Gå til innhold

Antall voldtektsmenn som blir straffet

Anbefalte innlegg

Jeg starter denne tråden på Åpent, da jeg ikke vil trigge noens dårlige dag på Psykiatri eller Overgrep.

Jeg tror de fleste kan være enige om at vi ønsker at 100 prosent av alle seksuelle overgrep skal anmeldes. Der er det ikke tvil. Jo flere som anmeldes, jo flere kan straffeforfølges.

Men antallet voldtektsmenn som straffeforfølges og dømmes er lavt - skremmende lavt. Spørsmålet er om det faktisk må være slik?

Voldtekt, om det ikke er av den mest brutale typen, er svært vanskelig å bevise. Seksuell omgang? Ja. Ufrivillig? Hvem vet? Rettsystemet baserer seg på at vi heller lar ti skyldige gå enn å sette en uskyldig i fengsel. Må det ikke være slik også?

Hva mener du (ja, du) kan gjøres for å forbedre antall anmeldte voldtekter? Hva kan gjøres for å forbedre antall voldtekter som blir straffeforfulgt? Og hva kan vi gjøre for å få flere overgripere faktisk straffet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354432-antall-voldtektsmenn-som-blir-straffet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

''Hva mener du (ja, du) kan gjøres for å forbedre antall anmeldte voldtekter? ''

Ikke alle voldteksofre ønsker den ekstra påkjenningen det er å gå gjennom rettsak mot overgriper. Ofte vil overgripers forsvarer fremstille voldtektsofferet som horete, og trekke fram alt mulig i fortiden som "kan brukes mot henne". Dessverre.

At man heller skal la skyldige gå fri enn å fengsle uskyldige er nok en god regel, selv om det kan være grusomt noen ganger. Men på sikt vil det komme en stor reaksjon dersom uskyldige ble fengslet ofte.

Det som nok hjelper mest for å forebygge er nok likestilling (for voldtekt utført av kjente), og å slå hardt ned på tidlig overgrepsadferd (blotting, klåing osv). Det er sjansen for å bli tatt som er avgjørende, tror jeg, og ikke om de havner 5, 10 eller 15 år i fengsel. (De som forgriper seg tror uansett ikke at de vil ble straffet for det.)

Med vennlig hilsen

Gjest Hulderen

En ting er antall anmeldte voldtekter. Man kan selvsagt prøve å oppfordre voldtektsofre til å stå frem. Men det er ikke der der først og fremst må settes inn ressurser nå. For av de anmeldte forholdene er det alt for lav andel som fører til domfellelse og straff. En av grunnene til det er at politiet ikke er flinke nok til å bruke fysiske spor som blir funnet. Svært mange anmeldelser blir av den grunn henlagt. På overgrepsmottak, så erfarer de at anmeldelser på slutten av året mye oftere blir henlagt, enn på begynnelsen. Vet du hvorfor? Jo, av budsjettmessige grunner blir ikke spor tatt vare på og undersøkt. DET syns jeg er skremmende.

Ble alle spor tatt videre, så ville flere voldtektsforbrytere bli anmeldt, noe som igjen ville føre til at flere voldtatte ville våge å stå frem. Ikke noe er verre enn å sitte i en rettsak og høre at voldtektsmannen blir frikjent pga manglende bevis. Og så vite at bevis ble tatt vare på, men ikke undersøkt av politiet.

Gjest brutalt

En ting er antall anmeldte voldtekter. Man kan selvsagt prøve å oppfordre voldtektsofre til å stå frem. Men det er ikke der der først og fremst må settes inn ressurser nå. For av de anmeldte forholdene er det alt for lav andel som fører til domfellelse og straff. En av grunnene til det er at politiet ikke er flinke nok til å bruke fysiske spor som blir funnet. Svært mange anmeldelser blir av den grunn henlagt. På overgrepsmottak, så erfarer de at anmeldelser på slutten av året mye oftere blir henlagt, enn på begynnelsen. Vet du hvorfor? Jo, av budsjettmessige grunner blir ikke spor tatt vare på og undersøkt. DET syns jeg er skremmende.

Ble alle spor tatt videre, så ville flere voldtektsforbrytere bli anmeldt, noe som igjen ville føre til at flere voldtatte ville våge å stå frem. Ikke noe er verre enn å sitte i en rettsak og høre at voldtektsmannen blir frikjent pga manglende bevis. Og så vite at bevis ble tatt vare på, men ikke undersøkt av politiet.

En voldteksforbryter kan bli fellt av spor, men når han sier at det skjedde frivillig blir saken henlagt. Jeg anmeldte en voldtekt en gang. Først blånktet han, sa han ikke var i stand til å begå en voldtekt på grunn av dårlig rygg. Da han ble konfrontert med fysiske spor, sa han at vi hadde frivillig sex. Dermed gikk han fri. Par måneder senere ble han anmeldt for det samme i Sverige. Kunne sagt "told you so".

Annonse

Gjest Hulderen

En voldteksforbryter kan bli fellt av spor, men når han sier at det skjedde frivillig blir saken henlagt. Jeg anmeldte en voldtekt en gang. Først blånktet han, sa han ikke var i stand til å begå en voldtekt på grunn av dårlig rygg. Da han ble konfrontert med fysiske spor, sa han at vi hadde frivillig sex. Dermed gikk han fri. Par måneder senere ble han anmeldt for det samme i Sverige. Kunne sagt "told you so".

Det er selvsagt ille når voldtektsmannen går fri fordi han skylder på frivillig sex. Men har man ikke sikret spor, så slipper han i hvert fall unna.

ShitDiddelyDo

Tror ikke noe kan gjøres mht dommer (og dermed heller ikke viljen til å ville anmelde). Ikke med mindre vi begynner å overvåke hver krik og krok i alle hjem med avansert videoutstyr.

Men med tanke på at tallene er så enorme som de er, vil jeg tro det er mye å hente på holdningsendringer. Det er åpenbart at noe viktig har blitt borte i enkeltes manges oppvekst når inntil 16000 mennesker blir voldtatt hvert år i et lite land som Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...