Gå til innhold

NHD: Blodprøver ifm. Zyprexa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte mener du NHD at blodprøver bør tas i forbindelse med bruk av Zyprexa?

Dette er utgangspunktet for mitt spørsmål:

"Of all the antipsychotic medications available, clozapine may be the most effective (especially for people who have not responded well to other medications). However, it can cause a dangerous condition called agranulocytosis, a loss of the white blood cells that fight infection. Therefore, people who take clozapine must have their white blood cell counts monitored every week or two. The inconvenience and cost of both the blood tests and the medication itself has made treatment with clozapine difficult for many people".

Hentet fra:

http://schizophrenia.emedtv.com/antipsychotics/antipsychotics.html

Skrevet

Det som oppgis her har spesifikt med et bestemt medikament å gjøre. Clozapine markedsføres i Norge som Leponex.

Det gjelder helt andre forsiktighetsregler ved bruk av Zyprexa enn ved Leponex, og forhåpentligvis vil du kunne få svar fra nhd om hvilke forholdsregler han anbefaler ved bruk av Zyprexa.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For clozapin/Leponex gjelder helt spesielle regeler for kontroll. Slike kontrollrutiner har en ikke for andre antipsykotika inkl. Zyprexa/olanzapin.

Jeg anbefaler at en tar kolesterol, triglycerider og blodsukker ved oppstart. Det samme gjelder vekt og KMI/BMI. Dette kan gherne følges med årlige målinger.

Gjest overvektsjenta
Skrevet

For clozapin/Leponex gjelder helt spesielle regeler for kontroll. Slike kontrollrutiner har en ikke for andre antipsykotika inkl. Zyprexa/olanzapin.

Jeg anbefaler at en tar kolesterol, triglycerider og blodsukker ved oppstart. Det samme gjelder vekt og KMI/BMI. Dette kan gherne følges med årlige målinger.

Ja de burde tatt vekt og BMI ja.

bmi på 16.1 før oppstart og skyhøy og litt til nå

Hadde de hatt for vane å sjekke disse tingene hadde jeg blitt tatt av den medisinen veldig fort

ink1365380698
Skrevet

Lurer på hvorfor ingen advarte meg i 2006. Jeg fikk det på grunn av cipralex abstinenser. Og fikk bare høre hvor fantastiske disse tablettene var. Ingen nevnte at de var vanskelige å slutte med, enda jeg spurte og grov-- der jeg lå på sengen med abstienser etter et annet "ikkevansskeligåsluttemedpreparat". Var de nye i 2006??? det er jo farlig å gå på dem... visste de ikke dette??

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Lurer på hvorfor ingen advarte meg i 2006. Jeg fikk det på grunn av cipralex abstinenser. Og fikk bare høre hvor fantastiske disse tablettene var. Ingen nevnte at de var vanskelige å slutte med, enda jeg spurte og grov-- der jeg lå på sengen med abstienser etter et annet "ikkevansskeligåsluttemedpreparat". Var de nye i 2006??? det er jo farlig å gå på dem... visste de ikke dette??

Både Cipralex og Zyprexa er blant de mest brukte innen sin gruppe. De hadde selvsagt ikke vært på markedet og det generelt var farlig å bruke dem.

ink1365380698
Skrevet

Både Cipralex og Zyprexa er blant de mest brukte innen sin gruppe. De hadde selvsagt ikke vært på markedet og det generelt var farlig å bruke dem.

Hvor hyppig er økt kolesterol, triglyserid? og økt blodsukker. ??Jeg vet med sikkerhet at dette var ok før start. Men det har gått fire år. Triglyserid har jeg ikke målt, men kolesterolet har økt det siste halvåret. Blodsukker litt økt. Og vekt ::: uten at jeg har "ulvehunger" Kommer de vanlig vis fort disse økte blodverdiene?

En gang for et par år siden, ble det sagt at zypexa var blandt landets mest brukte medisiner... og du svarte at på det at det var fordi de var så bra. Når jeg begynte i terapi i 2007 var de hyppig brukt --- når jeg sluttet nå i 2010 fikk jeg inntrykk at de ungikk dem i stert grad. Jeg bruker dem mot angst.--

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...