Gå til innhold

Nærmeste familie i begravelse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Foreldre, ektefelle, søsken, barn, barnebarn, besteforeldre, kanskje også ekteller av søsken, men jeg tror ikke det er tanter og onkler. Vi kan gå i begravelse til hvem vi vil med lønn (er jo bare borte et par timer når det ikke er en i nær familie og avdøde bor i nærheten).

Hei.

Jeg er usikker på om det er forskjellige regler alt etter som hvor du jobber, privat, kommunalt, statlig..?

Her er en link:

http://www.google.com/search?sourceid=ie7&q=velferdspermisjon+begravelse&rls=com.microsoft:no:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&rlz=1I7GFRE_no

Annonse

Rett oppad- eller nedadstigende linje i tillegg til søsken, har jeg "lært". At man (som Dorthe skriver) ikke skal få betalt fri for begravelse til bestemor er for meg veldig merkelig.

Vi måtte utsette bisettelsen i to timer så dattera mi kunne avspasere en time på slutten av dagen.

Hos oss får vi fri med lønn uansett dersom vi skal i begravelse. Men utifra denne tråden å dømme, er det tydeligvis forskjellig praksis på dette fra bedrift til bedrift, så jeg tror du rett og slett må spørre arbeidsgiver om dette.

Jeg har aldri noensinne, i løpet av hele min arbeidskarriere, blitt trukket i lønn for å gå i begravelse.

Jeg mener det står i vår medarbeiderhåndbok at man får gå i begravelse uten trekk i lønn til nærmeste familie, inkludert tanter, onkler og besteforeldre, men så sant det ikke mistenkes at noen lyver på seg begravelser for å få fri, (Det skjedde på min mors arbeidsplass faktisk..) så er det ingen som blir trukket uansett relasjon til den avdøde.

Annonse

Gjest Elextra

Tror ikke det er ikke lovbestemt at man får fri for å gå i begravelse, det kommer an på reglementet på den enkelte arbeidsplass.

Der jeg jobber kan man søke (og får) fri med lønn for begravelse i nærmeste familie. Man kan søke om permisjon uten lønn for å gå i andre begravelser.

Synes det høres underlig ut om en får fri med lønn til å gå i alle type begravelser. Jeg kjenner til noen (eldre) som går i begravelser til omtrent alle de har kjent, samt familie til alle de kjenner, og er i begravelse flere ganger hver måned. For meg er det klart at arbeidsgiver ikke kan dekke slikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...