Gå til innhold

Hvordan har du det i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet du det? Jeg synes det er et kjempevanskelig spørsmål....

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Hvorfor det? Hvis naboen spør sier jeg at jo takk jeg har det bra men er litt forkjølet.

Hvis legen spør sier jeg at jeg har vondt der og at jeg har følt meg dårlig en stund.

Dvs at jeg avpasser svaret etter settingen.

Skrevet

Hvorfor det? Hvis naboen spør sier jeg at jo takk jeg har det bra men er litt forkjølet.

Hvis legen spør sier jeg at jeg har vondt der og at jeg har følt meg dårlig en stund.

Ja, når det gjelder smaal talk er det ikke noe problem. da har en det "alltid bra". Men når behandleren spør vet jeg ikke.

Skrevet

Det kommer an på hvem som spør. Hvis noen virkelig er interessert i å vite hvordan jeg har det er det nesten umulig å finne noe svar. Hvis det er ment overfladisk er det et enkelt spørsmål:-)

Skrevet

Det kommer an på hvem som spør. Hvis noen virkelig er interessert i å vite hvordan jeg har det er det nesten umulig å finne noe svar. Hvis det er ment overfladisk er det et enkelt spørsmål:-)

Ja, det er det jeg sier :-) Når en behandler spør, så har jeg ikke peiling. Bruker alltid å svare så ærlig jeg kan, men det er egentlig rart å ikke vite om en har det bra eller ikke. Blir et dypt filosofisk spørsmål synes jeg. Det nærmeste svaret jeg kommer er "det kunne vært bedre.... Men du kunne vært verre også....

Skrevet

Ja, det er det jeg sier :-) Når en behandler spør, så har jeg ikke peiling. Bruker alltid å svare så ærlig jeg kan, men det er egentlig rart å ikke vite om en har det bra eller ikke. Blir et dypt filosofisk spørsmål synes jeg. Det nærmeste svaret jeg kommer er "det kunne vært bedre.... Men du kunne vært verre også....

Ja. Jeg kunne godt skrevet flere sider om hvordan jeg mener jeg har det ut fra forskjellige vinkler og perspektiv. Men hvordan fange det i et par setninger liksom? Og hvordan egentlig vite hvordan man har det er jo også et spørsmål. Hvor kjenner man det?

Gjest AtHomeMom
Skrevet

Det er det verste spørsmålet jeg kan få. Med en kronisk smertelidelse har jeg det sjelden/aldri bra, men jeg vil jo ikke begynne å fortelle om det til noen...

"Så bra som jeg kan ha det" har blitt et standardsvar fra meg:-)

Skrevet

Ikke sant??!

Sånn er det her og. Jeg har det andre hundre prosent, heller aldri null. Noen er jeg helt ærlige med fordi de kjenner meg som familie, blitt kjent med meg som venner, blitt kjent med meg som lege eller annen behandler... Jeg kan være like erlig med en svært nær venn som jeg kan med en lege, men det handler da om flere sider av samme sak eller å se samme sak fra andre vinkler. Jeg vil ikke at hvem som helst skal kjenne til problemer jeg har med ditt og datt... Noe har jeg nevnt alt tidligere her inne... Mer er det, og det er kun for utvalgte. Nøye utvalgte.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med mindre noe klart negativt trenger seg på, formoder jeg at jeg har det bra. Det er ingen grunn til å kjenne etter. Er det virkelig noe negativt, vil det kjennes uten at en kjenner etter.

Skrevet

Ikke sant??!

Sånn er det her og. Jeg har det andre hundre prosent, heller aldri null. Noen er jeg helt ærlige med fordi de kjenner meg som familie, blitt kjent med meg som venner, blitt kjent med meg som lege eller annen behandler... Jeg kan være like erlig med en svært nær venn som jeg kan med en lege, men det handler da om flere sider av samme sak eller å se samme sak fra andre vinkler. Jeg vil ikke at hvem som helst skal kjenne til problemer jeg har med ditt og datt... Noe har jeg nevnt alt tidligere her inne... Mer er det, og det er kun for utvalgte. Nøye utvalgte.

Å så kan en le mye gjennom dagen selv om en har det vondt og vanskelig....

Jeg har lagt i bunnløs fortvilelse og grått i senga på lukke avdeling, og så kommer det inn noen som sier noe som får meg til å storle. Glad jeg har den egenskapen i alle fall :-)

Skrevet

Jeg har det bra, for jeg bor i ett av verdens rikeste land. Jeg har tak over hodet, en god seng å sove i, mat i skapet og blir det tomt er det kort vei til butikken. Jeg har familie og venner, verdens herligste barn! Hva mer kan jeg ønske meg?

Jo, en bedre helse selvsagt. Og mindre smerter.

Skrevet

Jeg har det bra, for jeg bor i ett av verdens rikeste land. Jeg har tak over hodet, en god seng å sove i, mat i skapet og blir det tomt er det kort vei til butikken. Jeg har familie og venner, verdens herligste barn! Hva mer kan jeg ønske meg?

Jo, en bedre helse selvsagt. Og mindre smerter.

Du er heldig :-)

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Ja, når det gjelder smaal talk er det ikke noe problem. da har en det "alltid bra". Men når behandleren spør vet jeg ikke.

Tenk igjennom på forhånd hva du trenger hjelp med og si det. Fortell også om du har klart å få fremskritt i forhold til problemene dine eller om de har blitt værre. Og hvorfor.

F.eks. jeg sliter med å få sove og er derfor sliten. Årsaken er....osv. Og avslutt med et spørsmål om det er noe du kan gjøre anderledes for å løse problemet.

Bare et forslag.

Skrevet

Å så kan en le mye gjennom dagen selv om en har det vondt og vanskelig....

Jeg har lagt i bunnløs fortvilelse og grått i senga på lukke avdeling, og så kommer det inn noen som sier noe som får meg til å storle. Glad jeg har den egenskapen i alle fall :-)

Selvironi og galgenhumor er livseliksir :-)

I alle fall tror jeg ikke jeg ville vært her i dag uten disse egenskapene.

Nei, det er i det hele tatt viktig å vite at man ikke må grave seg ned i all dritten og glemme at det går an å le selv om man går på sparebluss. Kanskje vil man merke at den lille latteren gir litt mer gass til blusset og!

Hehe.. Husker en dag jeg virkelig ga en jeg gikk i klasse med på vgs. Var ikke så lenge siden vi hadde begynt, så vi kjente ikke hverandre veldig godt. Men en dag var jeg så plaget av div. smerter og stivhet samt et par opprørske senebetennelser... Så da hun kom med sitt "Hei åssen går de'a?" Helt forjævlig!" Sa jeg. Hun hadde ikke ventet ærlig svar på den frasen, så det ble litt komisk å se bare ren overraskelse hos henne, før hun selvsagt tok det inn og reagerte svært empatisk. Vi lo litt av den seinere på dagen. Sprøtt nok, så var dette begynnelsen på et vennskap! Er jo ikke sånn jeg ville anbefale noen å innlede vennskap på, jeg bare liker historien.

Skrevet

Med mindre noe klart negativt trenger seg på, formoder jeg at jeg har det bra. Det er ingen grunn til å kjenne etter. Er det virkelig noe negativt, vil det kjennes uten at en kjenner etter.

''Det er ingen grunn til å kjenne etter. ''

Det er all mulig grunn til å kjenne etter. Hvordan kan man være levende uten å kjenne etter?

Skrevet

''Det er ingen grunn til å kjenne etter. ''

Det er all mulig grunn til å kjenne etter. Hvordan kan man være levende uten å kjenne etter?

Kjenner man etter vondter finner man dem. Jeg er enig med NHD. Skal man kjenne etter noe bør det være ting som farger dagen i et positivt lys.

Skrevet

Kjenner man etter vondter finner man dem. Jeg er enig med NHD. Skal man kjenne etter noe bør det være ting som farger dagen i et positivt lys.

Da er vi uenige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...