP-adresse (dvs. du får en ny IP-adresse hver gang du slukker og tenner routeren din).

Du kan sjekke din offentlige IP her:

http://www.whatismyip.com

Så kan du slukke og tenne routeren, og se om IP-adressen forandrer seg.

Med vennlig hilsen

Bare de siste par sifrene (etter siste punktum) endret seg. Betyr det at de øvrige alltid vil være like?

Et spørsmål til: Hvordan i all verden kan politiet (i tilfeller av kriminalitet) klare å spore opp til personer ved hjelp av datamaskinen deres da, hvis IP ikke er et fast nr?

Skrevet

Bare de siste par sifrene (etter siste punktum) endret seg. Betyr det at de øvrige alltid vil være like?

Et spørsmål til: Hvordan i all verden kan politiet (i tilfeller av kriminalitet) klare å spore opp til personer ved hjelp av datamaskinen deres da, hvis IP ikke er et fast nr?

''Bare de siste par sifrene (etter siste punktum) endret seg. Betyr det at de øvrige alltid vil være like?''

Du kan gjøre det samme på mobiltelefonen din (hvis den er avansert).

Der bør spredningen være større.

''Et spørsmål til: Hvordan i all verden kan politiet (i tilfeller av kriminalitet) klare å spore opp til personer ved hjelp av datamaskinen deres da, hvis IP ikke er et fast nr?''

Fordi f. eks. Telenor fører en logg over hvilken IP de ga deg hvilken dag, osv. Så politiet spør ISPen din - hvem hadde den IP adressen på den datoen.

Med vennlig hilsen

Gjest trenger det nå
Skrevet

''Bare de siste par sifrene (etter siste punktum) endret seg. Betyr det at de øvrige alltid vil være like?''

Du kan gjøre det samme på mobiltelefonen din (hvis den er avansert).

Der bør spredningen være større.

''Et spørsmål til: Hvordan i all verden kan politiet (i tilfeller av kriminalitet) klare å spore opp til personer ved hjelp av datamaskinen deres da, hvis IP ikke er et fast nr?''

Fordi f. eks. Telenor fører en logg over hvilken IP de ga deg hvilken dag, osv. Så politiet spør ISPen din - hvem hadde den IP adressen på den datoen.

Med vennlig hilsen

Takk for god hjelp!

Kan du svare på enda et spørsmål?

Jeg opplevde en gang på et nettsted (ikke dol) at en bruker ble ekskludert fordi forumets organisator oppdaget at vedkommende brukte to ulike nick. Hvordan kunne det oppdages dersom vedkommende logget seg inn ulike ganger mellom hvert nick?

Det var forresten interessant den linken jeg fikk. Det jeg ser, er at selv om IP endrer seg, er det lett å oppdage hvor (nærmeste tettsted) vedkommende befinner seg. Altså vil man i mange tilfelle kunne skjønne hvem personen er (hvis det feks er en man kjenner og vet hvor bor)

Gjest trenger det nå
Skrevet

Her fant jeg det jeg så etter:

http://proxify.co.uk/

http://www.youhide.com/

Men er det noen som kan fortelle meg: kan man feks bli medlem av et nettsamfunn med å sende forespørsel herfra? Eller hva med å sende mail herfra? Ville dere gått inn på Yahoo eller Hotmail fra en av disse, eller ville dere da vært redd for at det egentlig var spyware?

Skrevet

Takk for god hjelp!

Kan du svare på enda et spørsmål?

Jeg opplevde en gang på et nettsted (ikke dol) at en bruker ble ekskludert fordi forumets organisator oppdaget at vedkommende brukte to ulike nick. Hvordan kunne det oppdages dersom vedkommende logget seg inn ulike ganger mellom hvert nick?

Det var forresten interessant den linken jeg fikk. Det jeg ser, er at selv om IP endrer seg, er det lett å oppdage hvor (nærmeste tettsted) vedkommende befinner seg. Altså vil man i mange tilfelle kunne skjønne hvem personen er (hvis det feks er en man kjenner og vet hvor bor)

Det siste først: Det avhenger helt av ISPen din. Det er klart at hvis du bruker en liten ISP som kun har kunder i Gokkebygd, så er det lett gjenkjennelig.

Hvis det derimot er en stor ISP som har en felles DHCP-server for hele Norge, så er det vanskeligere.

====

Vedr. det første:

Mange har fast IP-adresse. Eller serveren legger igjen en cookie på maskinen. Eller routeren ble ikke tent-slukket mellom de to innloggingene. Eller....

Slikt kan være så mye.

Med vennlig hilsen

Gjest trenger det nå
Skrevet

Det siste først: Det avhenger helt av ISPen din. Det er klart at hvis du bruker en liten ISP som kun har kunder i Gokkebygd, så er det lett gjenkjennelig.

Hvis det derimot er en stor ISP som har en felles DHCP-server for hele Norge, så er det vanskeligere.

====

Vedr. det første:

Mange har fast IP-adresse. Eller serveren legger igjen en cookie på maskinen. Eller routeren ble ikke tent-slukket mellom de to innloggingene. Eller....

Slikt kan være så mye.

Med vennlig hilsen

Kan man endre sin ISP da?? Jeg bruker Telenor, og bor i en stor kommune. Om det har noe å si.

Her fant jeg forresten den siden jeg tenkte på:

som også er linket til:

Men kan kan man feks bli medlem av et nettsamfunn med å sende forespørsel herfra? Eller hva med å sende mail herfra? Ville dere gått inn på Yahoo eller Hotmail fra en av disse, eller ville dere da vært redd for at det egentlig var spyware?

Skrevet

Kan man endre sin ISP da?? Jeg bruker Telenor, og bor i en stor kommune. Om det har noe å si.

Her fant jeg forresten den siden jeg tenkte på:

som også er linket til:

Men kan kan man feks bli medlem av et nettsamfunn med å sende forespørsel herfra? Eller hva med å sende mail herfra? Ville dere gått inn på Yahoo eller Hotmail fra en av disse, eller ville dere da vært redd for at det egentlig var spyware?

Telenor er da ISPen din. Det finnes selvsagt andre, men Telenor er så stor at du får tildelt en rimelig "tilfeldig" IP-adresse.

Hvis du sender fra en webbasert epostklient, så tror jeg ikke de tar med IP-adressen din i epost-headeren. Har ikke sjekket, men det ville ikke vært logisk.

Med vennlig hilsen

Gjest trenger det nå
Skrevet

Telenor er da ISPen din. Det finnes selvsagt andre, men Telenor er så stor at du får tildelt en rimelig "tilfeldig" IP-adresse.

Hvis du sender fra en webbasert epostklient, så tror jeg ikke de tar med IP-adressen din i epost-headeren. Har ikke sjekket, men det ville ikke vært logisk.

Med vennlig hilsen

Jeg meldte meg feks inn i en mailingliste, brukte en hotmail adr, og fikk mail tilbake om at de hadde fått søknad fra meg, og mitt IP nr.... Syntes dette var rart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...