Gå til innhold

fotografering - samtykke?

Anbefalte innlegg

Har havnet oppe i en diskusjon, og aner ikke hva som er rett. Har lett litt på nett men finner ikke svar. Det gjelder fotografering. Vi er enige om at man må ha samtykke for å legge ut bilder offentlig, men må man også ha tillatelse til å fotografere noen ellers, hvis bildene kun er til privat bruk? Nå snakker jeg om bilder tatt på fest, skole/jobbsammenhenger, sammenkomster av ulike slag o.l og ikke bilder av typen toppløs på stranda, snikfotografering i dusjen o.l.

Og hva hvis noen sier at de ikke vil bli tatt bilde av? Selvfølgelig ville jeg respektere dette så langt det lar seg gjøre, men hva med det juridiske, er det da lov å ta bilder av vedkommende likevel? Nå tenker jeg bl.a på skoleavslutninger f.eks hvor det er flere barn som kan komme med på bildene enn ditt eget. Fremdeles kun til privat bruk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354428-fotografering-samtykke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frk Rosenkranz

Jeg mener det er lov med gruppebilder

og bilder i "naturlige situasjoner" der det ikke er fokus på en person...

Men ikke stalkerbilder der du tar bilde av villt fremmede til privat bruk... er så mange galninger der ute, ikke godt å vite hva de ville brukt bildene til.

men nå vet jeg ikke helt hva som er reglene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...